۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳
چند کشور دنیا فلسطین را به رسمیت می‌شناسند؟

اسپانیا، نروژ و ایرلند اعلام کردند که فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که به رسمیت شناختن فلسطین می‌تواند توسط کشورهای دیگر هم پی‌گیری شود. اما چند کشور دنیل فلسطین را به رسمیت می‌شناسند؟

اسپانیا، نروژ و ایرلند اعلام کردند که کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. در هفته‌های اخیر، ایرلند در دیدار با مقام‌های اسپانیا، اسلوونی، بلژیک، نروژ و مالت درباره پتانسیل به رسمیت شناختن کشور فلسطین صحبت کرده است. این کشورها به طور گسترده با ایرلند موافق هستند که اتحادیه اروپا باید سرزمین‌های فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسد.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا امروز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش رسما کشور فلسطین را به رسمیت می شناسد که از 28 مه اجرایی می شود. خبرگزاری فرانسه به نقل از سانچز نوشت: پیش از نمایندگان اسپانیا در سهشنبه آینده، 28 مه ، اسپانیا در شورای وزیران به رسمیت شناختن کشور فلسطین را تصویب خواهد کرد.

وی بنیامین نتانیاهو را متهم کرد که راه حل دو کشور در خاورمیانه را به خطر انداخته است، از طریق سیاست رنج و ویرانی خود در نوار غزه.. وی افزود: ما مردمی صلح طلب هستیم و این چیزی است که هزاران معترض در اعتراضات علیه کشتارهای غزه از خود نشان می دهند. وی تاکید کرد که تهدیدات خارجی کاهش نیافته است، اما ما از طریق سازوکارهای دموکراتیک با آنها مقابله خواهیم کرد.

 سیمون هریس، نخست وزیر ایرلند هم روز چهارشنبه گفت: امروز ایرلند، نروژ و اسپانیا اعلام می‌کنند که ما کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسیم، هر یک از ما هر اقدام ملی لازم برای اجرای این تصمیم را انجام خواهیم داد. من مطمئن هستم که کشورهای دیگر نیز این تصمیم را خواهند گرفت تا در برداشتن این گام مهم در هفته‌های آینده به ما بپیوندید.

گفتنی است که «یوناس گار استوره» نخست وزیر نروژ هم روز چهارشنبه اعلام کرد کشور فلسطین را تا ۲۸ ماه می (۸خرداد) به رسمیت خواهد شناخت. وی که معتقد است جنگ علیه نوار غزه موجب تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین شده است، هدف از به رسمیت شناختن کشور فلسطین را تقویت این تشکیلات و ایجاد کشور فلسطین عنوان کرد.

گفتنی است که در واکنش به به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین؛ بن‌گویر به مسجدالاقصی یورش برد. وزیر دارایی اسرائیل از نتانیاهو خواست در واکنش به تصمیم نروژ، اسپانیا و ایرلند برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین، اقدامات تنبیهی فوری علیه تشکیلات خودگردان فلسطین انجام دهد.

شاهدان عینی چهارشنبه دوم خرداد به خبرگزاری «العالم العربی»گفتند که ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، اندکی پس از این که نروژ، ایرلند و اسپانیا قصد خود را برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اعلام کردند، به مسجد الاقصی یورش برد. طبق گفته این شاهدان، بن گویر به همراه تعدادی از محافظان خود وارد صحن‌های مسجد الاقصی شد و پلیس اسرائیل یک حلقه امنیتی را در آن اعمال کرد.

گفتنی است که هیچ یک از کشورهای گروه هفت، سرزمین‌های فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند. G۷ شامل کانادا، فرانسه، آلمان ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده است. در رای گیری که در اوایل ماه جاری برگزار شد، ۱۴۳ عضو از ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد به حمایت از یک کشور فلسطینی برای پیوستن به سازمان ملل رای مثبت دادند.

کشور فلسطین به طور رسمی توسط سازمان آزادیبخش فلسطین در نوامبر ۱۹۸۸ اعلام شد. این کشور مدعی حاکمیت بر سرزمین‌های فلسطینی به رسمیت شناخته شده بین المللی از جمله کرانه باختری و نوار غزه بود. بر اساس گزارش World Population Review، از ۲۲ می، ۱۴۰ کشور به طور رسمی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار