۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
رویکرد حمایتی مناسب برای بورس چیست؟

در برنامه شمارش معکوس سه‌شنبه همراه با رامین خدابنده، عضو هیئت مدیره سبدگردان نوین نگر آسیا به بررسی راه‌های اصولی حمایت از بازار سهام پرداخته شد.

فردای اقتصاد: سازمان بورس در مدت اخیر جلساتی را به همراه فعالین بازار، وزیر اقتصاد و هلدینگ‌های بزرگ جهت حمایت از بازار برگزار کرده است. اما سوال اینجاست که برگزاری این جلسات شرطی کافی برای بهبود شرایط بازار هست یا خیر؟ در برنامه شمارش معکوس امروز همراه با رامین خدابنده، عضو هیئت مدیره سبدگردان نوین نگر آسیا به بررسی عوامل تاثیر گذار بر کلیت بازار سرمایه و راه‌های حمایت درست از بازار سهام پرداخته شد. به عقیده وی ثبات در سیاست‌گذاری و پیش‌بینی‌ پذیرتر شدن اقتصاد می‌تواند مهم‌ترین اتفاقی باشد که اگر در بودجه رخ دهد شاهد بهبود شرایط کلی بازار باشیم و علی رغم جذابیت بازار سهام در سطوح فعلی، بازار سرمایه از کمبود نقدینگی رنج می‌برد.

رویکرد حمایتی مناسب برای بورس چیست؟

این روزها بازار سرمایه در ادامه روند فرسایشی خود همچنان مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار نگرفته است. در هفته‌های جلساتی از سوی سازمان بورس با هلدینگ‌های بزرگ و وزارت اقتصاد انجام شد، این دست جلسات با توجه به تجربه تاریخی اثرات مقطعی بر بازار سرمایه داشته و نمی‌تواند به رونق پایدار بورس کمک کند. از موضوعات مهمی که در این نشست به جمع‌بندی رسید، حمایت هلدینگ‌ها از سهام زیر مجموعه خود در قالب انتشار اوراق اختیار تبعی بود.

عضو هیئت مدیره سبدگردان نوین‌نگر آسیا درباره تاثیر انتشار این اوراق اظهار کرد: انتشار این اوراق در شرایط فعلی از سوی هلدینگ‌های بزرگ به دلیل حمایت از بازار سهام و کمک به ارزندگی بازار صورت می‌گیرد. خرید این اوراق برای صندوق‌های درآمد ثابت با توجه به رقابت‌پذیری پایین نرخ این اوراق نسبت به سود بانکی و اوراق دولتی توجیهی ندارد. این دست اقدامات در واقع دستکاری در بازار سرمایه است و در بلندمدت اثر مثبتی بر بازار سرمایه ندارد و این موضوع تنها تکرار تجربه های شکست خورده گذشته است.

خدابنده در پاسخ به این سوال که راهکار مناسب برای حمایت از بورس تهران چیست؟ عنوان کرد: کمبود نقدینگی در ۲ سال اخیر بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است چرا که اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار از دست رفته است. بورس تهران به دلیل ریسک‌های سیستماتیک قابل توجه همچون قیمت‎‌گذاری دستوری، کسری بودجه دولت و همچنین مسئله تحریم‌ها و برجام با ابهامات قابل توجهی روبرو شده است.

وی ادامه اداد: ابهام که این روزها بازار سرمایه در انتظار تصمیم سیاست‌گذار برای تعین تکلیف آن قرار دارد، موضوع نرخ خوراک برای صنایع بورسی است و این نرخ باید متناسب با استراتژی های بلندمدت بهینه شده و از تصمیمات با اثر مقطعی و کوتاه مدت دوری شود.

بورس تهران به چه سمتی می‌رود؟

در حال حاضر P/E گذشته‌نگر بورس تهران به زیر ۶واحد رسیده است. هرچند که در سابقه تاریخی بازار این نسبت به حدود ۳.۵ واحد نیز رسیده است اما بسیاری این سطوح را به عنوان سطح ارزندگی بازار سهام در نظر می‌گیرند. رامین خدابنده،‌ کارشناس بازار سرمایه اعتقاد دارد: نکته ای که در بحث ارزندگی بازار سرمایه به آن توجه کرد ورود نقدینگی به این بازار است که در حال حاضر هرروز شاهد خروج سرمایه اشخاص حقیقی از این بازار هستیم.

عضو هیئت مدیره سبدگردان نوین‌نگر آسیا اعدادی که در حال حاضر برای P/E  بازار مطرح می‌شود حاکی از ارزندگی بازار سهام است و بورس تهران شرایط مناسبی برای ورود سرمایه‌گذاران دارد اما به نظر می‌رسد سهامداران در انتظار رفع ابهاماتی از قبیل برجام و بازارهای جهانی برای ورود سرمایه‌های پارک شده خود در صندوق‌ها و بانک‌ها به بازار هستند چراکه ابهامات موجود ابعاد گشترده‌ای در بازه میان مدت و بلندمدت در اقتصاد دارد.

وی اعتقاد داشت: تا زمان رفع ابهامات و تحولات مثبت اقتصادی در کشور نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی برای بازار سرمایه در نظر گرفت و کاهش P/E به ارقام پایینتر نیز دور از انتظار نیست. البته مواردی مانند نرخ دلار و گزاراشات ۶ ماهه بر قیمت‌های بازار و سطوح ارزندگی آن بسیار تاثیرگذار است و با افزایش نرخ دلار امکان صعود تورمی بورس و افزایش این نسبت وجود دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار