۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
تهاتر کالا با کدام کشورها اجرایی می‌شود؟

تهاتر یکی از شیوه‌هایی است که امروز در میان بسیاری از کشورهای دنیا دنبال می‌شود، اما در ایران چندان به آن توجه نشده است. متولیان تجاری برای حل چالش‌های رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان قرار است به این شیوه روی آورند.

فردای اقتصاد: یکی از مشکلات اصلی صادرکنندگان ایرانی در سال‌های اخیر بحث تحریم‌های بانکی و پولی و دشواری برای بازگشت ارز حاصل از صادرات بوده است. آیا در این زمینه تغییری رخ داده است؟ در پاسخ به این سوال رئیس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگویی با ایسنا، اعلام کرد: در زمینه ایفای تعهدات ارزی با وجود مشکلاتی که در سال‌های قبل وجود داشت تلاش کردیم اقداماتی برای تسهیل شرایط صادرکنندگان در دستور کار قرار گیرد. آخرین اقدامی که در این حوزه در دستور کار است، بحث تغییر شرایط ایفای تعهد ارزی براساس شرایط نسبی است. این‌که ما توقع داشته باشیم تمامی کالاها در گروه‌های مختلف به یک شکل صادر شده و در یک بازه زمانی مشخص ارز آنها به کشور بازگردد منطقی نیست؛ از این‌رو در حال پیگیری هستیم تا جدول بازگشت ارز هر کالا متناسب با شرایط صادرات کشور مقصد و جزییات دقیق صادراتی در نظر گرفته شود که امیدواریم پیگیری آن به زودی به پایان برسد.

به گفته علیرضا پیمان‌پاک، در کنار آن استفاده از دیگر روش‌های موجود در جهان نیز به شکل جدی‌تر دنبال شد. مثلا تهاتر یکی از شیوه‌هایی است که امروز در میان بسیاری از کشورهای دنیا دنبال می‌شود اما در ایران چندان به آن توجه نشد. ما در ماه‌های گذشته مذاکرات قابل توجهی در این زمینه داشتیم که نتیجه آن توافق برای دو میلیارد دلار تهاتر بوده است. در این مذاکرات کشورهایی مانند ترکیه، پاکستان، صربستان، چین، عمان و چند کشور آفریقایی حضور داشتند و امیدواریم با پیگیری این موضوع هم میزان صادرات گسترش یابد و هم مشکلاتی مانند تعهد ارزی به حداقل برسد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار