۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
هشدار رکودی جی‌پی مورگان به فدرال رزرو

به اعتقاد جیمی دیمون اقتصاد جهانی در حال حاضر در میان توفان بسیار مهلکی قرار گرفته و احتمالا آمریکا نیز طی ۶ تا ۹ ماه آینده به یک دوران رکودی وارد خواهد شد.

فردای اقتصاد: از زمان شروع سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی دنیا، همواره احتمال ورود اقتصاد جهانی به یک دوره رکودی، یکی از اصلی‌ترین مباحث مورد بحث در جمع‌های اقتصادی بوده است. بررسی اینکه آیا جهان به سمت رکود حرکت می‌کند یا خیر، کار ساده‌ای نیست و نیاز به تحلیل داده‌ها و آمار متفاوتی در زمینه‌های مختلف دارد. اما نکته جالب توجه طی مدت اخیر، اتفاق نظر اکثر کارشناسان بر احتمال بالای شروع یک دوره رکود در صورت تداوم سیاست‌های انقباضی اخیر است.

فدرال رزرو به عنوان یکی از اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین بانک‌های مرکزی دنیا، ‌ طی چند ماه اخیر در راستای مبارزه با تورم، نرخ بهره خود را به ۳.۲۵ درصد افزایش داده است که از ابتدای سال ۲۰۰۸ تاکنون تکرار نشده بود و اکنون بازارها یک افزایش ۰.۷۵ درصدی دیگر را در نشست نوامبر پیش‌بینی می‌کنند که این نرخ را به ۴ درصد خواهد رساند. این درحالیست که تا همین چند ماه پیش، هدف نرخ بهره فدرال رزرو برای سال جاری حوالی ۳ درصد بود اما اکنون از اعداد ۴ تا ۵ درصدی برای سال آتی سخن می‌گویند. این موضوع باعث شده است که نگرانی‌ها از احتمال شروع یک دوره رکودی بیش از پیش افزایش یابد و حالا جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی مورگان در این رابطه هشدار جدی داده است.

کمتر از یک سال تا رکود؟

جیمی دیمون مدیرعامل جی‌پی مورگان روز دوشنبه در مصاحبه با CNBC عنوان کرد: «که حال اقتصاد ایالات متحده در حال حاضر خوب است و احتمالا مصرف‌کنندگان در مقایسه با بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ وضعیت بهتری را دارند. اما نمی‌توانید بدون صحبت در مورد مسائل آینده، درباره اقتصاد صحبت کنید و این یک موضوع کاملا جدی است.»

وی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد که اقتصاد جهانی در حال حاضر در میان توفان بسیار مهلکی قرار گرفته است که از هر طرف ضربه سنگینی را به آن وارد می‌کند و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تورم افسارگسیخته، افزایش نرخ بهره بیش از حد انتظار، اثرات ناشناخته سیاست‌های انقباضی و جنگ روسیه و اوکراین اشاره کرد. او اضافه کرد: «این‌ها موضوعاتی بسیار جدی هستند و که به نظر من ایالات متحده و جهان را تحت فشار قرار می‌دهد. اروپا در حال حاضر در رکود به سر می‌برد و احتمالا اقتصاد آمریکا نیز طی ۶ تا ۹ ماه آینده به یک دوران رکودی وارد خواهد شد.

این اظهارات او در زمانی بیان می‌شود که نگرانی فزاینده‌ای در مورد چشم‌انداز رکود اقتصادی وجود دارد و فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا، برای مبارزه با تورم رو به رشد، نرخ بهره را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند. در همین راستا چارلز ایوانز، رئیس فدرال رزرو شیکاگو، ماه گذشته در گفتگو با CNBC گفته بود از اینکه بانک مرکزی ایالات متحده در تلاش برای مقابله با نرخ تورم بالا، بیش از حد سریع عمل کند، نگران است. مقامات فدرال رزرو همچنین اعلام کردند که به افزایش نرخ‌ بهره‌های بسیار بالاتر از محدوده فعلی ۳ تا ۳.۲۵ درصد ادامه خواهند داد.

حدس زدن سخت است، آماده باشید

دیمون در ادامه سخنان خود افزود نمی‌توان مطمئن بود که رکود در ایالات متحده تا چه زمانی ممکن است ادامه داشته باشد و فعالان بازار باید طیفی از نتایج را ارزیابی کنند. وی معتقد است: «این موضوع می‌تواند از یک رکود خفیف به یک رکود سخت تبدیل شود و خیلی‌ها به آنچه در این رقابت روی می‌دهد متکی خواهند بود. از همین رو فکر می‌کنم حدس زدن کار سختی باشد اما باید آماده باشید.»

مدیرعامل جی‌پی مورگان در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه وی در مورد چشم‌انداز S&P500، گفت که این شاخص هنوز می تواند ۲۰ درصد دیگر از سطوح فعلی کاهش یابد و افزود که ۲۰ درصد بعدی بسیار دردناک‌تر از ۲۰ درصد قبلی خواهد بود. فعالان بازار در حال رصد تورم در روز پنجشنبه و همچنین افزایش درآمد شرکت‌ها هستند. جی پی مورگان قرار است روز جمعه نتایج مالی سه ماهه سوم را منتشر کند. سهام این بانک تا به امروز تقریباً ۳۳ درصد کاهش یافته است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار