۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
آیا اقتصاد بایدن و دموکرات‌ها را زمین می‌زند؟

جزییات آخرین نظرسنجی‌های انتخابات کنگره بیانگر چیست؟

فردای اقتصاد: بر اساس نظرسنجی مشترک نیویورک‌تایمز و کالج سینا، جمهوری‌خواهان با یک برتری محدود اما متفاوت وارد هفته‌های پایانی رقابت بر سر کرسی‌های کنگره می‌شوند، زیرا اقتصاد و تورم به عنوان نگرانی‌های مهم، افزایش یافته‌ و به جمهوری‌خواهان این فرصت را می‌دهد تا قدرت را از دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای ماه آینده پس بگیرند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۴۹ درصد از رای دهندگان احتمالی گفته‌اند که قصد دارند به یک جمهوری خواه رای دهند تا نماینده در انتخابات روز هشتم نوامبر کنگره باشد، در حالی که ۴۵ درصد قصد داشتند به یک دموکرات رای دهند. این نتیجه، نشان‌دهنده یک پیشرفت برای جمهوری‌خواهان از ماه سپتامبر است. در آن زمان دموکرات‌ها در آخرین نظرسنجی تایمز/سینا در میان رای‌دهندگان احتمالی یک درصد برتری داشتند. (حاشیه نامحدود نظرسنجی اکتبر به سه درصد نزدیکتر است، نه چهار درصدی که ارقام گرد نشان می‌دهد.)

با مهار نشدن تورم و کاهش ارزش پیوسته بازار سهام، سهم رای دهندگان احتمالی که می‌گویند نگرانی‌های اقتصادی، مهم‌ترین مساله‌ای است که آمریکا با آن مواجه است، از ماه ژوئیه به ۴۴ درصد از ۳۶ درصد افزایش یافته‌است - بسیار بیشتر از هر موضوع دیگری. و رای دهندگانی که بیشتر به مسائل اقتصادی اهمیت می‌دهند، اکثراً با نسبت دو به یک طرفدار جمهوری‌خواهان بودند.

هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان، عمدتاً پشت نامزدهای کنگره حزب خود متحد شده‌اند. اما این نظرسنجی نشان داد که جمهوری‌خواهان در مقایسه با سه درصد برتری دموکرات‌ها در ماه سپتامبر - زمانی که رای‌دهندگان بلاتکلیف به سمت جمهوری‌خواهان حرکت کردند - ۱۰ درصد در میان رای‌دهندگان مستقل پیشی گرفتند.

این نظرسنجی نشان داد که اقتصاد در سال ۲۰۲۲، همچنان مسئله‌ای بسیار مهمتر از مساله سقط جنین است.

رابین آکرمن، یک دموکرات ۳۷ ساله و مسئول وام مسکن که در نیوکسل، واقع در ایالت دلاور زندگی می‌کند، گفت: «من بیشتر به جمهوری‌خواهان تمایل دارم، زیرا احساس می‌کنم آنها بیشتر به سمت تجارت گرایش دارند.» او تاکید کرد که در انتخابات ماه آینده به جمهوری‌خواهان رای خواهد داد.

خانم آکرمن گفت که او هزار درصد با تصمیم دادگاه عالی برای لغو قانون سقط جنین مخالف است. با این حال او با اشاره به انتخابات پیش رو تاکید کرد: «اما این واقعاً ربطی به تصمیم من ندارد. من بیشتر نگران چیزهای دیگر هستم.»

نخستین انتخابات میان دوره‌ای ریاست‌جمهوری از نظر تاریخی همواره برای حزبی که قدرت را در کاخ سفید در اختیار داشته، چالش برانگیز بوده‌است. دموکرات‌ها در حالی به سمت انتخابات پیش می‌روند که جو بایدن، رییس‌جمهور، با نرخ ۵۸ درصدی عدم محبوبیت مواجه است که این عدد شامل ۶۳ درصد رای دهندگان مستقل می‌شود.

دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۲ هیچ حاشیه‌ای برای خطا ندارند – با کمترین اختلاف در مجلس نمایندگان اکثریت را در اختیار دارند و در سنا با جمهوری‌خواهان برابرند، هر دو حزب ۵۰ کرسی از ۱۰۰ کرسی را در اختیار دارند. این به آن معناست که تغییر یک کرسی در این مجلس، سنا را در اختیار جمهوری‌خواهان قرار می‌دهد. جمهوری خواهان متعهد شده‌اند که اگر کنترل هر کدام از مجالس سنا یا نمایندگان را در اختیار بگیرند جلوی برنامه‌ها و دستورکار بایدن را بگیرند و تحقیقاتی درباره دولت و خانواده او را آغاز کنند.

چالش دیگر برای دموکرات‌ها، شدت نارضایتی رای دهندگان از رئیس‌جمهوری است: این نظرسنجی نشان داد که ۴۵ درصد از رای دهندگان احتمالی به شدت با عملکرد بایدن مخالف هستند و ۹۰ درصد از آن رای دهندگان قصد داشتند در انتخابات پیش رو از یک جمهوری‌خواه برای راهیابی به کنگره حمایت کنند. دموکرات‌ها در واقع از حمایت ۵۰ درصد از رای دهندگانی برخوردار بودند که می‌گفتند «تا حدودی» آقای بایدن را تایید نمی‌کنند. این در حال حاضر خبر خوبی برای دموکرات‌ها است.

وضعیت برای دموکرات‌ها از زاویه‌ای دیگر نیز بسیار حساس و خطرناک است. رای‌دهندگان آماده جذب جمهوری خواهانی هستند که میلیون‌ها دلار تبلیغات می‌کنند تا نامزدهای دموکرات را به یک رئیس‌جمهوری نامحبوب مرتبط کنند. بر اساس این نظرسنجی، میزان حمایت دموکرات‌هایی که از بایدن حمایت می‌کنند به حداکثر خود یعنی ۸۸ درصد رسیده‌است. اما جمهوری خواهان در میان رای دهندگانی که علاقه‌ای به بایدن ندارند، فضایی بیشتری برای رشد دارند.

مسائلی که برای رای دهندگان اهمیت زیادی داشت، به شدت با ترجیحات حزبی همسو بود. از میان رأی دهندگانی که بر اقتصاد و تورم متمرکز بودند، ۶۴ به ۳۰ درصد، جمهوری‌خواهان را بر دموکرات‌ها ترجیح دادند. پیشتر دموکرات‌ها در میان رأی دهندگانی که بیش از هرچیز به هر موضوع دیگری به اقتصاد اهمیت می‌دادند، برتری ۲۰ درصدی داشتند. اقتصاد در نظرسنجی ماه ژوییه و در نظرسنجی‌های فعلی، مهم‌ترین مسئله برای رای دهندگان بود. چالش دموکرات‌ها این است که سهم رای دهندگانی که روی مسائل اقتصادی متمرکز شده‌اند هر روز در حال افزایش است.

جرارد لاموروکس، بازنشسته ۵۱ ساله دموکرات در نیوتاون واقع ایالت کانتیکت که قصد دارد پاییز امسال به جمهوری‌خواهان رأی دهد، گفت: «همه چیز به هزینه‌هایم بستگی دارد. قیمت گاز و مواد غذایی از بسیار زیاد شده‌ و من می‌خواهم سالم غذا بخورم، اما رفتن به مک‌دونالد و خوردن کمی غذا برایم ارزان‌تر از پختن شام است.»

بایدن بارها تلاش کرده که تحولی مثبت در اقتصاد ایجاد کند و تاکید کرده که تورم یک مشکل جهانی است. او روز شنبه در توقفگاهی در یک بستنی فروشی «باسکین رابینز» در پورتلند واقع در ایالت اورگان گفت: «اقتصاد ما مثل جهنم قوی است.»

پایگاه اصلی رای بایدن چه کسانی هستند؟

در ماه ژوئیه، پس از تیراندازی در یووالدی، واقع در ایالت تگزاس، و هایلند پارک و همچنین تصویب نخستین قانون اسلحه پس از دهه‌ها در کنگره، ۹ درصد از رای دهندگان احتمالی اسلحه را به عنوان موضوع اصلی انتخابات ارزیابی کردند. اما این عدد تا اکتبر به یک درصد کاهش یافت و به سومین موضوع مهم از ۱۰ موضوع برتر محل مناقشه در انتخابات تبدیل شد. اکثریت قاطع رای دهندگانی که اسلحه را به عنوان موضوع اصلی در تابستان نام توصیف می‌کردند، تاکید کردند که ترجیح می‌دهند دموکرات‌ها کنترل کنگره را بر عهده بگیرند. در حالی که سهم رای دهندگانی که بر موضوع اسلحه متمرکز شده بودند کاهش یافته، آنهایی که سقط جنین را به عنوان موضوع اصلی معرفی کردند روی عدد ۵ درصد ثابت مانده‌است. شکاف جنسیتی قابل توجهی در اهمیت این موضوع وجود دارد: ۹ درصد از زنان آن را در مقایسه با تنها ۱ درصد از مردان، به عنوان مهم‌ترین موضوع ارزیابی کردند.

این نظرسنجی، آخرین شواهد از شکاف طبقاتی فزاینده بین دو حزب، هم از نظر جایگاه بایدن و هم از نظر رقابت برای کنگره بود. پایگاه حمایتی بایدن به طور فزاینده‌ای به مناطق شهری و تحصیل کرده محدود شده‌است: رای دهندگان سیاهپوست، ساکنان شهرها و آنهایی که حداقل مدرک لیسانس دارند، در میان معدود گروه‌های جمعیتی که تعداد زیادی از رای دهندگان احتمالی فکر می‌کنند که او خوب عمل می‌کند.

در میان رای دهندگان احتمالی اسپانیایی تبار، حدود ۴۸ درصد بایدن را تایید نکردند، حتی با وجود اینکه ۶۰ درصد گفته‌اند که پاییز امسال به دموکرات‌های کنگره رای خواهند داد. گروه دیگر جوان‌ها هستند که تاکید کرده‌اند رای آنان در انتخابات کنگره ارتباطی با عمکرد کاخ سفید ندارد.

تحصیلات آکادمیک یک شاخص بسیار مهم بود. در میان کسانی که مدرک لیسانس داشتند، دموکرات‌ها ۱۳ درصد برتری دارند. جمهوری خواهان در میان آنهایی که هیچ مدرکی تحصیلی ندارند، ۱۵ درصد جلوترند.

ائتلاف پیروز دموکرات در دوران ریاست جمهوری ترامپ، در تصاحب مجلس نمایندگان در سال ۲۰۱۸ و پیروزی در سنا و کاخ سفید در سال ۲۰۲۰، بر شکاف جنسیتی قابل توجه و آرای زنان با اختلافی زیاد متکی بود. اما این نظرسنجی نشان داد که جمهوری‌خواهان در ماه گذشته در رقابت‌های کنگره در سال ۲۰۲۲، برتری ۱۱ درصدی دموکرات‌ها در میان زنان را به طور کامل از بین برده‌اند و در ماه اکتبر به تساوی آماری رسیده‌اند.

ترامپ محبوب‌تر از بایدن؟

این نظرسنجی رتبه محبوبیت دونالد جی. ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را نیز مورد بررسی قرار داد. او ۵۲ درصد رای عدم تایید داشت که بهتر از عدد ۵۸ درصدی بایدن برای عدم تایید شغلی بود.

در یک مسابقه تکراری فرضی در سال ۲۰۲۴، ترامپ با یک درصد از بایدن در نظرسنجی اخیر پیش بود. در میان زنان، بایدن تنها با چهار امتیاز از ترامپ جلوتر بود، در حالی که بر اساس مطالعات انجام شده روی رای دهندگان ملی برای آن انتخابات، در سال ۲۰۲۰ بایدن در میان زنان با ۱۰ درصد آرای پیش بود.

امروز روحیه ملت قطعا روحیه مناسبی نیست. اکثریت قوی رای دهندگان احتمالی یعنی ۶۴ درصد، کشور را در مسیر اشتباه ارزیابی می‌کنند، در حالی که تنها ۲۴ درصد مسیر کشور را درست می‌دانند. حتی سهم رای دهندگان احتمالی دموکرات که معتقدند کشور در مسیر درست حرکت می‌کند، از ماه سپتامبر، ۶ درصد کاهش یافته است، اگرچه این میزان بالاتر از پایین ترین میزان ثبت شده در تابستان است.

دیوید نیهایزل، فروشنده بیمه ۴۸ ساله و جمهوری خواه در ایندیاناپولیس، گفت: «همه درحال‌حاضر آسیب می‌بینند. تورم، نرخ بهره، هزینه گاز، هزینه غذا، هزینه مالیات بر دارایی ، خدمات آب و برق من - همه چیز به طور نجومی افزایش یافته و در حال فروپاشی است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار