۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
سرنوشت رقبای پوتین

نگاهی به سرنوشت رقبای پوتین در عرصه سیاست داخلی روسیه نشان می‌دهد که رقبای او غالبا یا بار دیگر جذب سیستم شده و به تابعان پوتین تبدیل می‌شوند یا از سپهر سیاسی این کشور محو می‌شوند.

فردای اقتصاد: در انتخابات سال ۲۰۱۲ در روسیه، سرگئی میرونوف با صدای بلند نقش اپوزیسیون حزب حاکم روسیه را بازی می‌کرد. او مدعی بود که رقابتش علیه ولادیمیر پوتین جدی است. میرونوف گفته بود که اگر رئیس‌جمهور شود، حتی الکسی ناوالنی، (رهبر اپوزیسیون جان باخته) را به کار می‌گمارد. با این حال امروز، میرونوف یک حامی پر سر و صدای جنگ در اوکراین است. از زمانی که کرملین دو سال پیش تهاجم تمام عیار خود را علیه اوکراین آغاز کرد، او از سرزمین‌های اشغالی بازدید کرده، با «پتک» گروه شبه‌نظامی واگنر عکس گرفته و طبق گزارش‌ها، یک کودک دو ساله گمشده اوکراینی را به فرزندخواندگی برده و نامش را تغییر داده است. (گرچه خود این گزارش را نپذیرفته است.)

در واقع گرچه سرگئی میرونوف زمانی خود را به عنوان یک رقیب «جدی» در انتخابات پوتین معرفی می‌کرد، اما اکنون از حامیان جدی جنگ رئیس‌جمهوری در اوکراین بوده است. نامزدهای انتخاباتی دست نشانده و احزاب اپوزیسیون غیر واقعی مدت‌هاست در انتخابات روسیه نقش ایفا کرده‌اند. آن‌ها بخشی از یک دموکراسی جعلی هستند که در هفته پیش رو نمایشی بر پا خواهند کرد. روسیه این هفته به پای صندوق‌های رای می‌رود تا پوتین را برای یک دوره شش ساله دیگر انتخاب کند. اما میرونوف هم به یک باز جنگ‌طلب وحشتناک تبدیل شده و حتی برخی از دوستان و همکاران سابق خود را شگفت‌زده کرده است. الکسی لوشنیکوف، روزنامه‌نگار و مجری تلویزیونی که مرتباً با میرونوف مصاحبه می‌کرد و آخرین بار در سال ۲۰۲۱ با او ملاقات کرد، گفت: من او را قبل از جنگ فردی شایسته می‌دانستم. با این حال امروز هیچ درکی از میرونوف ندارم. من آن را نمی‌پذیرم، نمی‌فهمم و آن را رد می کنم. لوشنیکوف گفت که او می توانست در جایی آرام بنشیند، کنترل حزب خود (روسیه عادل - برای حقیقت) را از دست بدهد، و در جایی سفیر شود اما او این کار را نکرد.

در حال حاضر پوتین به دنبال یک دوره جدید ریاست‌جمهوری است که به دهه سوم قدرت او منتهی می‌شود. سیستم انتخاباتی او توسط نخبگان سیاسی که در مدیریت جریان‌های سیاسی در حال تغییر مهارت دارند، پشتیبانی می‌شود. کسانی که میرونوف را می‌شناسند می‌گویند او به دنبال یافتن روندهای سیاسی به نفع خود بوده است. یاروسلاو، فرزند همسر اول میرونوف پدرش را یک فرصت‌طلب می‌داند و پدرش را با همکاران برجسته پوتین مانند رئیس‌جمهوری سابق دیمیتری مدودف یا رئیس شرکت انرژی روسنفت، ایگور سچین مقایسه می‌کند. این تیمی در اطراف پوتین در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ تشکیل شد.

آنگونه که گاردین گزارش داده است، پوتین در انتخابات‌ها همیشه برنده می‌شود رقیبان او هم یا از سیاست محو می‌شود یا به حمایت از او بازمی‌گردد.  کسنیا سابچاک، دختر آناتولی سابچاک، در سال ۲۰۱۸ با پوتین رقابت کرد و به طور گسترده‌ای برای جذب رأی‌دهندگان تلاش کرد. اما او در سخنرانی‌های اخیر خود اصلاحات اقتصادی پوتین را ستایش کرد و گفت که «درک کرده است که تغییرات مثبت در انتظار ما است.» میخائیل پروخوروف، الیگارشی که در سال ۲۰۱۲ در رقابت با پوتین به چالش کشیده شد و نزدیک به ۸ درصد از آرا را به دست آورد، از آن زمان از سیاست ناپدید شده است.

کرملین امسال نامزدهای ضد جنگ مانند بوریس نادژدین را حذف کرده است و تنها آنهایی که توسط تیم متصدی سیاست داخلی سرگئی کرینکو تایید شده‌اند باقی مانده‌اند. با این حال مسیری که میرونوف طی کرد کمک می‌کند تا نشان دهد که شرایط سیاسی کشور در دهه گذشته و به ویژه پس از تهاجم گسترده به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تا چه اندازه تغییر کرده است. به نظر می‌رسد دیگران نیز اشتیاق به جنگ داشته باشند. مدودف – زمانی که به عنوان یک چهره لیبرال در دولت دیده می‌شد، امسال غرب را به جنگ هسته‌ای تهدید کرده و اخیراً گفته است: اوکراین قطعا متعلق به روسیه است.  آندری زاخاروف، روزنامه‌نگار روسی که مرتباً از این سیاستمدار در شبکه X انتقاد می‌کند و گاهی اوقات پاسخ می‌دهد، می‌گوید میرونوف یک فرصت‌طلب است. او از پوتین تبعیت خواهد کرد. تا زمانی که موقعیتی داشته باشد، ماشین خوب، حقوق و زندگی خوبی داشته باشد. میرونوف در دهه ۱۹۹۰ در سن پترزبورگ با پوتین ملاقات کرد و در سال ۲۰۰۰ یکی از اعضای کمپین انتخاباتی او در این شهر بود. او به عنوان رئیس شورای فدراسیون انتخاب شد و بعداً «روسیه عادل» را تأسیس کرد، یکی از چندین حزبی که به دنبال تقلید «کثرت‌گرایی» و «مشارکت» است. به گفته زاخاروف، با این حال او همیشه یکی از افراد پوتین بوده است.

دیمیتری گودکوف، یکی از رهبران اپوزیسیون که در زمان میرونوف عضو «روسیه عادل» بود، گفت میرونوف توسط کارشناسان ارشد سیاست کرملین با استفاده از رویکرد چماق و هویج به جمع بازگردانده شده است. یاروسلا، فرزند میرونوف نیز درباره پدرش گفته است:همواره وقتی آنها درباره سیاست بحث می کردند، میرونوف با احترام در مورد پوتین صحبت می کرد و هنگامی که درباره رهبر روسیه صحبت می کرد صدایش را پایین می آورد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار