۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴
گمرک چقدر به خزانه واریز کرد؟

معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد: وصولی‌های گمرک و واریزی به خزانه در سال ۱۴۰۲ با ۵۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به رقم ۲۴۷ هزار میلیارد تومان رسید.

تسنیم به نقل از گمرک ایران: محمد رضوانی‌فر با اعلام این مطلب گفت: میزان درآمدهای وصولی گمرک و واریزی به خزانه در سال ۱۴۰۲ در بخش حقوق ورودی کالا، مواد اولیه قطعات منفصله و ملزومات و تجهیزات موتوری ۷۶ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل ۴۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی گفت: درآمدهای وصولی گمرک در بخش حقوق ورودی مربوط به خودرو ۳ هزار میلیارد تومان با رشد ۱۸۰۰ درصدی، در بخش واردات گوشی تلفن همراه دارای ارزش بالای ۶۰۰ دلار هم بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان، در بخش عوارض صادارتی و سایر درآمدهای گمرکی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ماقبل آن ۲۷۰ درصد رشد داشته است.

به گفته رضوانی‌فر میزان حقوق ورودی وصولی مربوط به گوشی‌های تلفن همراه با ارزش کمتر از ۶۰۰ دلار، در همان حقوق ورودی کالاها ثبت و ضبط شده است.

رئیس کل گمرک ایران اظهارکرد: در سال ۱۴۰۲ مجموعا در بخش حقوق ورودی کالا، خودرو، تلفن همراه و عوارض صادارتی حدود ۱۲۱ هزار میلیارد تومان درآمد محقق شده است که دارای رشد ۸۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ بوده، این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ بر اساس بند ب تبصره ۷ قانون بودجه، حقوق گمرکی کالاهای اساسی و شیرخشک از ۴ به یک درصد کاهش پیدا کرده بود و بر اساس بند ۳ تبصره ۶، حقوق گمرکی ماشین‌آلات و تجهیزات و مواداولیه هم یک درصد بود و بطور کلی شاهد کاهش‌هایی از این قبیل در قانون بودجه بودیم.

رضوانی‌فر گفت: همچنین در سال ۱۴۰۲ به منظور کاهش هزینه‌های گمرکی واردکنندگان و کنترل تورم، سود بازرگانی نیز در حداقل خود تعیین شد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: در سال ۱۴۰۲ علی رغم اینکه به واسطه کاهش در نرخ حقوق گمرکی و سود بازرگانی که سرجمع نرخ موثر حقوق ورودی را به شکل معناداری کاهش داد، اما با تلاش همکاران عزیز در گمرکات اجرایی و افزایش حجم عملیات و مبادلات تجاری در کشور شاهد تحقق اهداف و ثبت رکوردهای مثبت درآمدی در سال ۱۴۰۲ بودیم.

به گفته وی، گمرک در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۲۶ هزار میلیارد تومان هم مالیات بر ارزش افزوده وصول نموده که دارای رشد ۳۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها