۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
پایان همه‌پرسی الحاق به روسیه در چهار استان شرقی اوکراین

مقامات روسیه اعلام کردند که رای‌دهندگان در چهار استان اوکراین با شرکت در همه‌پرسی، الحاق این مناطق به خاک روسیه را تایید کرده‌اند.

فردای اقتصاد: مقامات روسیه اعلام کردند که رای‌دهندگان در چهار منطقه اشغال‌شده اوکراین با شرکت در یک همه‌پرسی، الحاق این مناطق به فدراسیون روسیه را قاطعانه تایید کرده‌اند.
دولت‌های مستقر در مناطق اشغالی اوکراین گفتند که با شمارش آرای ماخوذه مشخص شده است رای‌دهندگان در دو منطقه دونتسک و لوهانسک به ترتیب ۹۹ و ۹۸ درصد به الحاق به خاک روسیه رای مثبت داده‌اند. این آمار در خرسون ۸۷ درصد و در زاپوریژیا نیز ۹۳ درصد بوده است.
اوکراین و اکثر کشورهای جهان بارها این همه‌پرسی را که پنج روز به طول انجامید، محکوم کردند و آن را «ساختگی» و «نامشروع» خواندند و تاکید کردند که ساکنان این مناطق از ترس جان خود مجبور به شرکت در آن شده‌اند.
فرایند الحاق بی‌سابقه این چهار منطقه به خاک روسیه احتمالا طی چند روز آینده آغاز شود. در گام بعدی، دولت‌های منصوب مسکو در مناطق اشغالی به صورت رسمی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خواهند خواست که این مناطق، ضمیمه خاک روسیه شوند.
پوتین پیش از این تاکید کرده بود که این مناطق پس از همه‌پرسی از حمایت کامل روسیه برخوردار خواهند بود.
والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه، گفته است که مجلس علیای این کشور می‌تواند سه‌شنبه آینده درباره الحاق سرزمین‌های اشغالی اوکراین به روسیه تصمیم بگیرد و این که اجازه این اتفاق را بدهد.
گمانه‌زنی رسانه‌ها حاکی از آن است که پوتین احتمالا روز جمعه طی نطقی در هر دو مجلس روسیه به طور رسمی الحاق این چهار منطقه به خاک روسیه را اعلام کند.
این همه‌پرسی که به باور بسیاری از حقوقدانان بین‌الملل غیر قانونی است، می‌تواند جنگ میان روسیه و اوکراین را تشدید کند. غرب نیز مسکو را متهم کرده که با استفاده از این حربه می‌خواهد تشدید حملات خود را توجیه کند.
به گفته لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل، ایالات متحده قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد که از کشورهای عضو می‌خواهد هیچ تغییری در اوکراین را به رسمیت نشناسند.
علاوه بر آمریکا، کشورهای اروپایی هم اعلام کرده‌اند نتیجه این همه‌پرسی «ساختگی» را نمی‌پذیرند.
دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه، با اشاره به نتایج اعلام شده برای این همه‌پرسی نوشت: «به خانه خوش آمدید! به روسیه.»
ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین اما گفت که این «نمایش خنده‌دار در سرزمین‌های اشغالی» را حتی نمی‌توان تقلیدی از همه‌پرسی خواند.
روسیه امکان وتوی این قطعنامه در شورای امنیت را دارد اما گرینفیلد گفت که این امر باعث می‌شود آمریکا این موضوع را به مجمع عمومی سازمان ملل ببرد.
روسیه رای دادن در این همه‌پرسی را اجباری اعلام کرده بود و کارکنان کارخانه‌ها و ادارات تهدید به اخراج، در صورت رای ندادن شده بودند.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، رییس‌جمهوری آمریکا و همچنین مقام‌های کشورهای اروپایی، نتایج این همه‌پرسی را «ساختگی» و از پیش مشخص خوانده‌ بودند.
روسیه هشت سال پیش نیز پس از تسلط بر شبه جزیره کریمه، با برگزاری همه‌پرسی مدعی شد «۹۷ درصد ساکنان این منطقه» خواستار الحاق به روسیه هستند.
کاخ سفید به تازگی اعلام کرده که اگر مسکو طرح خود را برای الحاق بخش‌هایی از خاک اوکراین به پیش برود، ایالات متحده آماده است تا هزینه‌های اقتصادی بیشتری را همراه با متحدان خود به روسیه تحمیل کند.
با این حال، پس از اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه پس از تهاجم نظامی به خاک اوکراین به نظر نمی‌رسد مجازات‌های اقتصادی زیادی برای تحمیل باقی نمانده است، مگر اینکه ایالات متحده بتواند چین و هند را وادار کند تا با نوعی اعمال سقف قیمت برای صادرات انرژی روسیه موافقت کنند.

تهدید دوباره به استفاده از سلاح اتمی

همزمان با پایان رای‌گیری در همه‌پرسی مربوط به الحاق مناطق اشغالی اوکراین به خاک روسیه، دمیتری مدودف، نایب رییس شورای امنیت روسیه، روز سه‌شنبه پنجم مهر بار دیگر در مورد کاربرد سلاح هسته‌ای به اوکراین و غرب هشدار داد.
همزمان، کشورهای اروپایی به سرعت تحقیق در مورد نشت مشکوک در دو خط لوله انتقال گاز روسیه از طریق دریای بالتیک را آغاز کردند که ممکن است از سرگیری انتقال گاز از روسیه به آلمان را به تاخیر بیاندازد.
دولت روسیه که در گذشته، دلیل توقف انتقال گاز به اروپا را بروز نقض فنی در خط لوله‌ها اعلام کرده بود، ادعا کرد که دلیل نشت ممکن است خرابکاری باشد ولی مسئول این خرابکاری را معرفی نکرد و خواستار انجام تحقیقات شد.
تحت تاثیر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های شدید غرب علیه مسکو، بهای انرژی و مواد غذایی به شدت افزایش یافته و بسیاری از کشورهای اروپایی ممکن است در فصل زمستان با کمبود سوخت مواجه شوند.
دمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر سابق و نایب رئیس فعلی شورای امنیت روسیه، روز سه‌شنبه بار دیگر در مورد کاربرد جنگ افزارهای هسته‌ای هشدار داد.
کارشناسان غربی معتقدند که هدف از این هشدارها جلوگیری از ضد حمله اوکراین برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی است که در پی برگزاری همه‌پرسی قرار است به خاک روسیه الحاق شوند.
تفاوت هشدار اخیر دمیتری مدودف با هشدارهای قبلی مقامات روسیه این است که پیش‌بینی می‌کند در صورت کاربرد سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی علیه اوکراین، نیروهای ناتو به دلیل نگرانی از شروع یک جنگ هسته‌ای تمام عیار وارد یک جنگ مستقیم در اوکراین نخواهند شد.
مدودف در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: «من معتقدم که حتی در چنین شرایطی ناتو مستقیما وارد جنگ اوکراین نمی‌شود. عوام‌فریبان در اروپا و آن سوی اقیانوس نمی‌خواهند در یک آخرالزمان هسته‌ای بمیرند.»
 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار