۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
پیام واشنگتن به تهران از طریق بغداد
عکس: ایرنا

حسین امیرعبداللهیان گفت فواد حسین، وزیر خارجه عراق حامل پیامی از واشنگتن برای ایران بود.

فردای اقتصاد: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، با بیان اینکه بعضی از وزرای خارجه تلاش کردند در ماه های گذشته پیام هایی را از طرف آمریکا به ایران منتقل کنند و بالعکس، گفت: «فواد حسین وزیر امور خارجه عراق حامل پیام آمریکا بود.»
وزیر امور خارجه در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی «ایرنا» در نیویورک، درباره دیدار امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه با سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران نیز گفت: «در این دیدار آقای مکرون تلاش کرد با ایده‌هایی که مطرح می کند، اولا دیدگاه طرف ایرانی را در سطح عالی رئیس جمهور بشنود و ثانیا ایده‌هایی را که به ذهنش می‌رسد و می تواند به پیشرفت در رسیدن به نقطه توافق کمک کند، مطرح نماید.
امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما الان در نقطه‌ای قرار داریم که طرف آمریکایی از حسن‌نیت صحبت می‌کند و اینکه آنها اراده لازم را برای رسیدن به توافق دارند ولی برای ما مهم است که این حسن نیت روی زمین ترجمه شود..»
وزیر امور خارجه با اشاره به متن پیشنهادی جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا به طرف‌های برجامی گفت: «طرف آمریکایی بیش از هشت تا ۹ روز زمان برد که متن را بررسی و نظراتش را ارائه دهد. بعد از اینکه ما نظرات طرف آمریکایی را دریافت کردیم، دیدیم در بعضی موضوعات که برای ما کلیدی و اساسی است، طرف آمریکایی متن را «قابل تفسیر و قدری در متن ابهام ایجاد کرده» است.»
وزیر خارجه ادامه داد: « ایران تلاش کرد این متن را «نیرومند سازی» کند، به این شکل که توازن در متن تغییر نکند. حتی ایران، محتوا را هم تغییر نداد. این متن باید «نیرومند سازی» می شد. یکی از ابعاد نیرومند سازی، «شفاف سازی» بود تا وقتی متن منتشر می شود، ۱۰ تفسیر از یک متن واحد بیرون نیاید. بلکه باید حداقل، اکثریت خوانندگان آن متن احساس کنند یک درک واحدی از آن دارند. ضمن اینکه مهمتر از آن متن برای ما، اجرای توافقات است.»
عالی‌ترین دیپلمات ایران تاکید کرد: «ما برای رسیدن به توافق جدی هستیم و از اینکه به توافقی خوب، قوی و پایدار برسیم، دریغ نمی‌کنیم. تلاش هایمان را ادامه می دهیم، میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم و طرف آمریکایی است که اکنون باید نشان دهد، آیا شجاعت لازم برای اتخاذ تصمیم در این موضوع وجود دارد یا وجود ندارد؟»
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به مساله تضمین‌ها هم گفت: « نمی خواهیم دو بار از یک روزنه گزیده شویم. حتما باید سطحی از تضمین را که برای ما اطمینان ایجاد کند، دریافت کنیم.»
امیرعبداللهیان با اشاره به موضوع زندانیان گفت: « ما از ابتدا بحث زندانیان و بازداشتی‌ها را که یک موضوع کاملا انسانی است از موضوع برجام و مذاکرات وین، جدا کردیم. در مرحله‌ای طرف آمریکایی اصرار داشت که این موضوع باید مرتبط با آنچه در برجام شکل می گیرد، باشد و چه بسا آنها به دنبال این بودند که همزمان با اعلام توافق، این تبادل هم به عنوان بخشی از روند، انجام شود. ما چنین اصراری را نداریم. هر زمانی که طرف آمریکایی آمادگی داشته باشد، ما آمادگی داریم برای تبادل بازداشتی‌ها و زندانیان به عنوان یک گام انسانی.»

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
روایت آمریکایی از آخرین وضعیت برجام

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار