۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳
برخورد خاورمیانه با زنان

خاورمیانه به زنان، روی خوشی نشان نداده. نه حالا بلکه تارخ هم گواه همین وضعیت است.

در سال های اخیر عرب نشین های خاورمیانه جامعه را برای زیستن زنان بیشتر فراهم کرده‌اند، عربستان نه تنها بر روی زمین برای زنان دست به کار شد، حالا قصد دارد یک زن را به فضا بفرستد.

قرار است تعدادی فضانورد عربستانی که در میان آنها یک زن نیز حضور دارد و ماموریت او به فضا برای نخستین بار در تاریخ این کشور خواهد شد. برای اعزام به فضا در سال آینده میلادی آموزش ببینند

برای زنان عربستانی، حرکت اجتماعی خاصی شکل نگرفته بود، جنبش بزرگی هم ساماندهی نشده بود.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی خواهان ادغام بیشتر زنان در نیروی کار این کشور اسلامی هم بود، عربستانی که پیش‌تر به محافظه‌کاری و انعطاف‌ناپذیری نسبت به مقررات مذهبی و آزادی‌های اجتماعی شهرت داشت.

براساس مطالعه منتشر شده توسط موسسه بروکینگ آمریکا، تعداد زنان عربستانی در بازار کار این کشور در سال های اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

در اواخر سال ۲۰۱۸، حدود ۲۰٪ از زنان شغل داشتند یا به طور فعال به دنبال کار بودند. در پایان سال ۲۰۲۰، میزان مشارکت زنان در نیروی کار حدود ۳۳٪ بود.

عربستان سعودی در راستای حرکت در مسیری متفاوت که با طراحی یک چشم انداز بلند مدت کلید خورده است پیش از این در سال ۲۰۱۸ ممنوعیت رانندگی زنان را که از دیرباز در این کشور پادشاهی به اجرا درآمده بود، لغو کرد.

اولین پرسنل زنان در مشاغل امنیتی، اولین لیگ فوتبال زنان و اولین های دیگری که عربستان را درست کم در مواجهه با تاریخش قهرمان نشان میدهد.

عربستان بهشت زنان نشده، بالاخره این کشور در کنار امارات و سایر عرب‌نشینان جزئی از خاورمیانه‌اند، محدودیت های بسیاری هنوز هم برای زنان وجود دارد اما با وجود همه مشکلات زنان و دختران عربستانی در رابطه با ازدواج، طلاق، ارث و سایر مسائل زنان، جامعه را جای امن تری برای زنان کرده‌اند، البته نباید فراموش کرد تغییرات ناگهانی معمولا عاقبت خوشی ندارند، آنچه ابدی است تغییرات تدریجی مطابق میل جامعه است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار