۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴
نقشه راه سازمان بورس در مواجه با تهدیدات چیست؟ / پیام بازارهای جهانی به سیاستمداران

در برنامه امروز بورسان محمدعلی دهقان دهنوی و رضا مسرور از سمت و سوی بازارهای داخلی و جهانی در ادامه مسیر سخن گفتند.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز جاری با ۰.۲۳ درصد افت تا محدوده ۲ میلیون و ۲۵۹ هزار واحدی مجبور به عقب‌نشینی شد، معیار هم وزن بازار سهام اما به رشد ۰.۳ درصدی بسنده کرد و توانست در محدوده ۷۵۱ هزار واحدی تثبیت شود. در روزی که ۱۵۶ میلیارد تومان جریان نقد از گردونه معاملات بازار سهام خارج شد، ارزش معاملات خرد در پایان بازار محدوده ۳ هزار و ۹۴۲ میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد.

محمدعلی دهقان دهنوی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با حضور در برنامه بورسان عنوان کرد: سازمان بورس به لحاظ جایگاه و حوزه اختیاراتی که برخوردار است به صورت دستوری نمی‌تواند اقدامات خاصی را پیاده‌سازی کند، در واقع با توجه به اختیارات خود قادر به حل برخی مسائل نیست

وی گفت: مطالبه‌گری سازمان بورس مورد انتظار فعالان بازار سرمایه است. مطالبه‌گری سازمان بورس دارای ۲ بخش است. نخست در ظاهر و رسانه قابل مشاهده بوده و دیگری اقداماتی است که برخی مواقع افشای آن می‌تواند شرایط را ناگوار کند. در صورتی که سازمان در مواقعی با دولت ایجاد تنش کند طبعا اهداف به خوبی پیش نخواهند رفت.

به باور دهقان دهنوی، در دنیا رابطه قیمت دارایی‌ها با نرخ بهره به طور معمول رابطه‌ای معکوس است. برای بانک مرکزی سیاست‌گذاری پولی، کنترل نرخ تورم و نرخ بهره اولویت شماره یک به شمار می‌رود و بازار سرمایه برای این نهاد، اولویت شماره ۱۰ هم نیست.

سمت و سوی بازارهای جهانی

رضا مسرور، مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوران ارکان کیش با اشاره به وضعیت بازارهای جهانی گفت: نرخ بهره ۵.۵ درصد حدود ۱۰ ماه تثبیت شد و علی رغم این که بایستی نرخ اوراق کاهش پیدا می‌کرد اما نرخ اوراق آمریکا عملا افزایشی شد. به عبارتی از اوایل سال ۲۰۲۴ از ۵ درصد به ۳.۶ درصد هم رسید. اکنون این نرخ در رقم ۴.۶ درصد قرار گرفته است.

وی گفت: حدود ۱۳۵ تریلیون دلار اوراق قرضه وجود دارد که ۴۰ درصد آن مربوط به آمریکا می‌شود. ۲۶ تریلیون دلار نیز به طور مستقیم مربوط به دولت آمریکا است. مابقی نیز شامل سایر شرکت‌ها و بانک‌هاست.

به اعتقاد مسرور، تنش‌ها می‌تواند به کاهش نرخ اوراق منجر شوند. با توجه به این که در آستانه انتخابات آمریکا قرار داریم بخشی از سرمایه‌ها می‌تواند با توجه به تنش‌ها به سمت خرید میل پیدا کند.

اکنون آمریکا با بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار، خالص گردش سرمایه مثبت را ثبت کرده است در ادامه نیز آلمان با ۲۸۸ میلیارد دلار و نروژ با ۱۱۷ میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

وی بیان کرد: بخشی از کامادیتی‌ها همانند فولاد و سنگ آهن نسبت به تورم در بلند مدت با رشد کمتری (نسبت به تورم) همراه بودند. ورود به این بخش از کامادیتی‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری جدید باید با توجه به تکنولوژی و دانش فنی صورت بگیرد. 

در برنامه امروز بورسان محمدعلی دهقان دهنوی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به ارزیابی روند فعلی بورس، مولفه‌های تاثیرگذار و چشم‌انداز آتی در بازار سهام پرداخت. در ادامه رضا مسرور، مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوران ارکان کیش وضعیت بازارهای جهانی را بررسی کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • ابراهیم اسلامی IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    با درود و سپاس
  • جعفر رضایی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    درود بر شما . بسیار عالی. ممنون .خسته نباشید .