۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
پالس منفی آمریکا درباره مذاکرات وین

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اتفاقات اخیر ایران، تلاش کرد ایران را مقصر بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها برای احیای برجام در موقعیت فعلی جلوه دهد.

ایسنا: ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخشی از نشست خبری هفتگی‌اش که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اتفاقات اخیر ایران به دنبال مرگ مهسا امینی، در پاسخ به این سوال که آیا این رخدادها تاثیری بر مذاکرات وین یا تصمیم دولت آمریکا برای بازگشت سریع به توافق خواهد گذاشت یا نه، گفت: این موضوع به هیچ‌ وجه تغییری در عزم ما ایجاد نمی‌کند که اطمینان یابیم ایران به طور دائمی و قابل راستی‌آزمایی از دست‌یابی به یک سلاح اتمی منع شود.

پرایس ادامه داد: همان طور که قبلا به وضوح گفته‌ایم، این مذاکرات الان در موقعیت درستی قرار ندارد.

او مدعی شد: ما شاهد تصمیم‌گیری از سوی دولت ایران نبوده‌ایم، تصمیمی که در صورت متعهد شدن به بازگشتی دوجانبه به برجام [توافق هسته‌ای] باید اتخاذ کند.

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا با وجود تاکید مقامات ایرانی بر این که تولید و به کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد، ادعاهایی علیه ایران مطرح کرد و گفت: اما واقعیت این است، هر چالشی که در قبال دولت ایران با آن مواجه می‌شویم، در صورتی که یک سلاح اتمی در اختیار داشته باشد، دشوارتر و به نوعی حل‌نشدنی‌تر خواهد شد. ما نه‌تنها در زمینه برنامه موشکی آن، نه تنها در زمینه حمایتش از گروه‌های تروریستی و نیابتی، نه تنها در زمینه حمایتش از فعالیت‌های مخرب در فضای مجازی، بلکه در زمینه انواع نقض حقوق بشری که الان از آن حرف می‌زنیم، به این موضوع فکر می‌کنیم. هر چالشی که با آن مواجهیم، در صورتی که ایران سلاحی اتمی در اختیار داشته باشد، دشوارتر خواهد شد.

پرایس در پاسخ به این که آیا این سخنان وزیر امور خارجه ایران را تایید می‌کند که گفته بود، آمریکا پیام‌هایی به ایران فرستاده و گفته است حسن نیت دارد و می‌خواهد توافق کند، توضیح داد: همان‌ طور که گفتم، ما مصمم هستیم، رییس جمهور تعهد دارد که اطمینان یابد ایران هیچ گاه نمی‌تواند به سلاحی اتمی دست پیدا کند.

او در پاسخ به این که آیا در ۱۰ روز گذشته، دولت آمریکا پیامی به ایران فرستاده است، بدون ارائه جزئیاتی در این باره، گفت: ببینید، ما واقعا برای ایران روشن کردیم که خواسته‌هایی داریم و قرار نیست توافقی بد را قبول کنیم.

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت: در حال حاضر، بر اساس مواضع ایران که این هفته در نیویورک هم علنا دوباره آن را مورد تاکید قرار داد، ما انتظار نداریم که توافقی در کوتاه‌مدت انجام شود.

ادعاهای پرایس درباره موضوع توافق هسته‌ای در پی این مطرح می‌شود که در ماه‌های اخیر، تلاش‌های دیپلماتیک ایران و قدرت‌های غربی برای احیای توافق هسته‌ای هنوز به نتیجه ملموسی دست نیافته است.

پرایس در حالی به موضوع اتفاقات اخیر رخ‌داده در ایران به دنبال مرگ مهسا امینی اشاره کرده است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اخیرا در دیدار با وزیر امور خارجه عراق در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، با توجه به برخی مواضع مداخله‌گرانه مقامات آمریکایی در روزهای اخیر، اعتراض مسالمت آمیز را حق هر ملتی خواند اما از رویکرد مداخله گرانه آمریکا در امور ایران و منطقه و از جمله اقدامات تحریک آمیز در همراهی با آشوب گران و جریانهایی که با سوء استفاده از احساسات پاک مردم ایران، بدنبال اجرای پروژه ناامن سازی و کشته سازی در ایران هستند، به شدت انتقاد کرد و آن را در تعارض آشکار با پیام های مکرر دیپلماتیک کاخ سفید به ایران در مورد ضرورت توافق و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه ارزیابی کرد.

علاوه بر این، امیرعبداللهیان روز یکشنبه از ارسال پیام آمریکایی‌ها در روزهای اخیر مبنی بر داشتن اراده و حسن نیت برای رسیدن به توافق خبر داد و گفت: به آمریکایی‌ها اعلام کردیم با واقع‌بینی اراده و حسن نیت خود را برای رسیدن به توافق نشان دهید.

او افزود: تیم ما و همکاران ما در نیویورک با نماینده اتحادیه اروپا و کشورهای مرتبط با مذاکرات برجام، گفتگوهایی را انجام دادند و در گفتگوهایی که من نیز با طرف های مختلف در دو روز گذشته داشتم، این موضوع از موضوعات اصلی در دستور کار بود.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: در این دیدارها تاکید کردم برای رسیدن به توافق اراده و جدیت لازم را داریم و واقعا اکنون این طرف آمریکایی است که بایستی شجاعت اتخاذ تصمیم را داشته باشد تا بتوانیم از رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار سخن بگوییم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: طرف آمریکایی بارها حتی در این روزهای اخیر به ما اعلام کرد که دارای اراده و حسن نیت لازم برای رسیدن به توافق هستیم و ما به آنها گفتیم پس با واقع بینی اراده و حسن نیت خود را نشان دهید و (اثبات) کنید تا بتوانیم به نقطه توافق برسیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها