۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۸
قطعی اینترنت و فیلترینگ تا کی ادامه دارد؟

احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: بعضی از شبکه‌های مجازی آتش بیار معرکه بودند و ساماندهی اغتشاشات را بر عهده داشتند. بخش زیادی از آشوب‌ها تحت آموزش همین فضای مجازی بوده است و برای دور زدن قطعی اینترنت از روش‌هایی استفاده می‌کردند.

وحیدی در گفت‌وگو با رسانه ملی درباره محدودیت‌های اعمال شده گفت: برخی شبکه‌ها نه تنها آتش‌بیار معرکه هستند بلکه ساماندهی اغتشاشات و خرابکاری‌ها را برعهده دارند. برخی از این شبکه‌های مجازی با انتشار برخی تصاویر تحریک‌کننده که بعضا واقعی هم نیستند، تلاش می‌کنند هم مردم را تحریک کرده و هم به آنها آموزش دهند. طبیعی است در چنین حالتی ما برای حفظ امنیت، نظم عمومی، آرامش و حقوق شهروندی مردم، محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنیم تا نتوانند آنها از مسیر شبکه‌های مجازی، اغتشاشات را هدایت کنند.

او در پاسخ به این پرسش که این محدودیت‌ها تا چه زمان ادامه خواهد داشت، گفت: اعمال این محدودیت‌ها بر عهده اغتشاشگران است. تا هر وقتی که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بگویند و این اغتشاشات ادامه داشته باشد، محدودیت‌ها هم ادامه خواهد داشت.

در همین رابطه بخوانید: فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ دائمی است؟

مشاغلی که با فیلتر اینستاگرام و واتس اپ نابود می‌شوند؟

اینستاگرام  و واتس‌اپ دو پلتفرم اول مورد استفاده کسب و کارها در سالهای اخیر هستند. اینستاگرام بستر تامین زندگی ۹ میلیون ایرانی است که بازاری بین ۱۸ تا ۳۲ هزارمیلیارد تومان در کشور دارد. واتس‌اپ نیز پیام رسان اول ایرانیان است که سهم آن از کل کاربران اینترنت ایران به بیش از ۷۱ درصد می‌رسد. 

این اعداد اما با اهداف سیاستگذاران اینترنت در ایران همسو نیست. در اسفند ماه سال گذشته یک عضو هیات مدیره شرکت زیرساخت اعلام کرد که سهم ترافیک داخل به خارج در ایران ۲۰ به ۸۰ است یعنی فقط ۲۰ درصد ترافیک اینترنت مربوط به پلتفرمهای ایرانی و بقیه مربوط به پلتفرمهای خارجی می‌شود. به گفته امیر محمدزاده لاجوردی  ۷۰ درصد محتوای پهنای باند خارجی ایران مربوط به متا ( واتس‌اپ و اینستاگرام) است.

او در این گفت و گو  همچنین گفت این میزان اختلاف بین ترافیک داخل و خارج مطلوب نیست و اگر دولت بتواند در زمینه پیام رسان سرویس مناسبی به مردم بدهد و  ۶۰ درصد ترافیک داخلی را تضمین کند ناخودآگاه به اهداف شبکه ملی اطلاعات دست پیدا می‌کند.  

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها