۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
پوتین: هدف، نابودی اوکراین نیست

رییس‌جمهور: نیازی به حملات گسترده‌تر به اوکراین نیست.

فردای اقتصاد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، چند روز پس از سنگین‌ترین بمباران اوکراین از زمان آغاز جنگ، گفت که نیازی به حملات گسترده‌تر به این کشور نیست.
او گفت که بیشتر اهداف تعیین شده در این حملات مورد اصابت قرار گرفته‌اند و افزود که هدف او نابودی اوکراین نبوده‌است.
پوتین همچنین افزود هدف مسکو برای بسیج سیصدهزار نفر ظرف دو هفته آینده محقق خواهد شد.
این در حالی رخ می‌دهد که تقریباً هشت ماه پس از تهاجم، نیروهای روسیه عمدتاً در حال عقب نشینی هستند و اوکراین پیشروی می‌کند.
پوتین پس از نشستی با رهبران منطقه در آستانه، پایتخت قزاقستان، به خبرنگاران گفت که حملات اخیر ۲۲ هدف از ۲۹ هدف در اوکراین را که توسط ارتش تعیین شده بود، منهدم کرد و هفت دیگر در حال تحقق است.
او افزود: «نیازی به حملات گسترده نیست. ما اکنون کارهای دیگری داریم.»
از روز دوشنبه به بعد، روسیه موجی از حملات را به شهرهای سراسر اوکراین راه‌اندازی کرد، آنچه به گفته پوتین، انتقام انفجار پل کلیدی بین روسیه و کریمه بود.
در این حملات ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند که به زیرساخت‌ها نیز آسیب رساند. مناطق مرکزی کیف برای نخستین بار پس از تهاجم هدف قرار گرفتند.
اما پوتین تاکید کرد که هدف روسیه نابودی اوکراین نبوده است، و از انجام این حمله پشیمان نیست.
او گفت: «آنچه امروز اتفاق می‌افتد، به بیان ملایم، خوشایند نیست. اما با این وجود، [اگر روسیه حمله نمی‌کرد] ما در وضعیت مشابهی قرار داشتیم، فقط شرایط برای ما بدتر بود. بنابراین ما همه چیز را به درستی و در زمان مناسب انجام می‌دهیم.»
پوتین ادامه داد که ۲۲۰ هزار نفر بسیج شده‌اند که ۱۶ هزار نفر از آنها در حال جنگ بودند. او افزود که نیازی به بسیج اضافی نیست.
با این حال، این فراخوان باعث نارضایتی گسترده در روسیه شده است و ده‌ها هزار مرد به کشورهای همسایه گریخته‌اند. بی‌بی سی همچنین شواهدی مبنی بر سطح ضعیف آموزش این سربازان وظیفه یا سربازگیری قبل از اعزام به جبهه به دست آورده‌است.
در همین حال، سرویس روسی بی‌بی‌سی می‌گوید که بیش از ۷۵۰۰ پرسنل روس را که در جنگ اوکراین کشته شده‌اند شناسایی کرده است. تصور می‌شود که میزان واقعی تلفات بسیار بیشتر باشد و گزارش‌هایی وجود دارد که برخی از نیروهایی که اخیراً بسیج شده‌اند کشته شده‌اند.
پوتین در گفت‌وگو با سایر کشورهای شوروی سابق تاکید کرد که جنگ بر شخصیت و عمق آنها تأثیری نداشته است.
او گفت که طبیعی است که برخی کشورها نگران باشند، اما آنها را با جزییات در جریان قرار داده است.
برخی تحلیلگران می‌گویند که نفوذ روسیه در منطقه رو به کاهش است و رهبرانی مانند قاسم جومارت توکایف قزاقستانی تلاش می‌کنند تا از پوتین به دلیل جنگ اوکراین فاصله بگیرند.

منبع: BBC WORLD

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha