۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷
اثر آزادسازی ۷ میلیارد دلار بلوکه بر بازار ارز

آزادسازی قریب‌الوقوع پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی چه معنایی برای بازار ارز دارد؟

فردای اقتصاد: ۴۳ سال پیش برای اولین بار دلارهای ایران بلوکه شدند. در نخستین سال‌های انقلاب پس از تسخیر لانه جاسوسی، برخی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در قالب دستورات اجرایی دولت جیمی کارتر باعث مسدود شدن دارایی‌های ایران در آمریکا شد. از زمان تا کنون میلیاردها دلار ارز نفتی کشورمان به دلیل تحریم‌ها از دسترس بانک مرکزی و دولت خارج شده‌اند.

میزان کل پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور طبق گزارش‌های متعدد حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. برای مثال، صندوق بین‌المللی پول سال گذشته میزان دلارهای مسدود شده ایران را ۳۶ میلیارد دلار برآورد کرد. رویترز نیز در سال ۹۹ با اعلام همین رقم، جزییات آن را چنین اعلام می‌کند:

  • ۷ میلیارد دلار در کره جنوبی
  • ۶ میلیارد در عراق
  • ۱.۵ میلیارد ژاپن
  • ۱.۶ میلیارد لوکزامبورگ
  • و ۲۰ میلیارد دلار در چین - البته مقامات کشورمان با رد بلوکه بودن این دلارها در چین، گفته‌اند هر زمان که اراده کنند امکان دسترسی به این پول‌ها را دارند.

همانطور که اشاره شد بزرگترین بخش این منابع مسدود شده مربوط به ۲۰ میلیارد دلار در چین و ۷ میلیارد دلار در کره جنوبی می‌شود. حالا همزمان با آزادی سیامک و باقر نمازی، دو زندانی ایرانی-آمریکایی که دوران محکومیت خود را در ایران می‌گذراندند، خبر از آزادسازی قریب‌الوقوع پول‌های بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی آمده است.

اما این ارقام چقدر بزرگ هستند؟ مجموع ۳۰ الی ۴۰ میلیارد دلار بلوکه ایران را می‌توان کم و بیش برابر با یک سال درآمد نفتی ایران دانست. اگر فرض کنیم کشورمان روزانه یک میلیون بشکه نفت با نرخ ۹۶ دلار یعنی متوسط قیمت نفت برنت در یک سال گذشته، صادر کند. هر چند با توجه به پایین‌تر بودن قیمت نفت ایران از برنت و همچنین تخفیف‌هایی که کشورمان در فروش نفت خود قائل می‌شود، درآمد نفتی سالانه ایران در حال حاضر حتی کمتر از این رقم باشد.

رقم ۷ میلیارد دلاری که تصور می‌شود ممکن است به زودی آزاد شود هم معادل با ۱.۵ ماه معاملات نیمایی یا ۶۰۰ روز معاملات توافقی دلار است. بنابراین، تصور می‌شود بازار نقدی ارز ایران که حجم نسبتا کوچکی دارد به طور محسوس تحت تاثیر عرضه این مقدار ارز قرار گیرد.

در روزهای گذشته و با خیز قیمت دلار برای رکوردشکنی؟  احتمال این می‌رود که قیمت دلار افزایش یابد اما خبر آزادسازی دلارهای بلوکه شده می‌تواند از جهت دیگری هم سیگنال کاهشی برای قیمت دلار محسوب شود. با توجه به آنکه آزادسازی دلارهای بلوکه شده مسئله‌ای است که ایران همواره آن را ابزار نشان دادن حسن نیت طرف غربی معرفی کرده است، کارشناسان این اتفاق را سیگنالی مثبت در جهت احیای برجام می‌دانند که خود می‌تواند موجب شوک به نرخ ارز شود.

در همین رابطه بخوانید: رفت و بازگشت دلار حول مرز ۳۳ هزار تومان

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    شانس مسولین وآقازاده ها به ما مردم فقیر که چیزی نمی رسه
  • سروش IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    آمریکا شدیدا تکذیب کرده، ایران واسه خودش اخبار کذب منتشر کرده تا شاید بتونه جلوی رشد دلار رو بگیره
  • Pesarak IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    یه هفت میلیارد از کره جنوبی طلب داریم، کلا اینو گذاشتیم هر وقت که قراره یه شُک اقتصادی به کشور وارد بشه، یه خبر منتشر میکنیم که پول ها در حال آزادسازی هست و ... تا از جهش دلار جلوگیری بشه. الان چندین سال هست میگن داره آزاد میشه
  • US ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    هر وقت دلار گران می شوند مسئولین کره ایی ۷ میلیارد را می دهند ، کمی فکر کنید این همه وقت آزاد دارید واقعا کیا اون بالا نشستن
  • سعید IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    این دلار بلوکه ها از خود دلار کاراییش بیشتره ، چندین بار با استفاده از خبر آزاد سازیش قیمت دلار رو کنترل کردن
  • تقی IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    احتمالاقیم دلار که واحد پولی ایران شده بالاتر میره وضع من نوعی به فلاکت می افتم خوش به حالم
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
    با گرفتن این رقم بالامفسدان اقتصادی برنامه ریزی کردن مبلغ آن به پول تومان ایران میشود۱۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان اگر به راهش یعنی سرمایه گذاری دربخش تولید و اشتِغال خرج شودیک کشورپیشرفته میشویم من چشم ام آب نمی خورد همه می‌گویند صرف لبنان و فلسطین و سوریه وغیره می‌شود اگه درست درست باشد خدا کند.این پول را ن
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    همه این پول هم که ازاد بشه هیچ اتفاق آنچنانی دراقتصاد ایران نمی افته اقتصاد ایران خراب تر از آن است‌ که با این پول ها به جایی برسد

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار