۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
مکانیزم خاموشی صنعت تا نیمه تابستان

گزارش وزارت نیرو حاکی از این است که بخش اصلی مدیریت مصرف برق برای عبور از پیک تابستانه ۱۴۰۱ به بخش صنعت تحمیل شد.

فردای اقتصاد: خاموشی‌های گسترده و ناگهانی به‌ویژه در بخش خانگی چگونه در تابستان ۱۴۰۱ متوقف شد؟ گزارش وزارت نیرو حاکی از این است که بخش اصلی مدیریت مصرف برق برای عبور از پیک تابستانه امسال به بخش صنعت کشور تحمیل شد. این برنامه که به‌صورت کلی در چهار محور طراحی شد، به‌گونه‎ای به مرحله اجرا درآمد که از ۶۳۰هزار مشترک صنعتی در کشور، ۵۸۰هزار مشترک بدون هیچ محدودیت و برنامه مدیریت مصرف، از انرژی کامل در اوج بار سال ۱۴۰۱ استفاده کردند و برق ۴۹هزار و ۵۵۸ مشترک صنعتی دیگر نیز که در سال گذشته به صورت روزانه و از ساعت ۱۱ صبح لغایت ۲۰ قطع می‌شد، امسال به مدت ۱۲ساعت در هفته طی یک روز آن هم از ساعت ۱۱ تا ۲۳ قطع شد. همچنین برای ۴۴۲ مشترک بزرگ صنعتی کشور نیز با توجه به مدیریت بازار و آستانه تولید، برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای انجام شد که هر کدام از این صنایع بزرگ در سه ماه محدودیت برقی، یک ماه با مدیریت مصرف درگیر شدند.

تجمیع چالش‌ها در سمت تولید و مصرف در سال‌های اخیر، ناترازی برق در ایران را تا حدود ۱۵هزار مگاوات (که معادل ۲۰درصد متوسط مصرف روزانه است) افزایش داده و نتیجه آن خاموشی‌های سریالی و تشدید مشکلات بخش صنعت بوده است.

کسری برق در فصل تابستان و گاز در فصل زمستان بیش از همه سطح وسیعی از صنایع کوچک، متوسط و بزرگ را درگیر کرده و بیشترین بار خاموشی را بر دوش صنعت فولاد، سیمان و صنایع وابسته به آن وارد کرده است. در خرداد ماه امسال گزارش شاخص مدیران خرید صنعت نشان می‌داد که بیشترین نگرانی فعالان اقتصادی بی‌برقی است. با انتشار گزارش جدید شاخص مدیران خرید صنعت در تیرماه از یک سو و آمارهای تولید صنعتی از سوی دیگر، می‌توان تصویر دقیق‌تری از اثر محدودیت دسترسی به برق در صنعت در مقایسه با سال گذشته را بدست آورد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار