۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
روز سرخ بورس در شروع هفته دوم پاییز

معاملات بازار سهام در دادوستدهای روز شنبه با عقب‌نشینی نماگرهای بورسی و خروج پرمقدار سرمایه‌های خرد پایان یافت.

فردای اقتصاد: نخستین روز کاری بورس تهران در هفته دوم پاییز با عقب‌نشینی ۱.۱۶ درصدی شاخص کل و کاهش ارتفاع ۱.۶۲ درصدی نماگر هم‌وزن پایان یافت. در این روز حقیقی‌ها خالص خروج سهامداران حقیقی ۵۹۲ میلیارد تومان برآورد شد که با توجه به ارزش معاملات ۲۴۱۵ میلیارد تومان، ۲۵ درصد از کل دادوستدها را شامل می‌شد و از این منظر رکورد سال جاری را جابه‌جا کرد. ضمن آنکه حدود ۹۰ درصد از سهام معامله شده در تالار شیشه‌ای، جامه‌ای سرخ به تن کردند.

پس از آنکه پنجشنبه خبرها از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت نفت ایران حکایت می‌کرد، رسانه آمریکایی واشنگتن فیری بیکن در گزارشی مدعی شد، مقامات دولت آمریکا در یک جلسه محرمانه به کنگره اعلام کرده‌اند که مذاکرات هسته‌ای با ایران به بن‌بست رسیده است. خبرهایی که در همان روز آژیر قرمز در بازار ارز را به صدا در آورد تا شاهد تغییر کانال دلار و ورود اسکناس آمریکایی به محدوده ۳۲ هزار تومان باشیم. سهامداران بورس تهران نیز که در ماه‌های گذشته انتظار داشت از مسیر احیای برجام بتواند رکود دو ساله را تا حدودی جبران کند، با دلسرد شدن از گشایش‌های سیاسی و اقتصادی، با شتاب به سمت درب‌های خروج حرکت کردند که ماحصل آن عقبگرد قیمت‌ها در حدود ۹۰ درصد از نمادهای فعال و عقب‌نشینی بیش از یک درصدی نماگرهای بورسی بود. این چنین شد که با وجود خروجی مثبت گزارش‌های شهریورماه بسیاری از تولیدکنندگان بورسی روی سامانه کدال که می‌تواند محرک بنیادی صعود قیمت‌ها شود، اما اقتصاد سیاسی حاکم بر بازارها در حال رقم زدن روند دیگری برای ساکنان تالار شیشه‌ای است.

روز سرخ بورس در شروع هفته دوم پاییز
سهامداران حقیقی در معاملات روز شنبه (۹ مهر ۱۴۰۱) خالص فروشی بالغ بر ۵۹۲ میلیارد تومان رقم زدند و ارزش معاملات خرد سهام نیز ۲۴۱۵ میلیارد تومان برآورد شد.

در این میان ناامیدی برجامی سهامداران، خود را در خالص خروج مثبت حقیقی‌ها در سهام زیرمجموعه گروه خودرو و ساخت قطعات نشان داد. این صنعت امروز شاهد جابه‌جایی بیش از حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. پس از آن نوبت به پتروپالایشی‌ها رسید تا با بیشترین خروج سرمایه‌های خرد مواجه شوند. به این ترتیب زیرمجموعه‌های گروه فرآورده‌های نفتی در دادوستدهای روز شنبه با خالص فروش ۵۱ میلیارد تومانی مواجه شدند و خروج سرمایه‌ای خرد در پتروشیمی‌ها ۴۳ میلیارد تومان برآورد شد. در آنسوی بازار اما تنها صنعت محصولات کاغذی بود که مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفتند. در این صنعت تک سهم «چکاوه» با خالص خرید ۷۹ میلیون تومان حقیقی‌ها همراه شد.

روز سرخ بورس در شروع هفته دوم پاییز
روز شنبه خودرویی‌ها با بیشترین خالص فروش حقیقی مواجه شدند و در مقابل تک سهم صنعت محصولات کاغذی مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفت

ترس بورس از مقاومت تکنیکالی

پس از برگشت شاخص کل بورس از محدوده ۱.۳۲ میلیون واحدی که حمایتی حیاتی به حساب می‌آمد، این نماگر در ادامه مسیر خود با چالش‌هایی مواجه شد. محدوده ۱.۳۴ الی ۱.۳۵ میلیون واحدی برای شاخص کل بورس تهران مقاومتی نه چندان قدرتمند تشکیل داده بود که با توجه به شرایط موجود کار را برای ادامه صعود سخت‌تر کرد و نماگر اصلی بازار را تا ۱.۳۳ میلیون واحد به عقب راند.

روز سرخ بورس در شروع هفته دوم پاییز
نمای تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار