۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
ماجرای تامین آب از طریق پساب و آب دریا

وزیر نیرو با بیان اینکه در اجرای پروژه‌های آبی از برنامه ارائه شده به مجلس جلوتر هستیم، گفت: کل مصرف آب صنعت کشور در سال برابر با سه میلیارد متر مکعب است اما با اجرای بند تامین از طریق پساب، سالانه ۱.۷ میلیارد متر مکعب از طریق پساب تامین می‌شود.

ایسنا: علی اکبر محرابیان صبح امروز پنجشنبه در مراسم افتتاح پروژه‌های آب و فاضلاب استان تهران که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، گفت: برنامه‌ای که وزارت نیرو در ابتدای دولت سیزدهم برای اجرا منتشر کرد، شامل آمار و ارقام و هدف‌گذاری‌های دقیقی بود که برخی عقیده داشتند، این برنامه عملیاتی نخواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس این برنامه و در حوزه طرح‌های آبرسانی باتوجه به شهر و روستاهای زیادی که در نقاط مختلف کشور دارای تنش آبی بودند، ۷۰۰ میلیون مترمکعب آبرسانی طی چهار سال هدف‌گذاری شده بود، اما در ادامه رقم هدف‌گذاری شده در این حوزه افزایش یافت.

وزیر نیرو تصریح کرد: طرح‌هایی که در حوزه آبرسانی تا امروز نهایی شده است به ۶۸ پروژه می‌رسد که حجمی معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آبرسانی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در این بخش شاهد پیشرف ۸۵ درصدی هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم در ادامه مسیر نیز ۳۹ پروژه آبرسانی دیگر اجرایی شود.

محرابیان اظهارکرد: در حوزه سدسازی آبگیری و بهره‌برداری از ۳۰ سد با حجم مخزن ۵.۴ میلیارد متر مکعب هدفگذاری شد که تا کنون ۲۵ سد با حجم مخزن ۳.۱ میلیارد مترمکعب به بهره‌برداری رسیده است و پروژه‌ها در این بخش پیشرفت ۶۰ درصدی دارد.

وی افزود: با بهره‌برداری از ۳۴ سد دیگر تعداد سدهای آبگیری شده در دولت سیزدهم به بیش از ۶۰ سد می‌رسد که که حجمی معادل ۸ میلیارد مترمکعب ذخیره این سدها خواهد بود.

۵۲ درصد اهداف ایجاد ظرفیت تولید پساب محقق شد

وزیر نیرو درباره پروژه‌های مرتبط با تصفیه فاضلاب نیز بیان کرد: در زمینه جمع آوری و تصفیه فاضلاب نیز ۳۲ پروژه هدف‌گذاری شده بود که شامل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت تولید پساب بود و تاکنون ۵۲ درصد از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده و ۳۹ پروژه تعریف شده دیگر نیز یکی پس از دیگری به بهره‌برداری خواهد رسید.

محرابیان در ادامه به موضوع جهادآبرسانی اشاره کرد و گفت: به صورت مشخص در حوزه آبرسانی روستایی نیز هر چند شاخص‌های کشورمان نسبت به بسیاری از کشورهای جهان به مراتب بالاتر است، اما به هر صورت لازم بود شاخص آبرسانی در این بخش باز هم افزایش یابد و بر همین در ابتدای دولت آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در نقاط مختلف کشور هدف‌گذاری شد.

وی با اشاره به اینکه آبرسانی به روستاها به مراتب دشوارتر از مناطق شهری است که از جمله دلایل آن پراکندگی روستاها و نیز منابع آبی متعدد است، افزود: با این وجود در طول ۲ سال و نیم گذشته وزارت نیرو توانست با اجرای پروژه‌های مهندسی پیچیده مانند اجرای خطوط انتقال با مسافت طولانی، احداث آب شیرین کن، استقرار ایستگاه‌های پمپاژ و... برای ۵ هزار روستا آب پایدار تامین کند و آبرسانی به ۵ هزار روستای باقیمانده نیز در دستور کار است.

وی در بخش دیگر سخنان خود به اقدامات صورت گرفته در حوزه شبکه‌های آبیاری و زهکشی اشاره کرد و افزود: در حوزه شبکه‌های آبیاری و زهکشی نیز هدف‌گذاری وزارت نیرو در ابتدای دولت ۱۲۵ هزار هکتار بود، اما با توجه به اعتبارات مناسبی که تامین شد، تا پایان دولت عملیات زهکشی برای ۱۴۵ هزار هکتار در نقاط مختلف کشور نهایی می‌شود.

محرابیان در ارتباط با برنامه‌های وزارت نیرو برای انتقال آب دریا نیز خاطرنشان کرد: در بخش آب دریا تا قبل از دولت سیزدهم تنها بخشی از پروژه انتقال آب خط یک به بهره‌برداری رسیده بود، اما درحال‌حاضر ۵ خط انتقال برای تامین آب فلات مرکزی و استان‌های شرقی به ظرفیت ۸۹۰ میلیون مترمکعب در حال اجرا است.

ظرفیت تولید نیروگاه‌های زیست‌توده از ۸ مگاوات به ۲۱ مگاوات افزایش یافت

وی در ادامه اقدامات صورت گرفته در حوزه نیروگاه‌های زیست توده را مورد اشاره قرار داد و افزود: در حوزه نیروگاه‌های بیوگاز کل ظرفیت تولید این نوع نیروگاه‌های کشور در ابتدای دولت ۸ مگاوات بود و اکنون به ۲۱ مگاوات رسیده است.

محرابیان پیرامون پروژه‌هایی که در حوزه آب و فاضلاب استان تهران با اعتباری بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان در روز پنجشنبه به بهره‌برداری رسید نیز گفت: همه پروژه‌هایی که قرارداد آن، امروز منعقد شد، آماده اجر ا در لحظه است اما مدت قراردادها متفاوت است.

وزیر نیرو در این زمینه افزود: در این بین چند پروژه وجود دارد که طول دوره اجرای آنها ۶ ماه تا نهایتاً یک و نیم سال است.

وزیر نیرو یادآور شد: با تداوم و تقویت حمایت دولت در امسال، پروژه‌های مهم و بزرگی در صنعت آب و برق حتی در خارج از کشور توسط شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری ایرانی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تاکید کرد: امید است با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها، بخش قابل توجهی از نیاز آب شرب، کشاورزی و صنعت در کنار خدمت به محیط‌زیست تامین شود.

 تامین آب ۸۸۸ واحد بزرگ صنعتی از طریق پساب بهداشتی و آب دریا

محرابیان در ادامه به اجرای بند ع تبصره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: در این قانون تمامی تخصیص‌های آب مورد نیاز صنعت مورد بازنگری قرار گرفت.

 وزیر نیرو تصریح کرد: بر این اساس در خصوص آب مورد نیاز ۸۸۸ واحد صنعتی بر اساس قانون، بازنگری صورت گرفت و آب تصفیه شده فاضلاب و آب دریا برای فعالیت این صنایع در نظر گرفته شد.

وی تاکید کرد: با این اقدام خدمت بسیار بزرگی به صنایع کشور شد، چرا که دیگر آب پایدار صنایع تحت تاثیر خشکسالی قرار نمی‌گیرد.

به گفته محرابیان؛ هم اکنون صنایعی وجود دارند که با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری وابسته به آب سطحی و جاری هستند، اما با اجرای این قانون تحت تاثیر کم آبی‌ها قرار نخواهند گرفت.

وزیر نیرو با بیان اینکه تا زمانی که شهرها وجود دارند، این آب و پساب نیز وجود خواهد داشت، افزود: بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای صنایع به دلیل نبود آب متوقف شده بود، اما با این ایده طرح‌های توسعه از سر گرفته می‌شود.

وزیر نیرو اظهارکرد: کل مصرف آب صنعت کشور در سال برابر با ۳ میلیارد مترمکعب است، اما با اجرای این بند ۱.۷ میلیارد مترمکعب آب برای صنایع بازتخصص می‌شود.

 محرابیان گفت: بالغ بر ۸۰ درصد آب مورد نیاز این صنایع از محل پساب باز چرخانی شده و بهداشتی و حدود ۲۰ درصد از طریق آب دریا تامین می‌شود؛ البته در این بین صنایعی وجود دارند که لزوماً باید برای پیشبرد طرح‌های آنها آب شرب و بهداشتی در نظر گرفته شود که از جمله می‌توان به صنایع غذایی اشاره کرد.

وضعیت مطلوب ذخایر آبی دریاچه ارومیه و بهره‌برداری از طرح جدید احیا

 وی در ادامه با تاکید بر اهمیت رعایت حقوق محیط زیست، گفت: در خصوص دریاچه ارومیه خود را متعهد کردیم با اجرای پروژه‌های متعدد و مدیریت منابع آب، این دریاچه را احیا کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه خوشبختانه امروز دریاچه ارومیه در شرایط خوبی قرار دارد، افزود: این مهم به برکت بارش‌های خوب و همچنین مدیریت مخازن سدها در رهاسازی آب محقق شد.

محرابیان با بیان اینکه پروژه‌های متعددی برای تامین آب دریاچه ارومیه اجرا شده است، خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه امروز به لطف بارش رحمت الهی و نیز مدیریت صحیح مخازن و پرداخت حقابه دریاچه در وضعیت خوبی قرار دارد و یک پروژه دیگر در راستای احیای دریاچه تا یک ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها