۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
راهکارهای پیش روی اوکراین

بسته کمکی جدید 61 میلیارد دلاری ایالات متحده به اوکراین که در 23 آوریل توسط کنگره تصویب شد، موقعیت اوکراین در میدان جنگ را بهبود می‌بخشد - به این ترتیب که این امکان را ایجاد می‌کند که انبارهای مهمات از پایگاه‌های ایالات متحده در لهستان و آلمان به سرعت به نیروهای فعلی اوکراین ارسال شده و نیروهای تازه بسیج شده مجهز شوند. منتقدان قانون «بسیج اوکراین» که اخیراً توسط پارلمان کیف به تصویب رسیده است، استدلال می‌کنند که اگر سلاحی برای تسلیح آنها وجود نداشته باشد، جمع‌آوری نیروهای بیشتر منطقی نیست. این نگرانی را اکنون می‌توان کنار گذاشت.

بسته ایالات متحده شامل تسلیحاتی است که اوکراین مدت‌هاست به دنبال آن بوده و می‌تواند به شکل قابل توجهی شرایط جنگ را تغییر دهد. تسلیحاتی مانند موشک‌های دوربرد ATACMS. اینها توانایی اوکراین برای تهدید و نابودی اهداف نظامی روسیه در کریمه اشغالی را بهبود می‌بخشد و روسیه را مجبور می‌کند تجهیزات خود را خارج کرده و امنیت دریای سیاه را افزایش دهد. رای ایالات متحده همچنین بهبود روحیه در اوکراین را تقویت کرده و این امید را که شرکای غربی به وعده‌های خود عمل کرده و سیگنال قدرتمندی به روسیه می فرستند را بازمی‌گرداند. اکنون سربازان اوکراینی از سنگرها پیام هایی ارسال کرده و از مردم آمریکا تشکر کرده‌اند. نمایندگان مجلس هم پرچم‌های آمریکا را در پارلمان اوکراین به نمایش گذاشته‌اند. با این حال، در کوتاه‌مدت، وضعیت میدان جنگ همچنان دشوار خواهد بود.

مسکو احتمالا حملات پهپادی و موشکی خود را نیز تشدید خواهد کرد و مسیرهای لجستیکی، زیرساخت‌ها و پایگاه صنعتی دفاعی اوکراین را هدف قرار خواهد داد. رئیس اطلاعات دفاعی اوکراین قبلاً هشدار داده بود که روسیه ممکن است در ماه مه حمله جدیدی را انجام دهد. در همین حال، بر اساس گزارش موسسه مطالعات جنگ، نیروهای روسی در سال جاری حدود 360 کیلومتر مربع از اراضی را تصرف کرده‌اند که این به دلیل کمبود مهمات در اوکراین امکان‌پذیر شده است. اکنون ارتش روسیه برای تصرف شهر چاسیو یار در منطقه دونتسک تلاش می‌کند تا قبل از رژه روز پیروزی مسکو در 9 مه بتواند آن را تصرف کند. در صورت دستگیری، راه برای پیشروی به سمت استحکامات اسلوویانسک و کراماتورسک در دونباس اوکراین باز می‌شود و پیامدهای ناخوشایندی برای موقعیت استراتژیک اوکراین خواهد داشت.

مسکو نیز احتمالا حملات پهپادی و موشکی خود را تشدید خواهد کرد. موشک‌ها مسیرهای لجستیکی، زیرساخت‌ها و پایگاه صنعتی دفاعی اوکراین را هدف قرار خواهند داد که در هفته‌های اخیر به دلیل کمبود پدافند هوایی به صورت ترسناکی در معرض خطر قرار گرفته‌اند. حملات اخیر روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین تا کنون آسیب زیادی به اوکراین وارد کرده است. طوری‌که بزرگترین نیروگاه حرارتی در منطقه کیف را به طور کامل تخریب و بخش‌های وسیعی از این کشور را خاموش کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که ایالات متحده یک سامانه دفاع موشکی پاتریوت دیگر را به عنوان بخشی از بسته کمکی خود به اوکراین ارایه می‌کند. اما این برای محافظت از آسمان اوکراین کافی نخواهد بود. مقامات کیف گفتند که به هفت پاتریوت دیگر نیاز دارند. آلمان متعهد شده است که یکی را ارسال کرده و اسپانیا و یونان هم برای انتقال سیستم های خود به اوکراین تحت فشار هستند. تا زمانی که آنها وارد شوند، اوکراین آسیب بیشتری خواهد دید. خارکف، شهری با 1.3 میلیون نفر در مرز روسیه، روزانه تحت بمباران شدیدی قرار دارد - شهردار آن می‌گوید آن شهر در خطر تبدیل شدن به «حلب دوم» است.

بنابراین، تأخیر شش ماهه در ارائه کمک‌های نظامی ایالات متحده، پیامدهای بزرگی بر توانایی اوکراین برای دفاع از خود داشته است، و نشان می‌دهد که مدل بی‌ثبات «مدیریت بحران» کمک‌های غربی به روسیه در شدت عمل خود علیه اوکراین جرات می‌دهد. همچنین نشان می‌دهد که ساده لوحانه است که باور کنیم خط مقدم در اوکراین می‌تواند بدون جریان مداوم کمک‌های نظامی غرب پایدار باقی بماند. بدون برنامه‌ای بهتر برای ارسال کمک های مستمر، دیر یا زود اوکراین دوباره در وضعیت بحرانی قرار خواهد گرفت. این یک اتفاق خوشایند است که لایحه جدید ایالات متحده نیاز به بودجه پایدارتر را تأیید کرده و خواستار یک استراتژی «چند ساله» با «اهداف مشخص و قابل دستیابی» است که پیروزی اوکراین را تسریع می‌کند. با این حال، نباید بیش از حد به حمایت ایالات متحده اعتماد کرد. اروپا نیز باید عمل کند.

کشورهای اروپایی باید تعهد جدید مهم ایالات متحده را با افزایش فوری تولید مهمات داخلی دنبال کنند. باید با تحویل 1 میلیون گلوله توپ که مدتها پیش وعده داده شده بود، اقدامات لازم را سریع‌تر انجام دهند. اروپا بالاخره باید در مورد افزایش بودجه هزینه‌های نظامی هم جدی شود. اروپایی‌ها همچنین باید تسلیحات بیشتری به ویژه سامانه‌های دفاع هوایی به اوکراین منتقل کنند. مقامات اوکراینی می‌گویند حدود صد سامانه دفاع موشکی پاتریوت در جهان وجود دارد. شرکای کیف باید از قدرت دیپلماتیک و مالی خود برای تأمین حداقل هفت موردی که اوکراین درخواست کرده استفاده کنند. اولاف شولتز آلمانی نیز باید از نمونه ای که سیستم های ATACMS آمریکا برای رفع انسداد تحویل موشک های تاروس ارائه می کند، پیروی کند.

استراتژی جدید تامین مالی مهمتر از همه است. تجربه تلخ بسته کمک نظامی آمریکا نشان می‌دهد که رویکرد حمایت از اوکراین باید تغییر کند. ایالات متحده پس از اینکه متوجه شد اوکراین در آستانه فروپاشی است، بسته کمکی را تصویب کرد. هر چند اگر زودتر عمل می‌شد، جان بسیاری نجات می‌یافت. (تنها در مارس 2024 حداقل 604 غیرنظامی در اوکراین کشته یا زخمی شده‌اند). ایالات متحده، اروپا و سایر متحدان اوکراین باید به فکر یک استراتژی بلندمدت و پایدار باشند که جریان بی‌وقفه کمک‌های نظامی غرب را بدون توجه به دوره‌های انتخاباتی و کشمکش‌های سیاسی ممکن می‌سازد. کمک‌های حیاتی هرگز نباید گروگان سیاست داخلی باشد. این را می توان با تعهد قانونی به تامین مالی اوکراین در درازمدت به دست آورد. اوکراین با شش کشور اتحادیه اروپا توافق‌نامه‌های امنیتی دوجانبه امضا کرده است. توافقات مشابه بیشتری، از جمله توافق با ایالات متحده هم در راه است. پول برای این کار را می توان با افزایش هزینه های دفاع ملی به دست آورد و دولت‌ها به شهروندان خود اطلاع دهند که در حال حاضر حمایت از اوکراین از هزینه‌های بیشتر آینده جلوگیری می‌کند.

افکار عمومی در سراسر غرب عمدتاً از ادامه و افزایش بودجه برای اوکراین حمایت می‌کنند. یک نمونه اخیر در اسلواکی، جایی که شهروندان تقریباً 3 میلیون یورو برای گلوله‌های توپخانه سرمایه گذاری کردند، نشان می‌دهد که حتی در کشورهایی که دولت‌ها اکراه دارند نیز راه حلی وجود دارد. همچنین ایده انتشار اوراق قرضه اتحادیه اروپا برای تأمین مالی افزایش توان دفاعی اروپا، با حمایت روسای جمهور فرانسه و استونی وجود دارد.

گزینه دیگر تامین مالی دفاعی اوکراین به وسیله دارایی‌های مسدود شده روسیه است. کیف مدتهاست که برای توقیف و انتقال آنها تلاش می‌کند. لایحه ایالات متحده اجازه می‌دهد که برای دارایی‌های موجود در خاک آمریکا و اروپا در این مسیر استفاده شود. در نهایت، حفظ شتاب در ادغام اوکراین با ناتو کلیدی است. نشست واشنگتن در ماه جولای باید روند حمایت از همکاری متقابل را تقویت کند و سیگنال قدرتمند دیگری را به پوتین ارسال کند. اصل حمایت از اوکراین نباید به صورت«تا زمانی که طول بکشد» پی‌گیری شود بلکه باید به صورت «هر چه که لازم باشد و در اسرع وقت» دنبال شود. آینده دموکراسی و صلح جهانی مشروط به موفقیت اوکراین است و این باید درک شده و تصمیمات سیاست گذاران را هدایت کند. هنوز زمان برای نجات اوکراین و آینده وجود دارد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار