۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
پیش‌ بینی بورس فردا ۲ آبان ۱۴۰۱

بورس امروز بار دیگر شرایط سختی را پشت سر گذاشت و نماگر اصلی بازار با کاهشی نزدیک به یک درصد مواجه شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس امروز شرایط نسبتا سختی را دنبال کرد و پس از چند روز کم‌نوسان و متعادل، بار دیگر شاهد ریزش بخش بزرگی از نمادهای بازار بودیم به طوری که در انتهای معاملات امروز، بیش از ۶۸ درصد از نمادها در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. شاخص کل بورس طی روز جاری با کاهش ۰.۹۳ درصدی همراه شد و با شکست مرز ۱.۳ میلیون واحدی، به محدوده ۱.۲۹۶ میلیون واحد رسید. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن که شرایط بهتری نسبت به شاخص کل بورس داشت، بازدهی منفی ۰.۳۴ درصدی را به ثبت رساند تا رنگ زمینه نقشه بازار امروز به رنگ سرخ درآید. ارزش معاملات خرد سهام نیز با ثبت عدد ۲۱۳۰ میلیارد تومانی در محدوده رکودی باقی ماند و شاهد خروج ۱۸۳ میلیارد تومان پول کدهای حقیقی از چرخه بازار بودیم.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند که انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه و گزارش عملکرد شرکت‌ها در فصل تابستان می‌تواند بورس تهران را به یک روند صعودی جدید و حداقل در کوتاه‌مدت هدایت کند اما بازار امروز نشان داد که گویا ابهامات قدرت بیشتری نسبت به دلایل بنیادی پیدا کرده‌اند و اجازه حرکت‌های پرقدرتی را به بازار نمی‌دهند. البته فعلا شرایط به شکلی هست که امید برای یک روند صعودی از بین نرفته باشد اما باید گفت که اکنون کمی سخت‌تر از گذشته شده است. حال با بررسی عوامل تاثیرگذار بر روندهای روزانه به پیش‌بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

زنجیر ابهام در پای بورس

رکود این روزهای بورس تهران حاصل دلایل بسیار مختلفی است که طی دو سال گذشته هرکدام به نوعی در جهت از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس تهران تاثیرگذار بوده‌اند و همچنان نیز بر طبل این موضوع می‌کوبند. یکی از مهم‌ترین این موضوعات که بازار سرمایه به آن توجه ویژه‌ای داشت، موضوع مذاکرات هسته‌ای و احتمال احیای برجام بود که اکنون باتوجه به شرایط موجود و خبرها و سخنانی که از طرفین به گوش می‌رسد، به تکیه‌گاهی متزلزل تبدیل شده و چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی کشور را با چالشی جدی مواجه کرده است تا بورس تهران نیز به عنوان نمایی از این دو موضوع، در ناامیدی و رکود به سر ببرد. مباحث دیگر را نیز باید به مسائلی همچون بازارهای جهانی و شرایطی که در آنجا حاکم است، وضعیت مبهم بودجه سال ۱۴۰۲، تعدیل چشم‌انداز سودآوری بسیاری از شرکت‌های بزرگ، مشکلات داخلی بازار سرمایه همچون کمبود نقدینگی شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ، مسائل و چالش‌های بازارگردانی و معاملات الگوریتمی و... اشاره کرد.

گزارش‌های تابستان همچنان بر بورس تاثیرگذارند

شرایط از منظر بنیادی اما همچنان به سختی دیگر متغیرها نرسیده است. طی هفته قبل و هفته جاری اغلب شرکت‌ها، گزارش‌های فصلی خود را منتشر کردند و وضعیت عملیاتی و سودآوری آن‌ها به طور مناسبی ادامه یافته است اگرچه برخی نیز با چالش مواجه شده‌اند. تاثیر این گزارش‌ها حتی در بازار امروز نیز مشهود بود و در برخی از صنایع شاهد معاملات خوبی در تک‌سهم‌هایی بودیم که وضعیت مناسبی را از فصل تابستان مخابره کرده بودند. برای مثال از این صنایع می‌توان به گروه خودرویی، غذایی، زراعت، دارویی و... اشاره کرد که برخی از نمادهای آن‌ها توانستند در جهت مخالف کلیت بازار حرکت کنند و بازدهی مثبتی را به ثبت برسانند.

این موضوع با وجود شرایط سختی که بورس تهران در حال پشت سر گذاشتن آن است، همچنان می‌تواند در روزهای آینده نیز برخی سهام را با تقاضای مناسبی همراه کند.

مرز روانی ۱.۳ میلیون واحدی بورس شکسته شد

امروز و با کاهش نزدیک به یک درصدی شاخص کل، مرز ۱.۳ میلیون واحدی شکسته شد و کندل‌ها به زیر آن نفوذ کردند. این موضوع از لحاظ روانی تاثیرگذار خواهد بود و احتمالا تا حدودی به فشار عرضه‌ها بیانجامد اما اگر از منظر تکنیکالی به وضعیت نماگر اصلی بورس تهران نگاهی بیاندازیم، امید برای برگشت هنوز از بین نرفته است. همانطور که در گزارش روزهای گذشته نیز اشاره شد، شاخص کل بورس در محدوده ۱.۲۷ تا ۱.۳۱ میلیون واحدی از حمایت مناسبی برخوردار است و تا زمانی که کف این محدوده شکسته نشود، می‌توان به توقف ریزش‌های بیشتر امیدوار بود. با این وجود اما باید اعتراف کرد که شرایط سخت‌تر از قبل شده است و هدف بعدی شاخص کل بورس محدوده ۱.۲۸۷ میلیون واحد خواهد بود.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین به طور کلی برای بازار فردا می‌توان روندی نزولی را در نظر گرفت و در این میان همچنان تقاضا برای برخی نمادهایی که از لحاظ بنیادی پشتوانه قوی‌تری نسبت به باقی سهام دارند، وجود خواهد داشت.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲ آبان ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار