۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
آیا NFT ها روایت‌گر تاریخ می‌شوند؟

بعد از شروع جنگ اوکراین و روسیه،اوکراین برای نشان دادن قسمتی از آثار جنگ تحمیل شده،موزه‌ها و آثار تاریخی خود به NFT روی آورد.

فردای اقتصاد:‌ بعد از شروع جنگ اوکراین و روسیه، اوکراین برای نشان دادن قسمتی  از جنگ تحمیل شده و آثار تاریخی خود به NFTها روی آورد. به نظر می‌رسد این حوزه از کریپتوکارنسی که بیشتر به دلیل قیمت‌های نجومی و سودهای بادآورده معروف بوده است، در حال یافتن راه خود در دنیای واقعی است.

با داغ شدن ارزهای دیجیتال و رشد چندین برابری آنها از اواخر سال ۲۰۲۰، NFTها نیز مورد توجه عموم مردم قرار گرفتند. در این بین قیمت برخی از این آثار به ۶۰ میلیون دلار نیز رسید. اغلب این مجموعه‌ها از لحاظ هنری ارزش چندانی نداشته اما به واسطه خالق معروف آنها، کمیاب بودن و ... با قیمت‌های گزاف معامله می‌شدند. بیشتر معاملات انجام شده بر این بستر، به غیر از اینکه به هدف افزایش قیمت و کسب سود صورت گرفته بود، مشکوک به پولشویی و دور زدن قوانین بوده‌اند.

NFTها راهی برای حذف هزینه‌ها و ارایه شفافیت

در دوران زمستانی کریپتوکارنسی و هم‌زمان با ریزش بیش از ۷۰ درصدی این بازار، NFTها نیز مقدار زیادی از ارزش خود را از دست دادند. در دوران رکودی رمزارزها شرایط برای NFTها به مراتب سخت‌تر بوده است چرا که در چنین اوضاعی تمایل به خرید این گروه دارایی کاهش داشته و عملا به دلیل کمبود شدید تقاضا، درجه نقدشوندگی آنها در سطح بسیار پایینی قرار گرفته است و افراد بعضا با ضررهای سنگین مجبور به فروش دارایی‌های خود شده‌اند. نبود تقاضا برای و نقد شوندگی پایین، نقطه ضعف بزرگی برای این کلاس دارایی محسوب می‌شود.

NFTها می‌توانند در دنیای واقعی و در اقتصاد عملکرد کارا و موثری داشته باشند اما تا کنون از آنها در این زمینه استفاده نشده است. می‌توان از آنها برای احراز هویت، ثبت مالکیت، حق کپی رایت و.... استفاده کرد. استفاده از آنها نه تنها هزینه‌ها را در اقتصاد به شدت کاهش می‌دهد بلکه به دلیل استفاده از بلاکچین امنیت، شفافیت و بهره‌وری را تا حد بالایی ارتقا خواهد داد. از این طریق بسیاری از فعالیت‌های غیرقانونی و فساد مالی نیز کاهش خواهد یافت. اما متاسفانه تا کنون از NFTها استفاده کارایی صورت نگرفته است. در دنیا اگر کالایی یا خدمتی نتواند نیازی را برطرف کند در طول زمان از بین خواهد رفت.

NFTها چگونه روایت‌گر تاریخ خواهند بود؟

به نظر می‌رسد اوکراین جزو کشورهای پیشرو در تبدیل آثار تاریخی و آثار موجود در موزه‌های خود به NFT است. این کشور برای حفظ تاریخ، موزه‌ها و مصون کردن آنها از نابودی در جنگ ناخواسته، به NFTها روی آوره است.

در طول اعصار همیشه امکان تحریف تاریخ وجود داشته است. در عصر کنونی به دلیل دسترسی بالا به اطلاعات احتمال وقوع همچین اتفاقی در سطح بسیار پایینی قرار دارد. اما در این بین بارها شاهد اطلاعات غلط و جعلی در فضای مجازی بوده‌ایم. در شبکه‌های اجتماعی بارها اتفاق افتاده است که یک عکس جعلی را به یک جریان دیگر نسبت داده‌اند و از این طریق اطلاعات غلط را وارد زنجیره اطلاع رسانی کرده‌اند. ابزارهای مانند فتوشاپ می‌توانند در دستکاری بسیاری از این عکس‌ها و اطلاعات نقش داشته باشند.

اهمیت این موضوع زمانی که این عکس روایتگر قسمتی از تاریخ یک کشور باشد اهمیت بیشتری خواهد یافت. اگر این عکس‌ها به شکل NFT تبدیل شوند و مشخصات آنها ثبت شود و یا اگر این اطلاعات رسانه‌ای بر زنجیره بلاکچینی ذخیره گردند، امکان تحریف، تخریب و یا روایت سازی دورغین از بین خواهد رفت. در این شرایط NFTها در واقع روایتگر قسمتی از تاریخ یک کشور و بازتابی از یک اثر هنری کم نظیر خواهند بود. برخی از رسانه‌های آمریکایی اقدام به تبدیل محتوا و عکس‌های خود به NFT کرده‌اند. آنها با فروش این NFTها نه تنها کسب درآمد خواهند داشت بلکه از محتواهای جعلی و دروغین نیز جلوگیری خواهند کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار