۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
فروشگاه‌ها چگونه سبد کالابرگ می‌فروشند؟

خرید مایحتاج روزمره با استفاده از یارانه تشویقی ۲۰۰ هزارتومانی، تقریباً به یکی از رفتارهای عادی مشمولان طرح کالابرگ تبدیل شده و آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد در دو اول طرح فجرانه، ۸۷ درصد از مشمولان از این طرح استقبال کرده‌اند.

همشهری آنلاین: مرحله دوم اعتبار طرح فجرانه کالابرگ برای مشمولان این طرح شارژ شده و دوباره فروشگاه‌های طرف قرارداد با ازدحام خریداران مواجه شده‌اند؛ گرچه دیروز سامانه «فارا» با اختلالاتی مواجه شد و فروشندگان به دردسر افتادند اما درمجموع، این طرح توانسته بخش بزرگی از یارانه بگیران را پای‌کار خرید با کالابرگ بیاورد.

در شهر چه خبر است؟

وقتی اوایل بهمن‌ماه، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح عید تا عید با عنوان طرح فجرانه خبر داد، بسیاری از مردم، حتی کسانی که قبلاً در طرح یارانه تشویقی ۱۲۰ هزارتومانی طرح کالابرگ شرکت کرده بودند، دقیقاً نمی‌دانستند این طرح چیست و چگونه می‌توانند فقط با خریدن ۱۱ قلم کالای موجود در سبد کالابرگ، بدون هیچ شرط اضافه‌ای از پاداش ۲۲۰ هزارتومانی دولت بهره‌مند شود.

به‌تدریج اما، با اطلاع‌رسانی گسترده رسانه‌ها و افزایش فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح کالابرگ، بسیاری از یارانه‌بگیران دهک‌های اول تا هفتم وارد میدان شدند و تقریباً تب خرید سبد کالابرگ در تمام نقاط کشور شیوع پیدا کرد.

دولت در طرح فجرانه، به مدت سه ماه به یارانه بگیران دهک‌های اول تا هفتم که اقدام به خرید در طرح کالابرگ کنند، ۲۲۰ هزار تومان اعتبار اضافی می‌دهد. ماه قبل، به‌واسطه شایعاتی که درباره قطع شدن این مشوق و موقتی بودن آن منتشر شده بود، بسیاری از فروشگاه‌ها با ازدحام خریداران مواجه شد. حالا اما، می‌توان گفت که اوضاع فروشگاه‌ها آرام است و مشمولان طرح کالابرگ بدون عجله و در آرامش مشغول استفاده از این مشوق هستند.

بررسی‌های میدانی همشهری در روز گذشته حاکی از این بود که سامانه فارا به‌عنوان شبکه خرید از طرح کالابرگ با اختلالات متوالی مواجه بوده و همین مسئله به کلافگی فروشندگان و سرگردانی خریداران منجر شده بود؛ اما به گواهی بسیاری از فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح کالابرگ، در روزهای گذشته مشکلی در استفاده از طرح وجود نداشته و درباره این اختلال نیز اطلاع‌رسانی نشده است؛ ازاین‌رو انتظار می‌رود موقتی باشد.

از کجا بدانیم مشمول طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک شده ایم؟فروشگاه‌های محلی و کوچک هم به‌واسطه خلوت‌تر بودن و هم به دلیل اینکه الزامی به تطبیق موجودی کالا با کالاهای فروخته شده به مشتری ندارند، بیشتر با خریداران طرح کالابرگ راه می‌آیند و برای رضایت مشتری هر کالایی را در قالب کالای موجود در سبد کالابرگ به او می‌فروشند؛ اما در فروشگاه‌های بزرگ که صدور هر فاکتور فروش باید با تغییرات موجودی کالا هماهنگ باشد، فقط کالاهای موجود در سبد کالابرگ به مشتریان فروخته می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، در یک فروشگاه محلی، فروش نوشابه به‌جای شیر باوجوداینکه از منظر طرح کالابرگ تخلف است؛ اما انجام می‌شود درحالی‌که در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، در صورت درج نوشابه در فاکتور، وجه آن باید از جیب مشتری پرداخت شود.

نکته دیگر در برخی فروشگاه‌های بزرگ این است که برای جلوگیری از ازدحام مشتریان و تسریع در پاسخگویی، از قبل سبدهایی از کالاهای طرح کالابرگ به ارزش حدود ۳۰۰ هزار تومان و بالاتر تهیه شده و مشتریان برای دریافت مشوق ۲۲۰ هزارتومانی مجبور هستند این سبدهای آماده را خریداری کنند.

البته برخی دیگر از فروشگاه‌ها هم که مشتریان کمتری دارند به اختیار مشتریان احترام می‌گذارند و اجازه می‌دهند خودش اقلام را انتخاب کند اما همین فروشگاه‌ها هم حاضر نیستند کالاهای غیرکالابرگ را به‌عنوان کالای کالابرگی فاکتور کنند.

خرید با کالابرگ به زبان ساده

تا یک ماه پیش، دهک‌های اول تا هفتم که مشمول طرح کالابرگ هستند در صورت اختصاص ۲۰۰ هزار تومان از یارانه نقدی خود به خرید کالاهای موجود در سبد کالابرگ، از اعتبار تشویقی ۱۲۰ هزارتومانی بهره‌مند می‌شدند.

این موضوع به‌واسطه اینکه نیازمند اختصاص بخش بزرگی از یارانه نقدی افراد بود، چندان مورد استقبال یارانه‌بگیران قرار نگرفت و بخش عمده مشارکت به دهک‌های اول تا سوم اختصاص داشت؛ اما در طرح فجرانه، شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان حذف شده و سرپرستان خانوارهای مشمول طرح کالابرگ فقط در صورت خرید اقلام موجود در سبد کالابرگ مشمول دریافت یارانه تشویقی ۲۲۰ هزارتومانی خواهند شد

آن‌گونه که شریفی، متصدی یکی از فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح کالابرگ به همشهری می‌گوید: افراد می‌توانند با خرید هر قلم از سبد کالابرگ به‌تناسب قیمت کالا از یارانه تشویقی بهره‌مند شوند و هیچ الزامی وجود ندارد که کل سبد در یک نوبت خریداری شود؛ اما کسانی که می‌خواهند کل یارانه تشویقی را در یک نوبت بخرند، باید حداقل ۳۰۰ هزار تومان از اقلام موجود در سبد را خریداری کنند و حدود ۷۰ هزار تومان از جیب بدهند تا مابقی خرید از یارانه تشویقی کسر شود.

او درباره استفاده از ۲۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی بدون پرداخت مازاد، می‌گوید: اینکه فقط ۲۲۰ هزار تومان از محل یارانه تشویقی خرید شود، تخلف است و ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم؛ اما اگر شخصی بخواهد کل خریدش را به یک کالا اختصاص دهد، گرچه تخلف است، ما برای سروکله نزدن با مشتری قبول می‌کنیم و با انتخاب کالاهای مجاز در کارت‌خوان فارا، کالای مورد تقاضای مشتری را به اندازی مبلغ کل خرید تحویل او می‌دهیم.

به گفته شریفی، در این شیوه چند قلم از کالابرگ انتخاب می‌شود و معادل قیمتی آن، فقط کالای مورد نظر مشتری به او داده می‌شود.

استقبال ۸۷ درصدی در مرحله اول فجرانه کالابرگ

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مشارکت ۸۷ درصدی مشمولان طرح کالابرگ در طرح فجرانه خبر داده است؛ این یعنی با افزایش یارانه تشویقی طرح کالابرگ از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان و حذف شرط خرید ۲۰۰ هزارتومانی، تعداد شرکت‌کنندگان در این طرح در مقایسه با مرحله عادی طرح کالابرگ ۳۰ برابر بیشتر شده است.

طبق اظهارات علیرضا عسگریان، ۶۱ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول طرح فجرانه کالابرگ هستند که از این تعداد بیش از ۵۲ میلیون نفر معادل ۸۷ درصد از این طرح استفاده کرده‌اند؛ اما این نسبت در دهک‌های یک تا سه بالاتر بوده و از ۹۰ عبور کرده است.

او می‌گوید: تا اینجای کار ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان به یارانه فجرانه در طرح کالابرگ اختصاص پیدا کرده و مردم هم ۳۷ هزار میلیارد تومان در این طرح به خرید کالا اختصاص داده‌اند.

نکته قابل‌توجه اینکه طبق آمارها طرح فجرانه، در مرحله اول این طرح ۵۰۰ هزار تن مواد غذایی در قالب ۵۱ میلیون بسته کالایی (مشتمل بر ۱۱ گروه کالایی موجود در سبد کالابرگ) توسط مشمولان خریداری شده و به سفره آنها رسیده است و زنجیره توزیع و تأمین این اقلام در کشور نیز با هیچ اختلالی مواجه نشده است.

در شرایط فعلی، میانگین تراکنش‌های مرتبط با طرح کالابرگ حدود یک‌میلیون تراکنش در روز اعلام می‌شود که رقم قابل‌توجهی است و این شاخص می‌تواند در میانه فروردین و در آستانه اتمام مرحله دوم افزایش پیدا کند.

آن‌گونه که بررسی مرحله اول طرح فجرانه نشان می‌دهد، مشمولان طرح کالابرگ در روزهای پایانی مرحله او یعنی قبل از نیمه اسفند، مراجعه بیشتری برای خرید داشتند؛ چراکه یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومان قابل‌انتقال به ماه بعد نیست و با اتمام مهلت هرماه، رقم آن برای کسانی که استفاده نکرده باشند، صفر خواهد شد. بنابراین مشمولان باید اقدام به خرید کنند تا بتوانند از این اعتبار بهره‌مند شوند.

طبق اعلام وزارت کار، ۲۲۰ هزار فروشگاه به طرح فجرانه کالابرگ پیوسته‌اند که اسامی و مشخصات و آدرس آنها در برنامه شما درج شده است. همچنین در این سامانه ضمن درج دهک خانوارها، اعتبار مشمولان طرح کالابرگ نیز نشان داده می‌شود.

برای اطلاع از جزئیات طرح کالابرگ و یافتن پاسخ مناسب برای سؤالاتی که دارید، بهترین راه نصب برنامه «شما» است ضمن اینکه افراد می‌توانند هم از طریق کارت‌خوان‌های سیستم فارا در فروشگاه‌ها و هم با شماره‌گیری کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰*ریال، از میزان اعتبار باقی‌مانده خود مطلع شوند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها