۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
ریزش ۷۰۰ تومانی دلار با سیگنال مهم برجامی

با خبر شبانگاهی آزادی قریب‌الوقوع دلارهای بلوکه شده ایران و آزادسازی دو زندانی ایرانی-آمریکایی، نرخ ارز از سقف تاریخی برگشت.

فردای اقتصاد: نرخ ارز که دیروز سقف تاریخی ۳۳۲۴۰ تومانی خود را لمس کرده و آماده رکوردشکنی جدید شده بود، امروز با خبر آزادسازی قریب‌الوقوع دلارهای بلوکه شده در کره جنوبی و همچنین آزادی دو تبعه آمریکایی زندانی در ایران، از اوج عقب‌نشینی کرد. قیمت دلار معاملات یکشنبه را با گپ منفی ۷۳۰ تومانی آغاز کرد و اولین معاملات امروز با نرخ ۳۲۶۰۰ تومان انجام شد.

با این حال دلار از زمان بازگشایی یعنی در کمتر از یک ساعت نوسانات زیادی را تجربه کرده و هم اکنون (ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه) در حوالی ۳۲۸۵۰ تومان معامله می‌شود.

مشاهدات میدانی از بازار ارز نیز حاکی از شلوغی نسبی در مقابل صرافی‌هایی است که به متقاضیان با کارت ملی ارز می‌فروشند، هر چند مقابل این صرافی‌ها صف‌های طولانی مشاهده نمی‌شود.

در روزهای گذشته به این رفتار سیاست‌گذار طی حدود یک سال گذشته اشاره کرده بودیم که هر گاه دلار به سطح حساسی صعود می‌کرد، دولت دست به اقدامی جدی در جهت احیای برجام می‌زد و به این ترتیب از رکوردشکنی قیمت دلار و بالا رفتن هیجانات در بازار ارز جلوگیری می‌کرد. شب گذشته نیز به ناگهان خبر از آزادسازی دو زندانی ایرانی-آمریکایی آمد و در کنار آن اعلام شد میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در شرف آزادسازی است. تصور می‌شود که منظور از این منابع همان ۷ میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی است که در نزدیک به دو سال گذشته بارها تا آستانه آزادسازی پیش رفته بود. این موضوع که سیگنال مهمی در جهت توافق تهران و واشنگتن محسوب می‌شد موجب جلوگیری از رکوردشکنی نرخ ارز شد.

به روز رسانی ساعت ۱۴: نرخ ارز که در آغاز معاملات امروز (یکشنبه) با افت ۷۳۰ تومانی به ۳۲۶۰۰ تومان نزول کرده بود، دوباره به بالای مرز ۳۳ هزار تومان بازگشته است. هم‌اکنون دلار در بازار آزاد با نرخ ۳۳ هزار و ۸۰ تومان معامله می‌شود.

در همین حال نرخ دلار با کارت ملی امروز با افزایش ۴۳۵ تومانی به ۳۱ هزار و ۶۷۰ تومان رسیده است. در بازار توافقی ارز (بازاری که صرافی‌ها ارز اسکناس صادرکنندگان را به نرخ توافقی از آن‌ها می‌خرند) تا ساعت ۱۴ به بیش از ۱۱.۵ میلیون دلار رسیده است. این رقم مساوی ۸۰ درصد حجم معاملات ۱۴.۵ میلیون دلاری دیروز (تا ساعت ۱۸ شنبه) است.

در همین رابطه بخوانید: قیمت دلار رکورد جدید زد

بازگشت دوباره دلار به بالای مرز ۳۳ هزار تومان

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • شمه IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    این دولت با شعار اینکه بودجه را با برجام گره نخواهد زد وارد میدان شد ولی درعمل نمی دانست اقتصاد کشور با مراوده کشورهای دیگر ارتباط دارد لذا با جهل مرکب وارد مذاکره شد ومشاوران خشک مغز تر از خود مشاوره میگرفت که نتجه اش در تحلیل نموداری بیان شد در نتیجه سفره مردم کوچک وکوجکتر شد
  • بازنشسته IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    واقعاکه،بازارسازمون کجا تشریف دارند وای بحال اقتصاد سیاست زده!!!!!268
  • نا امید ازوطن IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    خاک برسرتان ویران کردید ایران ثروتمند را
  • علی IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    این چه تحلیلیه؟از کی به طور ناگهانی کسی رو آزاد میکنند.این از دلال بازی و حرام خواری یه عده هست که میخوان تیشه به اقتصاد ملت ایران بزنند.
  • کارمن IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    دلار پرواز میکنه این حرفا هم دیگه فایده نداره
  • علی علیمحمدی IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    خوشا به حال عراق و فلسطین و سوریه واختلاسگران که پول های بلوکه شده را آزاد کردند
  • ایرانی IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    دلارکاهشی می شود.......
  • حر IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    بفروشید تا مثل بورس بدبخت تان نردن این قوم حاکم جزء بدبختی و ویرانی چیز دیگری برای مرمش نداره دشمن شاد کن دوست کوشه بفروشید نقد را به نسیه ندید یک بار با فرمان علی حضرت همایونی مردم را دربورس فریب دادن بعد هم با خنده گفتن ما گفتیم شما چرا آمدید بپا دروغه های نظام جیبتان را نزنند عبرت بگیرید مار گزید
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    فقرا لح می‌شوند این عدالت ماست همه برای پولدارها کف بزنند این عدالت است

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار