۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶
سه کشوری که بیشترین سرمایه‌گذاری را در ایران داشتند

احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه ۳۱۸ پروژه به ارزش ۵ و نیم میلیارد دلار توسط سرمایه‌گذاری خارجی در دست اجراست درباره جزئیات سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ گفت: کشورهای چین، ترکیه و امارات بیشترین سرمایه‌گذاری را در کشور داشته‌اند که عمده آن در بخش‌های صنعت به میزان ۷۴ درصد، گشاورزی ۱۰ درصد، خدمات ۷ و نیم درصد و نفت ۱ و نیم درصد بوده است.

نخستین نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت، در سال 1403 امروز ۱۴ فروردین برگزار و به سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت؛ نخستین نشست خبری خود در سال 1403 را امروز (14 فروردین 1403) برگزار کرد و با اشاره به عملکرد تیم اقتصادی در سال گذشته گفت: اقتصاد ایران در پایان دولت قبل با چند عارضه ساختاری مواجه بود که نتیجه آن در تورم و پایین بودن نرخ رشد اقتصادی نمایان شد، بطوریکه تورم از حدود ۲۰ درصد به بالای ۴۰ درصد بصورت پایدار افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: تلاش دولت مردمی با اقداماتی نظیر تسهیل مجوزها و تامین مالی و جذب سرمایه در جهت رونق اقتصادی انجام شده است. علیرغم تلاش دولت برای کنترل نقدینگی در سال گذشته با انجام اقداماتی چون بهبود محیط کسب و کار افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی و افزایش اعتبارات عمرانی در سال ۱۴۰۲ رشد اقتصادی کشور ۶.۲ درصد با نفت و ۴.۲ درصد بدون نفت بوده است که این رقم در دولت قبل منفی یک درصد برآورد شده است.

 خاندوزی با اشاره به برخی اظهارنظرها در مورد رشد اقتصادی در دولت سیزدهم گفت: بعضی افزایش رشد اقتصادی را ناشی از افزایش قیمت نفت دانستند، حال آنکه از جهت علمی و محاسباتی این اظهارنظرها صحیح نیست. رکورد سرمایه‌گذاری واقعی خارجی پس از ۱۶ سال در دولت سیزدهم شکسته شد با این حال به نظر می‌رسد برخی افراد از این پیشرفت‌ها ناراحت هستند و با اظهارنظرهای غیرعلمی این آمار را زیر سوال بردند.

 وی ادامه داد: این در حال است که در آمار ذکر شده اگر سرمایه گذاری منجر به شروع پروژه نشده باشد در محاسبه آورده نمی‌شود،ضمن آنکه در دوران برجام مذاکرات زیادی با شرکت‌های بزرگ خارجی انجام شد و توافقاتی برای سرمایه‌گذاری صورت گرفت که هیچکدام منجر به شروع پروژه‌ای نشد.

 خاندوزی همچنین با اشاره به تحقق شعار امسال گفت: برای افزایش مشارکت مردم در تولید، حمایت از ایده‌های کارآفرینی و همچنین پیگیری مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تسهیل در اعطای مجوزها و همچنین تامین مالی توسط مردم و توجه بیشتر به سیاست‌های اصل ۴۴ در دستور کار است.

 سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه درباره تعیین و تکلیف جاماندگان سهام عدالت گفت: تلاش می‌شود که دارندگان سهام عدالت، فقط محدود به دریافت سود سالانه سهام نباشند و بتوانند با سهام خود نقش‌آفرینی کنند.

برنامه دولت برای تثبیت نرخ ارز چیست؟

خاندوزی همچنین درباره برنامه دولت برای تثبیت نرخ ارز توضیح داد: دولت در حوزه تامین و تخصیص ارز عملکرد بهتری از سال ۱۴۰۱ داشته است و امیدواریم مجموع اصلاحاتی که پارسال و امسال اتفاق افتاده است، انتظار کنترل نرخ ارز را خواهیم داشت که جزئیات آن را رییس کل بانک مرکزی توضیح خواهند داد.

 وی با بیان اینکه ۳۱۸ پروژه به ارزش ۵ و نیم میلیارد دلار توسط سرمایه‌گذاری خارجی در دست اجراست درباره جزئیات سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ گفت: کشورهای چین، ترکیه و امارات بیشترین سرمایه‌گذاری را در کشور داشته‌اند که عمده آن در بخش‌های صنعت به میزان ۷۴ درصد، گشاورزی ۱۰ درصد، خدمات ۷ و نیم درصد و نفت ۱ و نیم درصد بوده است.

 خاندوزی همچنین در خصوص واردات خودرو گفت: تاکنون بیش از ۱۱ هزار خودرو ترخیص شده که نیمی پلاک شده‌اند و طبق اعلام وزارت صمت ۲۰ هزار خودرو نیز در آستانه واردات هستند.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال نیز بیان کرد: منتظر تشریفات قانونی برای واگذاری این دو باشگاه به بانک‌ها و شرکت‌های غیردولتی هستیم.

وی گفت: مجموع صادرات کشور در سال ۱۴۰۲، ۸۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و واردات ۶۶ میلیارد و ۲۸۰ بوده است و مجموع صادرات و واردات کشور نسبت به سال ۱۴۰۱ ۲/۶ درصد افزایش یافته است. چین عراق امارات ترکیه و هند ۷۳ درصد مقاصد صادراتی و امارات چین ترکیه آلمان و هند ۷۶ درصد مبدا های وارداتی کشور بودند. در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۶ درصد افزایش ترانزیت از خاک کشور را داشته‌ایم و حکایت از نقش مهم کریدوری کشور دارد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها