۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
ریشه نفتی انتظارات تورمی آمریکا

بلومبرگ: کاهش شدید تولید اوپک‌پلاس، تاثیر متوسطی بر چشم‌انداز تورم دارد

فردای اقتصاد: اوپک پلاس با بزرگترین کاهش اعلام شده در تولید نفت از سال ۲۰۲۰، خشم جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و احتمالا دیگر رهبران جهان را برانگیخت. این کارتل نفتی اما با بیان اینکه باید این کار را برای محافظت از صنعت نفت و اقتصاد خود در برابر کاهش تقاضای جهانی انجام می‌داد، از تصمیمات خود دفاع می‌کند.

۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در سی‌وسومین نشست خود با کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تولید از ماه نوامبر (آبان‌ماه - آذرماه) تا دسامبر سال ۲۰۲۳ به اجماع رسیدند. این بزرگترین کاهش از آغاز شیوع بیماری کرونا است. اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

بلومبرگ در گزارشی نوشت: کاهش شدید تولید اوپک‌پلاس، تاثیر متوسطی بر چشم‌انداز تورم دارد. در حالی که این حرکت به افزایش قیمت نفت خام WTI کمک کرد، اما نشانه‌های زیادی وجود دارد که اقتصاد جهانی به اندازه‌ای ضعیف شده است که قیمت‌ها را زودتر به سمت پایین بکشاند.

نرخ تورم میانگین انتظاری ۵ ساله آمریکا، به عنوان معیاری کلیدی برای انتظارات تورمی بازار اوراق قرضه، همچنان در یک روند نزولی تند زیر ۲.۵ درصد باقی می‌ماند. موضوعی که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران همچنان انتظار کاهش شدید قیمت‌های مصرف‌کننده را دارند که دستیابی به آن به طور قطع نیاز به رکود شدید اقتصادی دارد.

به نظر می‌رسد اوپک‌پلاس برای آنکه بتواند بهای هر بشکه نفت خام را به طور پایدار به سطح ۱۰۰ دلار در هر بشکه بازگرداند، با دنیایی از مشکلات روبرو است و حتی اگر این کار را انجام دهد، ضربه‌ای که به تقاضای ضعیف فعلی وارد می‌کند، می‌تواند چشم‌انداز میان‌مدت نفت و اقتصاد جهانی به طور قابل توجهی تیره‌تر کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار