۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
سکانس جدید تنش روسیه و اروپا

اتحادیه اروپا اعلام کرده که نشت دو خط لوله گاز از روسیه به اروپا، ناشی از خرابکاری بوده است.

فردای اقتصاد: اتحادیه اروپا اعلام کرده که نشت دو خط لوله گاز از روسیه به اروپا، ناشی از خرابکاری بوده، اما از متهم کردن مستقیم روسیه به این اقدام، خودداری کرد.
به گزارش بی.‌بی.‌سی، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که هرگونه اختلال عمدی در این خط لوله، با «شدید واکنش ممکن» مواجه خواهد شد.
با این همه اوکراین پا را فراتر گذاشته و روسیه را به «حمله تروریستی» متهم کرد.
اتحادیه اروپا پیشتر روسیه را به استفاده از گاز و خط نورد استریم به عنوان سلاحی علیه غرب متهم کرده بود.
اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، اتهامات خرابکاری را رد و آن را «قابل پیش بینی، احمقانه و پوچ» توصیف کرد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم در این زمینه گفت که فکر می‌کند این اختلال «تأثیر قابل‌توجهی بر وضعیت انرژی در اروپا نخواهد داشت». هیچ یک از خطوط لوله نورد استریم در حال حاضر گاز را انتقال نمی دهند، اگرچه هر دو، حاوی گاز هستند.
بلینکن مستقیماً روسیه را متهم نکرد - اما گفت که اگر به طور عمدی در این خطوط لوله خرابکاری انجام شوند، به نفع هیچ کس نیست.
رئیس شورای اروپا، چارلز میشل، پیام خانم فون در لاین را تکرار کرد.
او در توییتر خود نوشت: «به نظر می رسد اقدامات خرابکارانه نورد استریم، تلاشی برای بی ثبات کردن بیشتر عرضه انرژی به اتحادیه اروپا باشد.»
دن یورگنسن، وزیر انرژی دانمارک هم گفت که این نشتی احتمالا حداقل یک هفته ادامه خواهد داشت تا زمانی که گاز خروجی از لوله‌ها تمام شود و تحقیقات پس از آن آغاز خواهد شد.
اپراتورهای نورد استریم 2، بعد از ظهر دوشنبه نسبت به کاهش فشار در خط لوله هشدار دادند. به دنبال آن، مقامات دانمارک نسبت به عبور و مرور کشتی‌ها از نزدیکی جزیره بورنهولم اجتناب کنند.

در روز سه‌شنبه، اپراتور نورد استریم 1 هم اعلام کرد که خطوط زیردریایی به طور همزمان در یک روز، آسیب «بی‌سابقه» را متحمل شده‌اند.
خط لوله نورد استریم 1 - که از دو شاخه موازی تشکیل شده است - از ماه اوت که روسیه آن را تعطیل کرد، هیچ گازی انتقال نداده‌است. اتحادیه اروپا اعلام کرده که روسیه در تلاش است تا از گاز به عنوان اهرمی تسلیحاتی علیه اتحادیه اروپا استفاده کند.
نورد استریم 1 به طول 745 مایل (1200 کیلومتر) در زیر دریای بالتیک از سواحل روسیه در نزدیکی سنت پترزبورگ تا شمال شرقی آلمان امتداد دارد. احداث خط لوله دوقلوی آن، نورد استریم 2، پس از حمله روسیه به اوکراین متوقف شد.
دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، با بیان اینکه "بسیار نگران" درز اطلاعات است، گفت که احتمال یک حمله عمدی را نمی‌توان رد کرد.
زلزله شناسان قبل از آشکار شدن نشت گاز، از انفجارهای زیر آب خبر دادند. فرماندهی دفاعی دانمارک تصاویری از نشت گاز منتشر کرده است که حباب‌هایی را نشان می‌دهد، حباب‌هایی که بزرگترین آن به قطر 1 کیلومتر (0.6 مایل) در سطح دریای بالتیک است.
بیورن لوند از مرکز لرزه‌شناسی ملی سوئد گفت: «شکی نیست که این نشت‌ها به دنبال انفجارهایی صورت گرفته‌است.»

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha