۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
قیمت دلار در هفته قطعی اینترنت چه تغییری کرد؟

نرخ ارز در روزهای گذشته بی‌واکنش به اخبار منفی برجامی و اعتراضات ثبات را تجربه کرد.

فردای اقتصاد: دلار طی هفته اخیر با وجود اخبار منفی از برجام و ناآرامی برخی شهرهای کشور ثبات را تجربه کرد. بعضی کارشناسان تعطیلات را عاملی برای عدم نوسان قیمت ارز در روزهای گذشته می‌دانند و بر همین اساس نسبت به احتمال شکننده بودن این ثبات هشدار می‌دهند.

بی‌اعتنایی دلار به اخبار برجام و ناآرامی‌ها

بازار ارز طی یک هفته اخیر کاملا بدون نوسان و قیمت دلار بین ۳۱۶۵۰ تا ۳۱۷۵۰ تومان محبوس بود. این در حالی است که اخبار منفی برجامی حاکی از افزایش مجدد شکاف‌ها و فاصله گرفتن از توافق است. دیروز وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد پاسخ ایران گامی به عقب بود و اینکه «هیچ چشم‌اندازی در آینده خیلی نزدیک برای رسیدن به یک نتیجه» نمی‌بیند. وزیر امور خارجه اتریش نیز مدعی بسته شدن پنجره فرصت برای توافق وین شد. اما نرخ ارز به این موضوع و همچنین تجمعات اخیر در شهرهای کشور بی‌واکنش بود و روند خنثی را تجربه کرد.

علت ثبات قیمت ارز

کارشناسان در توجیه این مسأله دو گمانه‌زنی دارند. گمانه نخست همان احتمال افزایش عرضه بازارساز است که طی ماه‌های اخیر به دلیل دستور رسمی سران سه قوه به بانک مرکزی برای «مداخله مستقیم» در بازار ارز، همواره به عنوان یکی از عواملی که ترمز قیمت دلار را کشیده مطرح بوده است.

در سوی دیگر این احتمال مطرح می‌شود که به دلیل تعطیلات رویدادهای مذکور در قیمت دلار منعکس نشده باشد. به طور کلی بازار آزاد ارز در هفته‌های نیمه تعطیل تغییرات چندانی را تجربه نمی‌کند. حال باید به این مسئله، قطعی اینترنت (که موجب عدم دسترسی مناسب افراد به اطلاعات و نرخ‌ها می‌شود) و همچنین احتمال کاهش تقاضای واقعی ارز (به دلیل تعطیلی برخی کسب‌وکارها) را نیز در نظر گرفت. بنابراین، انتظار می‌رود با عبور از هفته نیمه تعطیل کنونی در روزهای آینده جهت قیمت دلار بهتر مشخص شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار