۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
مرتکب اشتباه شدیم

دولت هنگام اعلام کاهش مالیات بدون داشتن پشتوانه مالی، در ماه گذشته اشتباهاتی مرتکب شد

فردای اقتصاد: جرمی هانت، وزیر دارایی جدید بریتانیا اعتراف کرد که دولت هنگام اعلام کاهش مالیات بدون داشتن پشتوانه مالی، در ماه گذشته اشتباهاتی مرتکب شد و اکنون باید تصمیمات اقتصادی «بسیار دشواری» اتخاذ کند.
به گزارش بی.‌بی‌سی، هانت قول داد که پس از هفته‌ها آشفتگی در بازارها، اطمینان و قابلیت پیش‌بینی را به امورمالی بازگرداند.
او از استراتژی لیز تراس، نخست وزیر برای اولویت دادن به رشد اقتصادی حمایت کرد، اما گفت که برخی از مالیات‌ها باید افزایش یابد.
جرمی هانت همچنین قول داد که به خانواده‌ها و کسب و کارها در شرایطی که آن را «دورانی بسیار چالش برانگیز» خواند، کمک کند.
هانت گفت که آخرین چیزی که مردم اکنون می‌خواهند «بی ثباتی سیاسی بیشتر» در کشور است.
او از ادارات دولتی خواست تا شیوه‌هایی را برای کاهش احتمالی هزینه‌ها پیدا کنند. اما از اظهارنظر در مورد کاهش هزینه‌های خدمات درمانی و همچنین حمایت از وعده لیزتراس برای افزایش بودجه دفاعی خودداری کرد.
هانت در عین حال از کواسی کوارتنگ،‌ وزیر دارایی پیشین برای کمک به مردمی که در پرداخت هزینه های انرژی مشکل دارند، تمجید کرد.
روز گذشته «تراس» مجبور شد که آقای را از پست وزارت دارایی برکنار و جرمی هانت را جایگزین او کند.
نخست وزیر بریتانیا گفت که هانت ماموریت «رشد اقتصادی»‌ این کشور را برعهده خواهد داشت و اصلاحات لازم را برای بهبود وضعیت اقتصادی انجام خواهد داد.
کوارتنگ که حدود چهل روز پیش به این سمت منصوب شده بود به خاطر بودجه اضطراری اخیر، مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود.
این بودجه از جمله شامل کاهش برخی مالیات‌ها و افزایش هزینه‌ها بود، در حالی که همزمان، بانک مرکزی بریتانیا - که استقلال عمل دارد - در واکنش به خطر افزایش نرخ تورم، یک رشته سیاست‌های انقباضی پولی را در پیش گرفته بود.
منتقدان وزیر دارایی برکنار شده گفته بودند که بودجه مالی انبساطی او شامل افزایش هزینه و کاهش مالیات‌هاست و مشخص نیست که قرار است این هزینه‌ها به چه ترتیب تامین شود.
تعارض بین سیاست پولی بانک مرکزی و سیاست مالی دولت باعث ایجاد ابهام در مورد روند تحولات اقتصادی در بریتانیا شد در حالیکه در حال حاضر، این کشور به خاطر افزایش بهای انرژی در پی تبعات خروج از اتحادیه اروپا و توقف فعالیت‌های دوران کرونا، با دشواری مواجه است.
پس از تنها ۳۹ روز که از سمت نخست وزیری لیز تراس می‌گذرد او با فشار زیادی از سوی هم حزبی‌ها خود مواجه است به این دلیل که طرح اقتصادی بزرگی که او به همراه وزیر دارایی پیشین در ماه گذشته میلادی ارائه کرد، به نتیجه‌ای نرسیده‌است.
هانت در پاسخ به پرسشی که آیا باید انتخاباتی سراسری برگزار شود یا نه گفت: « آن چه که کشور اکنون می‌خواهد ثبات است. کمتر از پنج هفته از نخست وزیری خانم تراس می گذرد. قضاوت دریک انتخابات عمومی بیشتر براساس آن چه که قرار است در ۱۸ ماه آینده اتفاق بیفتد صورت می‌گیرد تا آن چه که د ر۱۸ هفته گذشته اتفاق افتاده است.»

موضع تراس

روز جمعه، لیز تراس، نخست وزیر بریتانیا، خبر داد که جرمی هانت، وزیر دارایی جدید او ماموریت «رشد اقتصادی» این کشور را به عهده دارد و اصلاحات لازم را برای بهبود وضعیت اقتصادی بریتانیا به دست خواهد گرفت.
 تراس ساعتی پس از برکناری کوازی کوارتنگ از وزارت دارایی و جایگزینی او با جرمی هانت در کنفرانس خبری در دفتر نخست وزیری در داونینگ استریت صحبت می‌کرد.
نخست‌وزیر بریتانیا افزود «بسیار متاسف» است که مجبور شده کوارتنگ را برکنار کند اما او «باید قاطعانه تصمیم می‌گرفت زیرا اولویتش این است که در چارچوب منافع ملی بریتانیا عمل کند.»
او گفت «مشخص» است که اثرات بخش‌هایی از بودجه اضطراری «فراتر و سریع‌تر» از آنچه انتظار می‌رفت بوده و «حالا برای اطمینان دادن از انضباط مالی به بازارها باید اقدام فوری می‌کردم.»
او افزود که بنابر این افزایش مالیات بر شرکت‌ها تغییر نخواهد کرد و به این ترتیب ۱۸ میلیارد دلار مالیات بیشتر بر درآمد دولت افزوده می‌شود.
کوارتنگ که برای شرکت در نشست وزیران دارایی کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول به واشنگتن سفر کرده بود، این نشست را قبل از موعد ترک کرد و صبح جمعه به لندن بازگشت و با لیز تراس، نخست وزیر ملاقات کرد.
کوارتنگ که حدود یک ماه پیش به این سمت منصوب شده بود به خاطر بودجه اضطراری اخیر خود مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود.
این بودجه از جمله شامل کاهش برخی مالیات‌ها و افزایش هزینه‌ها بود، در حالی که همزمان، بانک مرکزی بریتانیا - که استقلال عمل دارد - در واکنش به خطر افزایش نرخ تورم، یک رشته سیاست‌های انقباضی پولی را در پیش گرفته بود.
تعارض بین سیاست پولی بانک مرکزی و سیاست مالی دولت باعث ایجاد ابهام در مورد روند تحولات اقتصادی در بریتانیا شد در حالیکه در حال حاضر، این کشور به خاطر افزایش بهای انرژی در پی تبعات خروج از اتحادیه اروپا و توقف فعالیت‌های دوران کرونا، با دشواری مواجه بوده است.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
جرمی هانت وزیر دارایی بریتانیا شد
دردسرهای اقتصادی خانم نخست‌وزیر
تراس؛ مرکل است یا تاچر؟

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha