۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
فرصت طلایی برای تولید کنندگان زغال حرارتی

تولیدکنندگان زغال حرارتی به واسطه جنگ اوکراین و روسیه می توانند تامین کنندگان اصلی انرژی فصل سرما در اروپا باشند.

زهرا مجتهد

از سویی ادامه این جنگ سبب شده تا با افزایش تقاضای زغال حرارتی، قیمت آن نیز رو به افزایش گذارد. این عوامل صادرات این محصول را ارزنده می کند.

در ایران بخش عمده ای از تولید زغال به زغال حرارتی اختصاص دارد. به گفته سعید صمدی، دبیر انجمن زغال سنگ ایران، ورود ایران به بازارجهانی زغال حرارتی می تواند ارزآوری مطلوبی را برای این بخش معدنی ایجاد کند.

وی ضمن اشاره به سختی کار در معادن زغال سنگ و عدم بهره وری بالای این معادن یادآورشد: با افزایش قیمت جهانی زغال سنگ و نیز ایجاد فرصت صادراتی برای تولید کنندگان داخلی، این بخش معدنی کشور می تواند جان تازه ای بگیرد.

صمدی با اشاره به این مطلب که اغلب تولید کنندگان فولاد به روش کوره بلند تنها به میزان ۳۰ درصد از نیاز خود را از داخل و مابقی آن را از خارج از کشور تامین می کنند گفت: شرکت های تولید کننده زغال سنگ داخلی به سختی سرپا مانده اند و اغلب مصرف کنندگان زغال دست به واردات می زنند، با رایزنی های که انجمن زغال ستگ انجام داده است امکان صادرات زغال اکنون فراهم است و تولید کنندگان می توانند زغال تولیدی خود را صادر کنند.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران تصریح کرد: اگر چه برای صادرات نیز مشکلاتی در پیش خواهند داشت اما به هر تقدیر این فرصت را نباید از دست داد.

رایزنی با وزارت صمت

وی خاطر نشان کرد: در رایزنی ها به دنبال آن هستیم که اجازه صادرات را برای مدت حداقل ۳ سال دریافت کنیم که امیدواریم در این باره وزارت صمت مساعدت لازم را صورت دهد.

صمدی گفت: دلیل درخواست زمان بلند مدت، جذب مشتری است چرا که مدل قراردادها در بازار جهانی این گونه است که باید از تامین محصول اطمینان لازم حاصل شود اما سیاست های داخلی استوار نیستند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار" فردای اقتصاد" مبنی بر دلیل واردات زغال به کشور با وجود ذخایر مطلوب (حدود ۱۴ میلیارد تن و ذخایر قطعی حدود ۱.۲ میلیارد تن) چیست، گفت: زغال ماده معدنی است که به سه نوع مارک مختلف دسته بندی می شود، ایران در تولید نوع اول و دوم موفق عمل کرده اما در نوع سوم که کک متالوژی خطاب می شود توانایی تولید ندارد. تولید کنندگان فولاد به روش کوره بلند نوع سوم را وارد می کنند. وی دلیل اصلی عقب ماندگی ایران در تولید زغال متالوژی را جذاب نبودن قیمت زغال سنگ داخلی دانست و گفت: اگر این قیمت متناسب با قیمت جهانی شود سرمایه گذاران به سمت سرمایه گذاری در معادن زغال سنگ متمایل می شوند.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران یادآور شد: اگرچه باید گفت که فولادی های کوره بلند در ایران برپایه زغال سنگ حرارتی طراحی شده اند چه بسا که در دوره ۸ سال جنگ تحمیلی حتی یک کیلو گرم زغال به کشور وارد نشده بود.

صمدی با اشاره به تاریخ تولید زغال در کشور خاطرنشان کرد: بنا بود تا سال ۱۳۶۰، تولید زغال کشور به ۹ میلیون تن در سال برسد که این امر تاکنون محقق نشده است.

فرصت طلایی تا ماه مارس

کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن نیز در ادامه تاکید کرد: قیمت زغال سنگ حرارتی در دنیا بیش از کک متالوژی است و این امر فرصت مناسبی را برای صادرات زغال سنگ حرارتی کشور ایجاد کرده است.

وی یادآور شد که فرصت طلایی تنها تا ماه مارس تداوم دارد و در این فاصله باید وارد بازارهای صادرات زغال سنگ شویم. اکثر کشورها در دنیا دوباره به مصرف زغال سنگ روی آورده اند و فصل زمستان را با مصرف زغال برنامه ریزی کرده اند.

طهرانی به مزیت ایران در تولید زغال حرارتی که نوع اول در دسته بندی  زغال سنگ جای دارد، اشاره کرد و گفت: تا کنون سرمایه گذاری لازم برای تولید زغال سنگ متالوژی به انجام نرسیده است و به همین دلیل است که فولادی های کوره بلند اقدام به واردات می کنند.

وی افزود: فولادی های کوره بلند نیازمند زغال سنگ متالوژی هستند که ایران در این بخش از سرمایه گذاری ها عقب مانده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار