۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
پیش‌ بینی بورس فردا ۱۰ مهر ۱۴۰۱

نخستین روز کاری هفته دوم پاییز با عقب‌نشینی جدی نماگرهای بورسی پایان یافت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس تهران در شروع دومین هفته از فصل پاییز، شرایط خوبی را دنبال نکرد و از همان ابتدای معاملات با فشار فروش نسبتا زیادی همراه بود. نماگرهای اصلی بازار سهام که طی دو روز کاری هفته گذشته بیش از ۲ درصد افزایش ارتفاع داده بودند، امروز نیمی از رشد خود را از دست دادند. شاخص کل بورس با کاهش ۱.۱۶ همراه شد و شاخص هم‌وزن نیز با ثبت عملکردی ضعیف‌تر، ۱.۶۲ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. خروج پول ۵۹۲ میلیارد تومانی در بازار امروز آن هم پس از ورود اندک سرمایه در روز چهارشنبه خبر از ناامیدی سهامداران می‌داد. به طوری که طی معاملات امروز خروج پول صورت گرفته، ۲۵ درصد از کل ارزش معاملات خرد سهام بود که به نوعی یک رکورد تاریخی از ابتدای سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شود. این اتفاق آخرین بار در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ رخ داده بود.

پس از برگشت خوبی که در روز دوشنبه هفته گذشته شکل گرفته بود و در روز چهارشنبه نیز ادامه یافت، شاید کمتر کسی انتظار داشت که حداقل در شروع معاملات روز جاری شاهد رنگ سرخ بر تابلوی سهام باشیم اما به نظر می‌رسد که چندین عامل در این موضوع دست داشتند و می‌توانند در رزوهای آتی نیز بر تداوم این روند تاثیر بگذارند.

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۰ مهر ۱۴۰۱
نمای پایانی بازار سهام (شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱)

برجام در لبه پرتگاه؟

اگرچه مدتی است که امیدها به احیای برجام نسبت به گذشته بسیار کم‌رنگ شده است، اما شب پنجشنبه با اقدامی که آمریکا انجام داد، به نظر رسید که مذاکرات هسته‌ای یک قدم دیگر به عقب برگشته است. ایالات متحده با وضع تحریم‌های جدید بر صادرات نفت ایران، ۱۰ شرکت نفتی و کشتی نفت‌کش را در لیست سیاه خود قرار داد و از همه مهم‌تر اعلام کرد تا زمانی که ایران به برجام بازنگردد، وضع تحریم‌های جدید ادامه خواهد داشت.

همین موضوع کافی بود تا اندک امید باقی مانده درباره احیای زودهنگام برجام در بورس تهران جای خود را به ناامیدی بدهد و شاهد فشار فروش بالایی به خصوص در گروه خودرویی باشیم. از آنجا که به درست یا به غلط همواره بازار سرمایه نگاه ویژه‌ای به این صنعت داشته است، به مرور این فشار عرضه بر دیگر صنایع و سهام تاثیر گذاشت تا در نهایت شاهد بازدهی منفی برای ۹۰ درصد نمادها باشیم. از آنجا که این موضوع در کوتاه‌مدت قابل حل نخواهد بود، به نظر می‌رسد که در روزهای آینده نیز با شدت کمتری بر روند معاملاتی بورس تهران تاثیربگذارد مگر اینکه در ادامه روز خبر یا رخداد مهمی در این زمینه به وقوع بپیوندد.

ترس شاخص کل از مقاومت تکنیکالی

همانطور که در گزارش‌ها و پیش‌بینی روز گذشته نیز اشاره شد، پس از برگشت شاخص کل بورس از محدوده ۱.۳۲ میلیون واحدی که حمایتی حیاتی به حساب می‌آمد، در ادامه مسیر خود با چالش‌هایی مواجه بود. محدوده ۱.۳۴ الی ۱.۳۵ میلیون واحدی برای شاخص بورس مقاومتی نه چندان قدرتمند تشکیل داده بود که با توجه به شرایط موجود کار را برای ادامه صعود سخت‌تر کرد و نماگر اصلی بازار را تا ۱.۳۳ میلیون واحد به عقب راند.

اکنون با توجه به خط داینامیکی موجود در زیر کندل‌ها که در روز دوشنبه هفته گذشته بازار سرمایه را از ریزش‌های بیشتر نجات داده بود، می‌توان به فردا امیدوار بود اما باید اعتراف کرد که شاخص کل کار بسیار سختی را در پیش دارد. به هرحال درصورتی که بورس تهران بتواند در همان ابتدای معاملات روز آینده به سمت بالا برگردد و خط ذکر شده را به سمت پایین نشکند،‌ می‌توان انتظار تداوم روند صعودی را داشت اما اگر شرایط برخلاف امیدها رقم بخورد، حمایت بعدی شاخص کل در محدوده ۱.۲۹ الی ۱.۳۱ میلیون واحد خواهد بود اما به دلیل شکست خط داینامیک حمایتی و همچنین عدم توانایی برگشت اندیکاتور RSI به بالای مرز ۳۰، شرایط در میان‌مدت نیز برای برگشت بورس دشوار خواهد بود.

بنابراین می‌توان با توجه به نکات ذکر شده و این موضوع که احتمال شکست حمایت تکنیکالی به دلیل تداوم روند نزولی تا انتهای معاملات امروز، بالاتر به نظر می‌رسد، پیش‌بینی از تداوم روند نزولی خبر می‌دهد اما این موضوع همچون دوشنبه هفته گذشته می‌تواند به یکباره تغییر جهت دهد و شاهد برگشت بازار باشیم. این نکته نیز نباید فراموش شود که همچنان نگاه ویژه‌ای به گزارش‌های ۶ ماهه و فصل تابستان شرکت‌ها وجود دارد و این مورد می‌تواند به افزایش تقاضا کمک شایانی کند.

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۰ مهر ۱۴۰۱
نمای تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیام IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    کاملا با برنامه دارند بورس را پایین میکشند خود حقوقی ها تا میبینند سهم داره به سمت مثبت حرکت میکنه آبشاری دست به فروش میزنند.بدبخت سهامدار حقیقی. ناجیان بورس هم خواب تشریف دارند.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار