۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
بازگشت تحریم‌های اروپا برای ایران بعد از ۷ سال؟

کشورهای اروپایی بعد از ۷ سال یعنی از زمان اجرای برجام در سال ۲۰۱۵ اعمال تحریم علیه ایران را به بهانه‌های حقوق بشری بررسی می‌کنند.

🔹بورس روز گذشته متعادل و منفی بود. به طوری که شاخص کل افت ۳،۳۱۲ واحدی (معادل ۰.۲۵ درصد) را تجربه کرد. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۲۶ درصدی همراه شد. 

🔹ارزش معاملات خرد به ۱،۸۴۵ هزار میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو و قطعات، بیمه وبازنشستگی و شیمیایی و در بین نمادها بپاس، دانا و پالایش بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

🔹حدود ۳۴۹ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای خمهرح و غویتا بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای بپاس و خودرو  داشتند.

🔹بانک مرکزی: مجموع عرضه ارز در سامانه نیما (حواله) تا ساعت ۱۴ یکشنبه، ۱۰ مهرماه معادل ۸۸۳ میلیون یورو و مجموع ارز معامله شده در این سامانه معادل ۱۰۸ میلیون یورو بوده است. 

🔹رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از افزایش ۲۰ درصدی میزان صادرات کشور نسبت مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: به جز سه صنعت، سایر صنایع از رشد مثبتی برخوردارند.
 
🔹احسان خاندوزی و مجید عشقی به منظور گفتگو درباره پاره ای از موارد مربوط به بازار سرمایه در مجلس دعوت شده است. این جلسه در روز سه شنبه ۱۴۰۱/۷/۱۲ در ساعت ۱۴ برگزار خواهد شد. 

🔹معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد؛ عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروساز یا بورس کالا در نیمه دوم امسال انجام خواهد شد و عرضه همه خودروهای شرکت سایپا و دیگر شرکت‌های خودروساز توسط خود شرکت‌ها یا از طریق بورس کالا انجام می‌شود. 

🔹سخنگوی اقتصادی دولت: در بهار امسال رشد اقتصادی کشور به ۳.۸ و بدون احتساب نفت ۴.۳ درصد رسید. تورم بهای تولیدکننده از ۷۳ درصد به ۴۹ درصد رسیده اما این عدد هنوز رضایت‌بخش نیست.

🔹وزیر اقتصاد: در خصوص صندوق ملی مسکن،دولت سهم خود را در ۶ ماهه اول پرداخت کرده است، اما از وضعیت فروش اموال مازاد و واریزی حاصل از آن راضی نیستیم. دستگاه‌های مربوطه باید در ۶ ماهه دوم وضعیت را بهبود دهند.

🔹رئیس کل بانک مرکزی: در روزهای آینده امکانی ایجاد می‌شود که مردم علاوه بر روش های موجود بتوانند خرید ارز خود از بازار توافقی را به صورت آنلاین از طریق صرافی انجام دهند و وجه آن را در حساب خود و یا به صورت فیزیکی دریافت کنند.

🔹وزارت صمت: در حال حاضر، بررسی درخواست واردکنندگان خودرو در حال انجام است و براساس آیین‌نامه واردات و دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه، فرایند واردات خودرو آغاز شده است.

🔹سخنگوی وزارت صمت عنوان کرد که قرعه‌کشی برای جز تعدادی از محصولات ایران‌خودرو (که آن‌ها نیز تا پایان سال خارج خواهند شد) حذف شده و این تعداد محصولات توسط خود شرکت عرضه خواهند شد. در حقیقت دیگر فروشی در قالب سامانه یکپارچه نخواهیم داشت و شرکت‌های خودروساز از طریق سایت‌های فروش خود برای عرضه محصولات اقدام می‌کنند.

🔹وزیر خارجه کانادا بعد از ظهر دوشنبه از تحریم‌های جدیدی علیه ایران خبر داد. در این تحریم‌ها ۹ نهاد و ۲۵ فرد از جمله مقامات ارشد ایرانی و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف قرار گرفته‌اند.

🔹سخنگوی وزارت خارجه: ایران اخبار منتشره درباره تحویل پهپاد به روسیه به‌منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی‌اساس دانسته و آن را تأیید نمی‌کند. 

🔹رهبر انقلاب: آمریکا فقط مخالف جمهوری اسلامی نیست و با ایران قوی و مستقل نیز مخالف است. آن‌ها به دنبال ایران دوران پهلوی هستند که همچون گاو شیرده مطیع اوامر آن‌ها بود. پشت صحنه قضایای اخیر، این زورگویان قرار دارند و دعوا بر سر از دنیا رفتن یک دختر جوان و یا بر سر با حجاب و بدحجاب نیست.

🔹سخنگوی وزارت خارجه ایران: نمی‌توانیم از بن‌بست در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها صحبت کنیم چون روند تبادل پیام‌ها ادامه دارد. در سایه تهدید و تحریم توافقی شکل نمی‌گیرد. دولت آمریکا باید این رفتار خود را اصلاح کند.

🔹سخنگوی وزارت خارجه: مذاکرات با کره جنوبی درباره آزادسازی منابع مالی بلوکه‌شده ایران صورت گرفته است. تلاش‌ها در جریان است و پیشرفت‌هایی داشتیم و امیدواریم شاهد اتفاقاتی باشیم.

🔹نورنیوز: توافق برای انتقال منابع ارزی آزادشده ایران به یک کشور همسایه نهایی شده است.

🔹خبرگزاری رویترز گزارش داده است که آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک بسته‌ای با ۱۶ پیشنهاد تحریمی علیه ایران به بهانه مسائل حقوق بشری و اتفاقات اخیر ایران ارائه کرده‌اند. در صورت اعمال این تحریم‌ها، این اولین بار بعد از اجرای برجام در سال ۲۰۱۵ است که کشورهای اروپایی ایران را تحریم می‌کنند.

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    با این وضعیت اسفبار اقتصادی و سیاسی ، کشور به مسیر درستی هدایت نمی شود باید ترسید