۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳
خیز قیمت مسکن برای کانال ۵۰ میلیون تومانی

شاخص مرکز آمار نشان می‌دهد که در شهریور مسکن ۳.۳ درصد گران شده و متوسط قیمت هر متر مربع به متری ۴۶ میلیون رسیده است.

فردای اقتصاد: مرکز آمار ایران گزارش بازار مسکن تهران در شهریورماه را منتشر کرد. طبق این گزارش، در ماه گذشته تورم در بازار مسکن دوباره افزایش یافته و طبق شاخص مرکز آمار شاهد تورم ۳.۳ درصدی مسکن در شهریور هستیم. این در حالی است که دیروز بانک مرکزی در گزارش تحولات بازار مسکن تهران رشد میانگین قیمت ملک در پایتخت طی ماه گذشته را ۱.۱ درصد اعلام کرده بود. . طبق این گزارش، میانگین وزنی قیمت یک متر مسکن در تهران به بیش از ۴۶ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که ماه گذشته این عدد کمتر از متری ۴۴ میلیون تومان بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار تورم نقطه‌ای مسکن در تهران هم طبق شاخص این نهاد آماری به حدود ۴۶ درصد رسیده است. نکته مهم دیگر کاهش معاملات مسکن است. طبق این گزارش در ماه گذشته ۵۱۵۰ ملک مسکونی در تهران معامله شده است که حاکی از افت ۲۵ درصدی حجم معاملات نسبت به مردادماه است.

خیز قیمت مسکن برای کانال ۵۰ میلیون تومانی
قیمت مسکن در تهران

ریشه اختلاف دو نهاد آماری

مرکز آمار از اوایل امسال شروع به انتشار این گزارش کرده است و به واسطه شیوه‌های آماری متفاوت، اعداد اعلامی توسط این دو نهاد آماری، یعنی بانک مرکزی و مرکز آمار، تفاوت دارد. تفاوت نخست بر میزان تورم اعلامی است. بانک مرکزی تغییرات متوسط قیمت حسابی را اعلام می‌کند و بر اساس آن در ماه گذشته شاهد رشد ۱.۱ درصدی متوسط قیمت بودیم. اما مرکز آمار به روش هدانیک شاخصی تهیه کرده است که تغییرات جنس معاملات مثل سن ساختمان و محله در آن محاسبه نمی‌شود و بر همین اساس می‌توان گفت شاخص دقیق‌تری است. دیگر تفاوت این دو نهاد آماری این است که مرکز آمار هم میانگین وزنی قیمت مسکن (مجموع ارزش معاملات کل خانه‌های معامله شده تقسیم بر مجموع متراژ آن‌ها) و هم میانگین حسابی (میانگین قیمت یک متر مربع از خانه‌های معامله شده و فارغ از متراژ خانه) را محاسبه می‌کند. اما بانک مرکزی فقط میانگین حسابی را اعلام می‌کند. دیگ تفاوت هم تعداد خانه‌های معامله شده است که عجیب است. بانک مرکزی و مرکز آمار تعداد معاملاتی که برای یک ماه اعلام می‌کنند متفاوت است. این در حالی است که هر دو نهاد از سامانه ثبت املاک برای استخراج داده استفاده می‌کنند. البته مرکز آمار در گزارش اخیرش در بخش پاورقی نوشته است که حدود ۱۵۰۰ خانه از آن‌هایی که در ماه گذشته در سامانه ثبت املاک ثبت شده‌اند، خانه‌هایی بودند که تاریخ معامله آن‌ها مربوط به شهریور نیست. ممکن است تفاوتی که بین تعداد معاملات این دو نهاد هم اعلام می‌شود مربوط به همین قضیه باشد.

خیز قیمت مسکن برای کانال ۵۰ میلیون تومانی
تورم قیمت خانه در تهران

افزایش دوباره تورم ملکی

بعد از این که در ماه‌های خرداد و تیر قیمت مسکن با شتابی بالا جهش ۱۵ درصدی را تجربه کرد، بازار مسکن در مردادماه و همزمان با مذاکرات برجامی تا حدی از تب و تابش کاسته شد. به طوری که طبق گزارش مرکز آمار در مردادماه تورم ماهانه به ۱.۸ درصد کاهش یافت. اتفاقی که تا حدی امید ایجاد کرد که بازار مسکن تا حدی آرام شود. اما در ماه گذشته دوباره شاهد افزایش تورم بودیم. به طوری که تورم ماهانه شهریور به ۳.۳ درصد رسید و تورم نقطه‌ای که در مردادماه به ۴۴ درصد رسیده بود، در شهریور به ۴۵.۷ درصد رسید. بر اساس شاخص مرکز آمار، طی نیمه نخست امسال تورم مسکن در تهران به ۳۳ درصد رسیده است. البته طبق گزارش بانک مرکزی هم این عدد حدود ۲۳ درصد است. اما به هر حال هر کدام از این دو نهاد را به عنوان مرجع قرار دهیم، میبینیم که مسکن در نیمه نخست امسال برنده بازارها بوده و سودی بیشتر از دلار، طلا، بورس و سپرده نصیب سرمایه‌گذاران ملکی کرد.

خیز قیمت مسکن برای کانال ۵۰ میلیون تومانی
تورم نقطه به نقطه مسکن در تهران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی پاکی IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    چند ماه دیگر عید است ۳۰ در صد حقوق کارگران و کارمندان اصافه میشه یعنی حتما ۴چ درصد مسکن گران میشود
  • حامی IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    انگار قرار به بهانه ی اتفاقات اخیر گرونی ها و وعده های تو خالی دولت در خصوص رفع مشکلات مردم به فراموشی سپرده بشه
  • ناشناس NL ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    اینم مسکن و خودروی مفتی
  • علی اصفهانی IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    تهران چقدر خونه هاش مفته

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار