۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
از انتخابات مجلس چه خبر؟

در دور دوم انتخابات مجلس ۹۰داوطلب برای تصاحب ۴۵ کرسی مجلس رقابت می‌کنند.

 فردای‌ اقتصاد: جمعه هفته جاری مورخ ۲۱ اردیبهشت دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم برگزار خواهد شد. با استناد به اعلام وزارت کشور، انتخابات در ۸ حوزه انتخابیه به صورت تمام الکترونیکی برگزار خواهد شد. مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس در ۲۲ حوزه با رقابت برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. با استناد به اظهارات رئیس ستاد انتخابات کشور در دور دوم انتخابات مجلس ۹۰داوطلب برای تصاحب ۴۵ کرسی مجلس رقابت می‌کنند.

رقابت انتخاباتی کاندیداها در ۱۵ استان و ۲۲ حوزه انتخابیه در سطح کشور برگزار می‌شود. در استان تهران انتخابات حوزه انتخابیه ورامین به دور دوم کشیده شده است. تبریز، ری، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر حوزه هایی هستند که انتخابات در آنجا به صورت تماماً الکترونیک برگزار می‌شود. در تهران برای هر شعبه ۴ صندوق الکترونیکی و در باقی حوزه‌های انتخابیه برای هر شعبه، ۳ صندوق الکترونیکی در نظر گرفته شده است تا ازدحامی در شعب شکل نگیرد و رأی‌دهندگان به راحتی و سهولت رأی خود را به صندوق بیاندازند.

تبلیغات دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس از بامداد ۱۳ اردیبهشت آغاز شد و تا ساعت هشت صبح پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد. طبق اعلام وزارت کشور تعداد رأی صحیح مأخوذه در حوزه انتخابیه تهران یک میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۵۷ رأی بود و از بین نامزدها ۱۴ نفر به طور مستقیم وارد مجلس شدند و ۳۲ نفر دیگر نیز به مرحله دوم انتخابات راه یافتند که برای تصدی ۱۶ کرسی باقی مانده بهارستان در ۲۱ اردیبهشت به رقابت خواهند پرداخت. حوزه‌های انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائم‌شهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، ۲۲ حوزه انتخابیه‌ای هستند که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شده است.  در دور نخست انتخابات مجلس دوازدهم که در اسفند ماه برگزار شد؛ رقابت انتخاباتی در چهار حوزه به صورت الکترونیکی بود و به گفته طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان تجربه انتخابات الکترونیک رضایت‌بخش بود.

 شورای نگهبان بیش از ۴۰ هزار ناظر بر اجرای فرآیند دور دوم انتخابات گمارده است. مهم‌ترین نکته در انتخابات الکترونیکی احراز هویت و اسکن کارت ملی افراد و پایش افرادی است که در دوم اول رای داده‌اند. بنا به گفته وحیدی وزیر کشور، تهران بزرگ‌ترین حوزه رای‌گیری تمام الکترونیکی است که ۱۶ نماینده باید در آن انتخاب شوند. وی همچنین اعلام کرده است که آمار آرای الکترونیکی در همان شعبه داده می‌شود. جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) فهرست مشترک۱۶ نفره ارائه دادند. ائتلاف فراگیر نیروهای انقلاب (امنا) هم فهرست ۱۶ نفره‌ای منتشر و کاندیداهای مورد حمایت خود را معرفی کرد. در پی انتشار لیست امنا برای دور دوم انتخابات، برخی از اعضای حزب رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی (رزما) نسبت به حضور برخی از اعضای این حزب در لیست امنا اعتراض داشته و لیست ۱۶ نفره‌ای مجزا از لیست ائتلافی رزما و امنا منتشر کردند.

فهرست نهایی امنا برای دور دوم انتخابات در تهران به این شرح است: ریحانه اخلاقی، صالح اسکندری، ابوالقاسم جراره، مجتبی رحماندوست، سمیه رفیعی، محمد سراج، مهدی شریفیان، حسین صمصامی، ابوالفضل ظهره‌وند، ابراهیم عزیزی، پیمان فلسفی، زینب قیصری، سید مرتضی محمودی، سید نظام‌الدین موسوی، احمد نادری و بیژن نوباوه‌وطن. 

همچنین فهرست مشترک جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) هم به این شرح است: علیرضا سلیمی، غلامحسین رضوانی، محمد سراج، زهره سادات لاجوردی، زهره طبیب‌زاده، فاطمه قاسم پور، مجتبی زارعی، حسین صمصامی، حسین نجابت، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، علی اصغر پورمحمدی، حسن خجسته باقرزاده، مهدی شریفیان، مهدی عسگری، عبدالحسین روح الامینی و سعید آجرلو

جبهه مردمی ایران قوی در انتخابات مرحله دوم مجلس هم اسامی نامزدهای مورد حمایت خود را اعلام کرد که ترکیبی از اسامی شانا و امنا است. همچنین جامعه اسلامی مهندسین(جام) هم در بیانیه‌ای نامزدهای مورد حمایت خود برای دور دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر را معرفی کرد. هر چند ابوالفضل ظهره‌وند عضو فهرست جبهه صبح ایران در مصاحبه با ایرنا از ارائه فهرست این جبهه در مرحله دوم انتخابات خبر داده است اما تا لحظه نگارش این گزارش جبهه صبح ایران فهرست خود را منتشر نکرده است. ظهره‌وند همچنین اظهار کرده است که به جز امنا و صبح ایران دو تشکل جبهه ایران اسلامی و وفاداران به انقلاب اسلامی هم فهرست مجزا خواهند داد؛ زیرا اشتراکات آنها به هم نزدیک است.

همچنین شورای وحدت هم اسامی نامزدهای مورد حمایت خود را در دومین مرحله انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به این شرح اعلام کرد: سمیه گلپور چمرکوهی، ریحانه اخلاقی، سمیه رفیعی، زینب قیصری، زهره سادات لاجوردی، علی‌اصغر پورمحمدی، ابوالقاسم جراره، محمد سراج، مجتبی رحماندوست، علیرضا سلیمی، حسین صمصامی مزرعه آخوند، ابراهیم عزیزی، پیمان فلسفی، سید نظام‌الدین موسوی، سید مرتضی محمودی و احمد نادری

احسان محمد حسینی مدیر روابط عمومی و امور رسانه شورای وحدت در خصوص این لیست به ایرنا گفته است که در فرآیند انتخاب نمایندگان تلاش شد در شرایط برابر از نظر صلاحیت، بانوان در اولویت قرار داشته و در صدر فهرست قرار گیرند.

آخرین جلسه مجلس یازدهم ۲ خرداد تشکیل و مراسم افتتاحیه مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم، ۷ خرداد ماه با حضور مسئولان کشوری و لشکری و با پیام مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار