۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
حمله به رفح یا دوستی با ریاض؟

توماس فریدمن می‌گوید بنیامین نتانیاهو بر سر دو راهی حمله به رفح و عادی‌سازی روابط با ریاض بهتر است، راه عادی‌سازی را در پیش گیرد.

توماس فریدمن، روزنامه‌نگار نیویورک تایمز نوشته است: آمریکا درماه‌های اخیر سیاست حمایت از برقراری روابط جدید با عربستان و به اصطلاح فرآیند عادی‌سازی روابط ریاض با اسرائیل را به عنوان «دیپلماسی آمریکایی برای پایان دادن به جنگ غزه» در پیش گرفته است. به گفته فریدمن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اکنون بین حمله به رفح و یا برقراری روابط رسمی با عربستان می‌توان انتخاب کند.

فریدمن نوشته است: طرح اسرائیل برای دست زدن به حمله تمام عیار علیه غزه جهت پایان دادن به حماس بدون برنامه‌ریزی برای استراتژی خروج بوده و این روش منجر به تشدید انزوای جهانی اسرائیل و ایجاد شکاف واقعی میان اسرائیل و دولت بایدن شده است. فریدمن در خطاب به نتانیاهو نوشته است: آیا خواستار عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی، یک نیروی صلح‌بان عربی برای غزه و یک ائتلاف امنیتی تحت رهبری آمریکا هستید؟ هزینه آن چیز دیگری است. شامل این می‌شود که دولت اسرائیل خود را متعهد بداند که یک کشور فلسطینی به همراه یک تشکیلات خودگردان که در آن اصلاحات اجرا شود، تشکیل شود. این برای اسرائیل مزیت هم خواهد داشت و آن ورود اسرائیل به بزرگترین ائتلاف نظامی آمریکایی-عربی-اسرائیلی است. این ائتلاف می‌تواند امیدهایی ایجاد کند برای آنکه جنگ با فلسطینی‌ها برای اسرائیل به یک جنگ ابدی تبدیل نشود. با این حال در اسرائیل هنوز هیچ مقامی چه در ائتلاف حاکم، چه در میان مخالفان و یا در ارتش وجود ندارد که این انتخاب را درک کرده باشد.

اسرائیل در طول جنگ اخیر غزه در مدت بیش از ۶ ماه قصد داشت به خاطر هفت اکتبر انتقام‌جویی کند. اما آنچه رهبران این رژیم در این جنگ به نمایش گذاشتند صرفا جنون محض بود. طبقه حاکم سیاسی در اسرائیل نیز صرفا در راستای یک جنون به نتانیاهو اجازه داده‌اند به دنبال «پیروزی تمام عیار» در غزه رفته و در همین راستا هم در رفح غرق خواهد شد بدون آنکه برنامه‌ای برای خروج داشته باشد. اگر اسرائیل در پایان کار بخواهد غزه و کرانه باختری را به صورت نامحدود اشغال کند، دچار انزوا و فرسایش نظامی، اقتصادی و اخلاقی می‌شود. در نتیجه همه متحدان اسرائیل هم در غرب و جهان عرب به آن پشت خواهند کرد. اسرائیل نمی‌تواند حماس را از بین ببرد. اکنون «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان نیز بر این باور است که اسرائیل باید در سریع‌ترین زمان از این وضعیت خارج شود. اسرائیل اکنون در غزه کار دیگری به جز کشتن بیشتر و بیشتر غیرنظامیان انجام نداده و به این ترتیب «سعودی‌هایی را که طرفدار عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند، تبدیل به مخالف می‌کند.

فریدمن در این گزارش آورده است: اقدامات اسرائیل در غزه باعث قدرتمندتر شدن ایران و دشمنان دیگر اسرائیل شده، به بی‌ثباتی دامن زده و سرمایه‌گذاران خارجی را بیشتر و بیشتر دفع کرده است. برای اسرائیل بهتر است سریع‌تر به سراغ آتش‌بس تمام عیار و توافقی برای آزادسازی گروگانهای ۷ اکتبر برود و به جای جنگ غزه روی توافق امنیتی-عادی‌سازی تمرکز کند. این مسیر برای اسرائیل از چشم‌پوشی برای حمله تمام‌عیار نظامی به رفح آغاز می‌شود. رفح که پشت مرز مصر بوده و مسیر اصلی برای ورود کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه محسوب می‌شود.  در آنجا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت وجود دارد که حالا بیش از یک میلیون آواره شمال غزه هم به آن‌ها اضافه شده‌اند.

مقام های دولت «جو بایدن» در گفت‌وگوهای خصوصی به اسرائیل گفته‌اند: هیچ حمله گسترده‌ای به رفح انجام نشود. یک مقام ارشد آمریکایی در این باره گفته است: ما به اسرائیل نمی‌گوییم که از حماس دست بکشد. ما می‌گوییم به باور ما راهی هدفمندتر برای تعقیب رهبران حماس بدون آنکه رفح را محله به محله با خاک یکسان کنند وجود دارد. تیم بایدن نمی‌خواهد اسرائیل دست از روسای حماس بردارد بلکه می‌خواهد جلوی یک تلفات عظیم دیگر در میان غیرنظامیان در غزه گرفته شود. اسرائیل باید به یاد داشته باشد که وقتی معتقد بود رهبران حماس در خان‌یونس هستند، بخش عمده این شهر را برای یافتن آن‌ها از بین برد و حماس را پیدا نکرد در حالی که همین کار بی‌نتیجه را در شمال شهر غزه نیز انجام داد.

مقام‌های آمریکایی معتقدند تبعات حمله اسرائیل به رفح مانند تبعات حمله آمریکا به عراق است که باعث گرفتار شدن آن در یک وضعیت شورش دائمی در کنار یک بحران انسانی دائمی شد. در اینجا یک تفاوت حیاتی وجود دارد. آمریکا یک ابرقدرت است که بعد از شکست در عراق توانست به حالت اول برگردد. اسرائیل در برابر شورش دائمی در غزه به ویژه وقتی که دیگر دوستی برای خودش باقی نگذاشته باشد، فلج خواهد شد. به همین دلیل مقام‌های آمریکایی می‌گویند اگر اسرائیل دست به یک عملیات نظامی بزرگ در رفح به رغم اعتراضات دولت آمریکا بزند، بایدن محدود کردن فروش برخی تسلیحات به اسرائیل را بررسی خواهد کرد. نگرانی دولت بایدن این است که عملیات اسرائیل علیه رفح باعث می‌شود خشم عمومی جهانی علیه اسرائیل بیش از پیش شعله‌ور شود، کار دولت بایدن برای دفاع از اسرائیل بیش از پیش سخت خواهد شد و اینکه چشم‌انداز رسیدن به یک توافق جدید برای تبادل گروگان‌ها را از بین می‌برد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار