۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
دوئل سوناک و جانسون برای ورود به خانه شماره ۱۰
بوریس جانسون (راست) و ریشی سوناک/ عکس: رویترز

رقابت سختی بین جانسون و وزیر دارایی سابق او برای جانشینی لیز تراس جریان دارد.

فردای اقتصاد: رقابت برای جانشینی لیز تراس، نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا روز یکشنبه شدت گرفت و ریشی سوناک در تلاش برای کسب آرای قانون‌گذاران محافظه‌کار پیشرفت فراوانی کرد، اما بوریس جانسون، کمپین پر جنب و جوشی را برای بازپس گرفتن شغلی که سه ماه پیش در میان رسوایی‌ها از دست داد، به راه انداخته ‌است.
به گزارش نیویورک تایمز، سوناک که رسما نامزدی خود را با وعده «اصلاح اقتصاد ما» اعلام کرده ‌است، بر اساس آمارگیری ظهر یکشنبه توسط بی‌بی‌سی، حمایت ۱۳۶ نماینده حزب محافظه‌کار را به‌دست آورده است. این میزان بیش از دو برابر ۵۶ نماینده محافظه‌کاری است که از جانسون حمایت کرده‌اند. نامزد سوم، پنی موردانت، حمایت ۲۳ نامزد را کسب کرده‌اند.

ورای حمایت نمایندگان حزب محافظه‌کار، سوناک تأییدیه‌های قابل توجهی را از افراد جناح راست حزب محافظه کار به دست آورده‌است. صبح روز یکشنبه، استیو بیکر، قانونگذاری که نماینده گروهی با نفوذ از افراد «اروپاگریز» در پارلمان است، اعلام کرد که از «سوناک» حمایت خواهد کرد.

بیکر به سوفی ریج از اسکای نیوز گفت: «بوریس جانسون یک فاجعه قطعی خواهد بود. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیفتد.»

این مساله از این رو حائز اهمیت است که نشان می‌دهد نه تنها رهبران حزب به جانسون به عنوان یک خطر غیرقابل تحمل می‌نگردند، بلکه معتقدند که سوناک، که در زمان نخست‌وزیری جانسون وزیر خزانه‌داری بود، می‌تواند برخی از شکاف‌های ایدئولوژیک تلخ را از بین ببرد؛ شکافی که در دوره ۶ هفته‌ای پرتلاطم دوره نخست‌وزیری تراس تعمیق شد. در آخرین رقابت درون حزبی، بسیاری از چهره‌های جناح راست حزب به تراس رای دادند، اتفاقی که او را در موقعیت مناسبی برای شکست دادن سوناک قرار داد.
بر اساس قوانین تعیین شده توسط حزب، نامزدها باید حمایت حداقل ۱۰۰ نفر از ۳۵۷ نماینده محافظه کار مجلس عوام را برای ورود به دور دوم رای گیری، در میان اعضای اصلی حزب، به دست بیاورند.

داوطلبان تا ساعت ۱۴ روز دوشنبه برای کسب حمایت نمایندگان محافظه‌کار مجلس فرصت دارند. حزب، دو دور رای‌گیری برگزار خواهد کرد تا میدان رقابت به یک یا دو نامزد محدود شود. اگر دو نفر باقی بمانند، اعضای حزب در اواخر هفته رای‌گیری آنلاین برگزار خواهند کرد.

اگر جانسون موفق شود حمایت ۱۰۰ نماینده محافظه‌کار پارلمان را به دست آورد، به طور قابل توجهی شانس خود برای بازگشت به داونینگ استریت را افزایش خواهد داد، زیرا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که او در میان ۱۷۰ هزار عضو حزب محافظه‌کار که برای عضویت در حزب حق عضویت پرداخت می‌کنند، از شانس بیشتری برخوردار است. متحدان نخست‌وزیر سابق مدعی هستند که او در حال ‌حاضر ۱۰۰ رای نمایندگان محافظه‌کار مجلس را در اختیار دارد، اما تحلیلگران سیاسی در این باره ابراز تردید کرده‌ و خاطرنشان می‌کنند که جانسون تاکنون به سختی توانسته‌ تقریباً نیمی از این تعداد رای را به دست آورد.

جانسون حمایت مهم ندیم زهاوی، یکی از اعضای آخرین کابینه خود را دریافت کرده‌ است که پس از استعفای سوناک مدت کوتاهی به عنوان وزیر خزانه‌داری خدمت کرد. خروج سوناک کمک کرد تا استعفای دسته‌جمعی وزرا آغاز شود، روندی که در نهایت به سقوط جانسون منجر شد.

زهاوی در توییتر نوشت: «زمانی که وزیر دارایی بودم، پیش نمایشی از نسخه دوم بوریس دیدم. او درباره اشتباهاتش پشیمان و صادق بود. او از این اشتباهات درس گرفته‌ و متوجه شده‌بود که چگونه می‌تواند کشور را بهتر اداره کند.»

در ماه ژوییه، زهاوی از جمله کسانی بود که از جانسون خواست تا استعفا دهد. او در نامه‌ای به رئیس خود نوشت: «کشور شایسته دولتی است که نه تنها باثبات باشد، بلکه با صداقت عمل کند. آقای نخست وزیر، شما در دل خود می‌دانید که کار درست چیست و اکنون باید بروید.»

جانسون که روز شنبه از تعطیلات در جمهوری دومینیکن به خانه رفت تا لابی‌گری با قانون‌گذاران را آغاز کند، هنوز رسما نامزدی خود را اعلام نکرده‌است. اما یکی دیگر از وزرای سابق او، جیکوب ریس-موگ، به بی‌بی سی گفت که با جانسون صحبت کرده است و او آشکارا قصد ورود به رقابت‌ها را دارد.

پنی موردانت که روز جمعه رسماً وارد رقابت‌های انتخاباتی شد، بعید به نظر می‌رسد که بتواند از دور اول رای‌گیری عبور کند. با این حال موردانت امروز مدعی شد که او نیز حمایت ۱۰۰ نامزد محافظه‌کار را به دست خواهد آورد.

روزنامه‌های بریتانیایی گزارش دادند که جانسون به دنبال دستیابی به توافق با سوناک بود تا بتوانند به اتحاد دست یابند. این دو روز شنبه هم با ملاقات کردند. اما شکل چنین توافقی با توجه به پیشتازی قابل توجه سوناک در میان قانونگذاران نامشخص بود و دشمنی بین این دو سیاستمدار باعث می‌شود که هرگونه همکاری دور از ذهن به نظر برسد.
سوناک در بیانیه‌ای که نامزدی خود را اعلام کرد، گفت که تجربه‌اش به عنوان وزیر دارایی او را برای عبور بریتانیا از چالش‌های اقتصادی پیش رو تقویت و تجهیز خواهد کرد. سوناک همچنین وعده «صداقت، حرفه‌ای بودن و مسئولیت‌پذیری» داد؛ سخنانی که آشکارا به دوره نخست‌وزیر بوریس جانسون طعنه میزد.

در این میان محافظه کاران در نظرسنجی‌ها بیش از ۳۰ درصد از حزب مخالف کارگر عقب هستند. اگرچه فرسایش شدید حمایت از حزب محافظه‌کار در دوران جانسون آغاز شد، اما او پس از پیروزی قاطع در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۹، هنوز از نظر بسیاری فردی است که می‌تواند نظر افکار عمومی را به سمت خود جلب کند.

ریس موگ نیز با تکرار این ادعا که جانسون بیش از ۱۰۰ رای دارد، او را «بزرگترین دارایی انتخاباتی» حزب توصیف کرد و مدعی شد که فقط او می‌تواند بر حزب کارگر پیروز شود.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
نخست‌وزیر بعدی بریتانیا چگونه انتخاب خواهد شد؟
چه کسی نخست‌وزیر بریتانیا خواهد شد؟
به «بریتالی» خوش آمدید
محافظه‌کاران دیگر «تراس» را نمی‌خواهند؛ جانسون را می‌خواهند!

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha