۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
چه کسانی خواستار مسدود ماندن دائمی اینستاگرام شدند؟

با گذشت چند روز از فیلترشدن اینستاگرام و واتس‌اپ برخی از طرفداران محدودسازی اینترنت خواستار دائمی شدن فیلترینگ اینستاگرام شده‌اند.

فردای اقتصاد: با گذشت چند روز از فیلترشدن اینستاگرام و واتس‌اپ برخی از طرفداران محدودسازی اینترنت خواستار دائمی شدن فیلترینگ اینستاگرام شده‌اند.

به نوشته راه پرداخت جواد جاویدنیا سرپرست سابق معاونت مجازی دادستانی کل کشور در پستی که روی پیام‌رسان‌های داخلی منتشر کرد خواستار استمرار مسدود ماندن اینستاگرام شد.

جاویدنیا با انتشار متن یک نامه به رئیس قوه قضاییه و در خواست برای امضاء آن نوشته است: «با توجه به نقش محوری اینستاگرام در نابسامانی فرهنگی و امنیتی کشور که با تخریب فرهنگ و ارزش‌ها، ایمان مردم که به فرموده رهبر معظم انقلاب مهمترین مولفه امنیت ملی است را مورد حمله و تخریب قرار داده، به صورت دائمی مسدود گردد.»

همچنین او یادآور شده :«وضعیت بی‌ضابطه و نابهنجار فضای مجازی معلول ترک فعل مسئولان مختلف به ویژه مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات است.»

در نهایت هم او خواسته که ضمن رسیدگی به ترک فعل مسببان وضعیت موجود، به صورت مشخص با ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم و محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم به عنوان متهمان ردیف اول آنچه او «ولنگاری موجود در فضای مجازی» خوانده برخورد شود.

 پیش از این هم جاویدنیا در زمانی که در سمت دبیر کمیته فیلترینگ فعال بود از وجود حکم قضایی برای فیلتر اینستاگرام خبر داده و اعلام کرده بود که کم‌کاری‌های وزارت ارتباطات (دولت دوازدهم) باعث رشد استفاده اینستاگرام در کشور شده است.

اما جاویدنیا به همین نامه اکتفا نکرده و در یک پست دیگر با انتتشار ویدئویی از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، به موضع‌گیری‌های او در مورد فضای مجازی انتقاد کرده است.

در همین رابطه بخوانید: هشدار وزیر ارتباطات به کسب و کارها برای استفاده از اینستاگرام

پویش مقابله با اینستاگرام

چه کسانی خواستار مسدود ماندن دائمی اینستاگرام شدند؟

در همین حال خبرگزاری فارس نیز با راه‌اندازی پویشی از کاربران خواسته تا با امضای خود از مسئولان بخواهند که اینستاگرام به شکل دائم فیلتر بماند. 

از سوی دیگر هم برخی فعالان فضای مجازی در گروه‌های مختلفی که روی پیام‌رسان‌های داخلی شکل‌داده‌اند مانند هم‌افزایی فعالان فضای مجازی پاک یا جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی خواستار مسدود مانند همیشگی اینستاگرام شده‌اند. 

 اخیرا هم روح‌الله مومن‌نسب که از او به عنوان مغز متفکر تدوین طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی یاد می‌شود، در پست‌های روی پلتفرم‌های داخلی اعلام کرده که این طرح باید زودتر از اینها اجرایی می‌شد و اگر عده‌ای جلوی اجرای آن را نمی‌گرفتند حالا نیاز به این مسدودسازی‌ها نبود.

 اخیرا هم روح‌الله مومن‌نسب که از او به عنوان مغز متفکر تدوین طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی یاد می‌شود، در پست‌های روی پلتفرم‌های داخلی اعلام کرده که این طرح باید زودتر از اینها اجرایی می‌شد و اگر عده‌ای جلوی اجرای آن را نمی‌گرفتند حالا نیاز به این مسدودسازی‌ها نبود.

فردای اقتصاد سوم مهر در مطلبی با عنوان فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ دائمی است؟ نوشته است : اگرچه تجربه فیلترینگ در ایران نشان می‌دهد سرویسهای فیلترشده موجود هیچ گاه از ممنوعیت دسترسی خارج نشده‌اند اما اینستاگرام و واتس‌اپ با سرویسهای فیلتر شده تفاوت‌های زیادی دارند. این دو پلتفرم هم اکنون ۸۰ درصد ترافیک اینترنتی ایران را تشکیل می‌دهد و ارتزاق ده‌ها میلیون نفر به طور مستقیم به این پلتفرمها وابسته است. 

این مطلب را هم بخوانید: تاوان اقتصادی قطع اینترنت

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار