۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
سناریوهای تورمی بازار جهانی

بازار جهانی کالاهای پایه در آخرین روز کاری هفته، به دلیل رخداد اتفاقات مهم و حساس، روندهای متفاوتی به خود دیدند.

فردای اقتصاد: بازارهای جهانی روز گذشته، در آخرین روز هفته کاری خود را با ثبت اندک نوسانی پشت سر گذاشتند. کامودیتی‌ها در این بین به دلیل اتفاقات مهمی که رخ داد و حساسیتی که کالاهای پایه دارند، روندهای مختلفی را به خود دیدند.

نفت برنت که در ابتدای هفته میلادی معاملات خود را حوالی ۱۰۴ دلار به ازای هر بشکه شروع کرده بود، در نهایت در قیمت ۹۴ دلار به کار خود پایان داد. مس نیز که توانسته بود تا مرز ۸هزار دلاری صعود کند، با اندکی عقب‌نشینی، حوالی ۷۸۸۰ دلار بسته شد. طلا نیز که شرایط و روند متفاوتی داشت، تقریبا بدون فاصله خاصی نسبت به شروع هفته، در قیمت ۱۷۷۵ دلار به ازای هر انس، هفته کم‌نوسانی را پشت سر گذاشت.

طی ماه‌های گذشته و پس از شروع اقدامات تهاجمی فدرال رزرو در جهت تشدید سیاست‌های انقباضی برای کنترل تورم، کارشناسان بسیاری از احتمال ورود اقتصاد جهانی به یک دوره رکودی اظهار نگرانی کردند. این مهم زمانی برای فعالان بازار جهانی طلا حائز اهمیت است که احتمال وقوع رکود اقتصادی در صورت افزایش بیشتر نرخ بهره، سبب پا پس کشیدن سیاستگذاران از سیاست‌های انقباضی شود. موضوعی که به نفع بازار جهانی طلا عمل کرده و محرک اصلی رشد نرخ این فلز ارزشمند به شمار می‌رود.

روز گذشته نیز پس از انتشار نرخ بیکاری آمریکا برای ماه جولای، آمارها از بهبود فضای کار این کشور خبر دادند. نرخ بیکاری ایالات متحده در ماه جولای با کاهش ۰.۱ درصدی نسبت به ماه‌های قبلی، به ۳.۵ درصد رسید درحالی که انتظارات حوالی ۳.۶ درصد می‌چرخید. نرخ بیکاری آمریکا به عنوان یکی از اصلی‌ترین پارامترهای ورود یا عدم ورود اقتصاد به دوران رکودی شناخته می‌شود و بهبود آن نگرانی‌ها را از این بابت کاسته است.

هرچند که بسیاری از آمارها و شاخص‌هایی که طی هفته‌های گذشته منتشر شد (شاخص‌های PMI و بازده اوراق قرضه آمریکا)، از احتمال شروع رکود خبر می‌دادند، وضعیت بازار کار فعلا از موفقیت‌آمیز بودن برنامه این کشور برای برگشت به دوران قبل از همه‌گیری کرونا خبر می‌دهد.

۱۰ آگوست؛ روز موعود

اکنون تمام نگاه‌ها به ۴ روز دیگر (۱۰ آگوست) و آمار تورم جولای دوخته شده است. حالا پس از انتشار آمار مثبت از نرخ بیکاری آمریکا، فدرال رزرو می‌تواند با دست بازتری به دنبال هدف تورمی ۲ درصدی خود حرکت کند.

البته بسیاری اعتقاد دارند که افزایش‌های اخیر نرخ بهره فدرال رزرو بر وضعیت تورم اثر گذاشته و از نرخ رشد آن خواهد کاست اما روند بازارها به خوبی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران همچنان در سردرگمی قرار دارند. درحالی که پیش‌بینی‌ها برای  افزایش دوباره ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره، قبل از انتشار نرخ بیکاری، ۴۰ درصد بود، پس از خبر بهبود فضای کار به ۶۱ درصد افزایش یافت.

حال اگر در روز چهارشنبه تورم ایالات متحده دوباره فراتر از انتظارات (۸.۷ سالانه و ۰.۲ ماهانه) باشد، احتمالا فدرال رزرو بار دیگر نرخ بهره را ۰.۷۵ درصد افزایش داده و به ۳.۲۵ درصد برساند که این موضوع می‌تواند بازارهای سهام و کالایی را با فشار فروش مضاعفی همراه کند. با این حال اگر آمارهای تورم از حرکت آن در جهت انتظارات خبر دهند، می‌توان به آرام شدن شرایط و حتی برگشت نسبی قیمت کامودیتی‌ها امیدوار بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار