۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴
کم میلی خارجی ها برای سرمایه گذاری در ایران

سرمایه گذاری خارجی در ایران آب رفت.

تازه‌ترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد خارجی ها نسبت به گذشته تمایل کمتری برای سرمایه گذاری در ایران دارند، طبق این گزارش در شش ماهه نخست سال‌ ۱۴۰۱ تنها ۷۳ مورد سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده است. این سرمایه‌گذاری‌های مصوب از نظر تعداد ۷.۵ درصد و از نظر ارزش ۸۲.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش نشان می‌دهند.
این در حالی است که در مدت مشابه در سال گذشته، ۷۹ مورد سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش دو میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار در این بخش تصویب شده بود.
از نظر تعداد پروژه‌ها، سهم بخش صنعت ۸۹ درصد، سهم بخش معدن هفت درصد و سهم تجارت چهار درصد بود.
آن‌طور که در این گزارش آمده، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در دوره مورد بررسی، در گروه‌های چوب و محصولات چوب و چوب پنبه به جز مبلمان با ۱۲۳.۲ میلیون دلار بود. 
سه کشور نخست از لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب نیز افغانستان با ۱۴۹.۸ میلیون دلار، چین با ۷۵.۵ میلیون دلار و ترکیه با ۴۴.۸ میلیون دلار بوده‌اند. بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری‌ها با ۳۰ مورد به افغانستان اختصاص داشت و پس از آن، کشورهای امارات، ترکیه، عراق و چین در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند. با این حساب نگاهی که قرار بود به شرق گره بخورد و با غرب تعامل داشته باشد در حال حاضر به چند همسایه ایران محدود شده
همچنین بر اساس این گزارش، خارجی ها به چند استان ایران نگاه ویژه داشتند، استان‌ فارس ۴۱ درصد، خراسان جنوبی ۲۱ درصد، خراسان رضوی ۱۵ درصد، هرمزگان ۱۲ درصد و تهران ۱۱ درصد از حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب را جذب کرده‌اند.
نقطه نگرانی بیشتر از آنجایی شروع می شود که علاوه بر کاهش مقدار و ارزش در بخش سرمایه گذاری خارجی،  ایران با خروج سرمایه هم مواجه بود.
داده های بانک مرکزی نشان می‌دهد که تنها در یک بازه ۹ ماهه در سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۰ میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار سرمایه از ایران خارج شده؛ آماری که نشان می‌دهد شیب خروج سرمایه از ایران تندتر از قبل است.
پول های فراری از ایران به کجا می روند؟
بنابر گزارش ها در سال‌های اخیر ترکیه، امارات متحده عربی و گرجستان، میزبان بخشی از سرمایه‌های خارج‌شده از ایران بوده‌اند.
به عقیده کارشناسان عمده دلیل روند خروج سرمایه فقدان ثبات و امنیت برای سرمایه‌گذاری، تورم بالا و مولفه‌های ضعیف اقتصادی است که رشد خروج سرمایه از ایران در یک دهه اخیر را سرعت بخشیده‌اند. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار