۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
تقویت همکاری‌های نظامی ژاپن و آمریکا

آنگونه که منابع خبری بین‌المللی گزارش داده‌اند در ماه آینده فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن به واشینگتن سفری داشته و در جریان این سفر قرار است اتحاد نظامی دو کشور آمریکا و ژاپن تقویت شود. فایننشال تایمز از این رویداد به عنوان بزرگترین پیشرفت در اتحاد امنیتی میان ایالات متحده و ژاپن از زمان امضای معاهده دفاعی دوجانبه سال ۱۹۶۰ یاد کرده است.

روز گذشته بود که رویترز گزارش داد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن قرار است در ماه آینده در جریان دیداری از تقویت همکاری‌های نظامی خود با یکدیگر رونمایی کنند. هدف از تقویت همکاری‌ها مقابله با تهدیدات چین عنوان شد. اکنون اما یوشیماسا هایاشی سخنگوی دولت ژاپن هم خبر تقویت همکاری‌های نظامی دو کشور را تائید کرده است.

هایاشی گفته است که توکیو و واشینگتن مذاکره می‌کنند تا بتوانند به راه‌هایی برای بهبود همکاری‌ها بیابند.

گفتنی است که فایننشال تایمز هم به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته است که تجدیدنظر در توافقنامه امنیتی بین این دو متحد در نشست ماه آینده رهبران آمریکا و ژاپن در واشینگتن اعلام خواهد شد. هدف از این اقدام، مقابله با گسترش نظامی چین و همچنین نفوذ سیاسی پکن در منطقه آسیا و اقیانوسیه عنوان شده است.

فایننشال تایمز با از این طرح‌ به عنوان بزرگترین پیشرفت در اتحاد امنیتی میان ایالات متحده و ژاپن از زمان امضای معاهده دفاعی دوجانبه سال ۱۹۶۰ یاد کرده است.

گفته شده که فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن در روز دهم آوریل در جریان سفری رسمی به واشینگتن با جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا دیدار خواهد کرد. در ادامه هم قرار است نشستی سه‌جانبه در سطح سران کشورها با حضور ژاپن، فیلیپین و آمریکا برگزار شود. بنا بر این است که کیشیدا در جریان این سفر از طرح‌های ژاپن در این زمینه رونمایی کند.

این نشست چند هفته پس از آن برگزار می‌شود که بایدن با فروش شرکت فولاد آمریکایی یو.اس.استیل به شرکت ژاپنی نیپون مخالفت کرد. ظاهرا این تصمیم بایدن برای جلب آرای اتحادیه‌های کارگری پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اتخاذ شد، اما موجب شد تا حدی اتحاد قوی میان ژاپن و آمریکا تضعیف شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار