سال خاص بورس چگونه رقم می‌خورد؟

با حضور مهدی دلبری مدیرعامل و عضو هیآت‌مدیره سبدگردان هیوا و مجتبی نظری، تحلیلگر اقتصاد کلان فردای اقتصادب
۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
سال خاص بورس چگونه رقم می‌خورد؟

به گفته مهدی دلبری، سال ۱۴۰۲ عقب ماندگی بورس از سکه و دلار رکورد زد و این بازار برای چندمین سال متوالی از تمام بازارهای مالی جاماند.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز جاری با ۰.۱۸ درصد رشد در محدوده ۲ میلیون و ۲۳۴ هزار واحدی تثبیت شد و معیار هم وزن با کاهش ۰.۳۱ درصدی به کار خود در این روز معاملاتی پایان داد.

در شرایطی شاهد خروج ۲۱۶ میلیارد تومانی جریان نقد حقیقی از گردونه معاملات سهام بودیم که ارزش معاملات خرد هم نهایتا در رقم ۵ هزار و ۱۳۲ میلیارد تومان متوقف شد.

مهدی دلبری، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره سبدگردان هیوا در برنامه امروز بورسان عنوان کرد: امسال عقب ماندگی بورس از سکه و دلار رکورد زد. اکنون سومین سالی است که به صورت متوالی با معیار شاخصی از تمام بازارهای مالی جامانده‌ایم. در ۲۰ تا ۳۰ سال اخیر که داده‌های اطلاعاتی متقن وجود دارد هیچگاه برای ۳ سال متوالی، بورس از بازارهای موازی جا نمانده است.

وی معتقد است، به دلیل اینکه انتخابات آمریکا پیشرو قرار دارد بنابراین سال ۱۴۰۳ سالی خاص برای اهالی بازار سرمایه خواهد بود. در چنین شرایطی تکرار سیاست‌های اقتصادی گذشته در دنیا رقم خواهد خورد که طبعا منجر به کاهش نرخ بهره می‌شود. هر چند در این حالت احتمالا با رشد اقتصادی در سطح جهان همراه شویم اما با از دست رفتن فرصت برجام شرایط سیاسی بهبود چندانی نخواهد داشت.

به باور دلبری، تنگناهای مالیاتی بدتر از گذشته شده‌اند، به عبارتی معافیت‌ها، نرخ‌های صفر مالیاتی و ... رو به کاهش است. تشدید فشار روی مالیات شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها، هلدینگ‌ها و تولیدی‌ها نشان از قرار گرفتن در چنگال مالیاتی بزرگ دارد.

در ادامه مجتبی نظری، تحلیلگر اقتصاد کلان فردای اقتصاد نگاهی به کارنامه متغیرهای پولی در سالی که گذشت داشت و عنوان کرد: علی‌رغم کاهش قابل توجه رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۲، نگرانی‌ها درمورد عدم کاهش تورم و تلاطمات بازارهای دارایی باعث شده تردیدهایی درمورد میزان اثرگذاری سیاست پولی کشور ایجاد شود. بررسی جزئیات آمارهای پولی سال گذشته نشان می‌دهد کاهش پایدار رشد نقدینگی و تورم نیازمند همراهی چه اصلاحات دیگری است.

در برنامه امروز بورسان مهدی دلبری، مدیرعامل و عضو هیآت‌مدیره سبدگردان هیوا به ارزیابی روند فعلی بورس، مولفه‌ای تاثیر گذار و چشم‌انداز آتی پرداخت. در ادامه مجتبی نظری، تحلیلگر اقتصاد کلان فردای اقتصاد کارنامه متغیرهای پولی در سالی که گذشت را تشریح کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • مجید معمر تقی دیزج IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    سال نو مبارک جناب طحانی عزیز خدا را شکر که در صحت و سلامت هستید
  • ناصر روحی IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    سلام ضمن عرض تبریک سال نو و قبولی طاعات خیلی خوشحال شدم از دیدن مجددتون دم همتون گرم امیدوارم نظرات کارشناسان فهیم شما بتونه مسئولین بی مسئولیت مارو از خواب رانتخواری و سودجوئی بیدار کنه.
  • سید محمد هاشمی IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    سلام به مهدی خان طحانی عزیز و تیم درجه یک بورسان... عید مبارتون... خیلی خیلی خوشحال شدم از برگشتتون... با قدرت ادامه بدید با قدرت حمایتتون می کنیم
  • سمیرا IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
    سلام.ضمن خسته نباشید. بسیار بسیار از حضور دوباره آقای طحانی خوشحالیم ایشان مجری و کارشناس بسیار خبره و باهوشی هستند و کلام گیرایی دارند .ایشالا پربارتر از سال قبل حضورتون تو برنامه ببینیم.با تشکر