۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
ترامپ و بایدن هر دو شکست خورده‌اند

جان بولتون می‌گوید برای آمریکا و جهان، هیچ یک از نامزدهای انتخابات نوامبر امسال شایسته ریاست‌جمهوری نیستند.

اخیرا جان بولتون، مشاور و دیپلمات پیشین آمریکایی یادداشتی را در اکونومیست منتشر کرده که در آن آورده است: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای‌دهندگان خواهان رقابت مجدد جو بایدن و دونالد ترامپ نیستند، اما این همان چیزی است که آنها ناگزیر با آن مواجه می‌شوند.

مهمترین مسئولیت امنیت ملی رئیس‌جمهوری شناسایی خطرات و فرصت‌های پیش روی آمریکا و ایجاد راه‌هایی برای خنثی کردن تهدیدها و پیشبرد منافع کشور است. چه به دلیل بی‌کفایتی، محو شدن توانایی‌های ذهنی و یا بدتر از همه، تسلیم شدن در برابر فشارهای سیاسی داخلی، آقای بایدن و آقای ترامپ بارها ثابت کرده‌اند که قادر به انجام این ماموریت نیستند. سال‌هاست که هر دوی آنها در تشخیص دوست از دشمن ضعیف عمل کرده‌اند، عملکردی با استانداردی بسیار پایین حتی نسبت به تازه‌کاران، چه رسد به اینکه هر دو بخواهند یک بار دیگر در دفتر بیضی شکل حاضر شوند.

به عنوان مثال، تهدیدهای شدیدتر ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از ناتو، در نشست سران ائتلاف در سال 2018 داشت به طرز خطرناکی به واقعیت نزدیک می‌شد. البته آمریکا خوشبختانه از آن موقعیت جست و توجه آقای ترامپ از  این ایده قبل از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش منحرف شد. با این حال، متعاقباً، او بارها به عقب‌نشینی از ناتو اشاره کرده یا صراحتا از آن حمایت کرده است. او اخیراً نیز اعلام کرد که با حمایت از اعضای ناتو که به تعهدات خود مبنی بر پرداخت هزینه‌های دفاعیشان عمل نمی‌کند مخالف است.

گرچه ترامپ جدی است ولی حامیان و مخالفان او خطر بزرگ خروج آمریکا از ناتو را جدی نمی‌گیرند. آن‌ها سخنان تند او را «تاکتیک‌های مذاکره» برای تحریک افزایش هزینه‌های دفاعی متحدان می‌نامند. این یک خطای فاحش است. شکایت او از ناتو یا متحدانی مانند ژاپن یا کره جنوبی که از زیر بار مسئولیت‌های خود شانه خالی می کنند، نه برای تقویت اتحادهای آمریکا، بلکه می‌تواند زمینه‌ای باشد برای کنار گذاشتن آنها. برخی بر این باورند که آخرین نظرات او نشان می‌دهد که ترامپ تمایل کمتری به خروج از ناتو دارد. اما نباید روی آن قمار کرد.

نظرات ترامپ درباره کمک ناتو به اوکراین هم به همین ترتیب خطرناک است. ترامپ گفته است که می‌تواند مناقشه اوکراین را در 24 ساعت حل کند. حتی بدتر از آن، چند هفته پیش، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و یکی از دوستان ترامپ، گفت که ترامپ «یک پنی هم به جنگ اوکراین کمک نخواهد کرد و بنابراین جنگ پایان خواهد یافت...چرا که اگر آمریکایی‌ها پول ندهند. اروپایی‌ها هم به تنهایی قادر به تامین مالی این جنگ نیستند. مسلماً، با آقای ترامپ هیچ چیز تا زمانی که نهایی نشود قطعی نیست.

 

جان بولتون در ادامه با انتقاد از سیاست‌های جو بایدن در خصوص اسرائیل، بایدن را تحت تاثیر جناح چپ ضد صهیونیستی دموکرات‌ها دانسته است.

بولتون در ادامه دیدگاه‌های هر دو نامزد در مورد چین، را شواهد بیشتری از نقص‌های سیاست خارجی آن‌ها بیان کرد. به گفته او جو بایدن اولین دوره ریاست‌جمهوری خود را سپری کرد بدون اینکه بخواهد چین را بابت پایبند نبودن درباره توافق دوجانبه در مورد تغییرات آب و هوایی دلخور کند. او اما جام مقدس ترامپ را بزرگترین معامله تجاری در تاریخ با چین می‌داند.

اما در حال حاضر ترامپ چین را به دلیل بیماری همه‌گیر کووید-19 و از این رو به خاطر کاهش آرای او در سال 2020 سرزنش می کند. ترامپ نتیجه گرفته است که این اتفاقات دزدی انتخابات را برای آقای بایدن آسان‌تر کرده است. او در عوض خواهان اعمال تعرفه‌های کلان (مشکل‌های بین‌المللی) بر کالاهای چینی شده است، در حالی‌که به اشتباه تایوان را هم به دلیل دزدیدن صنعت ریزتراشه‌های آمریکا تحقیر می‌کند.

مطمئنا بایدن و ترامپ هر دو معتقدند که از رویکردهای مربوطه خود از نظر سیاسی سود خواهند برد. متأسفانه، درک آنها از جایگاه آمریکا در جهان، و تهدیداتی که آمریکا و سایر دموکراسی‌های غربی با آن مواجه است همچنین واکنش‌های ضروری آنها به شدت ناقص است. بسیاری از رای‌دهندگان آمریکایی هر دو نامزد را تحقیر می‌کنند و دلیل خوبی هم برای این کار دارند. هر دو برای خوشحالی دشمنان آمریکا خوب هستند و هر کدام از آنها برنده شود، چهار سال طولانی و تلخ در راه خواهد بود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha