۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
درآمد ۳ هزار میلیاردی دولت از خودروهای مزایده‌ای

مزایده هزار خودروی خارجی دپویی حاشیه‌هایی عجیب داشت از سودهای میلیاردی خریداران گرفته تا رفتن درآمد فروش اموال واردکنندگان به جیب دولت.

فردای اقتصاد: ۱۰۶۲ خودرو که ۵ سال در انبارهای گمرک توقیف بودند، توسط دولت به روش مزایده فروخته شدند. اما نحوه قیمت‌گذاری این خودروها ابهاماتی به دنبال داشته است. خریداران این خودروهای میلیاردی دپویی را حتی تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از بازار خریده‌اند. برای مثال، بی‌ام‌و سری ۷ مدل  ۲۰۱۷ که در بازار حدود ۱۰ میلیارد تومان قیمت دارد، در این مزایده به قیمت ۶.۵ میلیارد تومان خریداری شده است. این اختلاف ۳.۵ میلیارد تومانی حتی بسیار بیشتر از هزینه‌های ناشی از استهلاک این خودروها (مثل هزینه تعویق لاستیک و باتری) است.

وقتی این اتفاق را در کنار این نکته می‌گذاریم که طبق اعلام رییس سازمان اموال تملیکی در این مزایده صرفا یک شخص حقیقی برای ۲۸۱ دستگاه خودرو و یک شخص حقوقی هم برای ۲۵۸ دستگاه خودرو درخواست ارسال کرده است، کمی بوی رانت به مشام می‌آید.

از سمت دیگر، موضوع جالب توجه دیگر آن است که دولت درآمد ۳ هزار میلیارد تومانی فروش این خودروها (که مالکشان واردکنندگان هستند) را به جیب خود گذاشته است. هر چند سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید که در صورت رای دادگاه به نفع واردکنندگان در پرونده «ثبت سفارش خودرو» احتمال دارد که مبالغی برای ذی‌نفعان واریز شود. اما واردکنندگان امیدی ندارند که دولت پول خودروهایی که حدود ۵ سال کف انبارهای گمرک خاک خوردند را به آن‌ها تحویل دهد.

در این خصوص، «رسول گرجی» یکی از واردکنندگان این خودروهای دپویی مزایده شده که مالک حدود ۳۰ دستگاه از این خودروها است اشاره می‌کند که این ماشین‌ها نه تنها افت قیمت چندانی را تجربه نکردند، بلکه دولت به دلیل تورم و رشد عجیب قیمت خودروهای خارجی آن‌ها را چند برابر قیمت به فروش رسانده است. در همین حال، به گفته او حتی یک شرکت نمایندگی مجاز بی‌ام‌و از روز گذشته آگهی فروش نقدی خودروهای صفرکیلومتر بی ام و را منتشر کرده است که به ظن او در این مزایده خریداری شده‌اند.

*درآمد ۲۸۰۰ میلیارد تومانی دولت در ویدیو به اشتباه میلیون تومان ذکر شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار