۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
فرمول آمریکا برای مقابله با نفوذ چین/نوسازی WTO به چالش‌های تجاری پایان می‌دهد؟

جنگ اوکراین و روابط پیچیده با چین، نیاز به تشکیل یک اتحاد قوی بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا را برجسته کرده است و هر دو طرف را برای دستیابی به روشی برای همزیستی و مقابله با رویکرد متفاوت چین و در عین حال دموکراتیک»، ترغیب کرده است.

فردای اقتصاد: اخیرا کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده، در سخنرانی خود در شورای تجارت و فناوری اروپا، بر اهمیت روابط فرا آتلانتیک تاکید کرد و خواستار همکاری نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا به‌منظور مقابله با چالش‌های ناشی از چین شد. وی اعلام کرد که جنگ اوکراین و روابط پیچیده با چین، نیاز به تشکیل یک اتحاد قوی بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا را برجسته کرده است و هر دو طرف باید به‌منظور «دستیابی به روشی برای همزیستی و مقابله با رویکرد متفاوت چین و در عین حال دموکراتیک»، تلاش کنند.

نماینده تجاری ایالات متحده همچنین بر لزوم اصلاح سازمان تجارت جهانی تأکید کرد و ابراز داشـت کـه این سازمان دیگر بـا اقتصاد جهانی در حال تغییر، همخوانی ندارد. او خواستار همکاری برای نوسازی WTO بـه نحوی شـد که قادر به پاسخگویی مؤثرتر به نگرانی‌های تجاری باشد. علاوه بر این، وی در مورد تعهـد ایالات متحده به تقویت روابط خود با اروپا اطمینان داد.

بر اساس گزارش پایش تحولات تجارت جهانی که از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران منتشر می‌شود، این اظهارات نشان‌دهنده تمایل فزاینده ایالات متحده برای همکاری با متحدان خود در جهت مقابله با نفوذ فزاینده چین است. از سوی دیگر، اتحادیه اروپا نیز در مورد چین از نگرانی‌های مشابهی برخوردار است و احتمالا از این فراخوان ایالات متحده برای همکاری، استقبال خواهد کرد. اصلاح سازمان تجارت جهانی نیز یک اولویت مشترک هم برای ایالات متحده و هم اتحادیه اروپا به شمار می‌رود؛ هر دو طرف معتقدند که این سازمان باید مدرن شود تا بتواند به طور موثرتری به چالش‌های تجاری قرن بیست و یکم رسیدگی کند.

نماینده تجاری ایالات متحده در سخنرانی خود، بر تداوم تعهد ایالات متحده و عزم جدی این کشور به‌منظور همکاری با اروپا در طیف وسیعی از مسائل تجاری و اقتصادی تأکید کرد؛ امری که با استقبال گرم اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد، زیرا هر دو طرف به دنبال تقویت روابط خود و مقابله با چالش‌های مشترک هستند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha