۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
پیش‌ بینی بورس فردا ۳ آبان ۱۴۰۱

بورس امروز با کاهش قیمت ۸۰ درصد از نمادهای خود مواجه شد و ۱۹ هزار واحد ریزش داشت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است. 
بورس امروز به روند نزولی خود ادامه داد و حتی معاملاتی سخت‌تر از روز گذشته را تجربه کرد تا شاخص کل بورس فاصله خود را از مرز ۱.۳ میلیون واحدی بیش از پیش افزایش دهد. شاخص کل بورس امروز با کاهش ۱.۴۷ درصدی همراه شد و به محدوده ۱.۲۷۷ میلیون واحدی رسید، در سمت مقابل شاخص هم‌وزن نیز به روند نزولی خود ادامه داد و ۱.۱۸ از ارتفاع خود را از دست داد تا بازار سرمایه با رنگ سرخ ۸۰ درصد از نمادهای خود مواجه شود. ارزش معاملات نیز با ثبت عدد ۲۴۱۸ میلیارد تومانی همچنان در محدوده رکودی باقی ماند و میزان خروج پول نیز با افزایش نسبت به روز قبل، عدد ۲۷۷ میلیارد تومانی را به ثبت رساند.

در بازار امروز از همان ابتدای کار شاهد برتری عرضه‌ها به تقاضا بودیم و شاید بتوان نماد فولاد را به عنوان یکی از عوامل اصلی ریزش سنگین بازار نام برد. ثبت سهام جایزه این شرکت در پرتفوی سهامداران باعث شد که فشار فروش زیادی بر این سهم در تابلوی معاملات ایجاد شود و تاثیر زیادی را بر میزان کاهش نماگر اصلی بازار داشته باشد. در این روزها که کارشناسان و فعالان بازار امید زیادی به برگشت بازار به دلیل حمایت‌های تکنیکالی و بنیادی از سمت گزارش‌های فصل تابستان داشتند، بورس تهران خلاف انتظارات شرایط سختی را دنبال می‌کند که بسیاری دلیل این موضوع را در ابهامات و تصمیم‌گیری‌های موجود می‌دانند. حال با بررسی شرایط تلاش خواهیم کرد که به پیش‌بینی بورس فردا بپردازیم.

حمایت‌ها از بورس به جایی نرسید

طی هفته‌های گذشته تاکنون بورس تهران حمایت‌های خوبی را از سمت جلسات حمایتی، روند تکنیکالی و همچنین گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها در فصل تابستان داشت اما به نظر می‌رسد که هیچکدام به جز یک تاثیر جزئی، توانایی مقابله با ابهامات کلان در سطح سیاسی و اقتصادی را نداشتند. در بحث کلان سیاست قطعا یکی از مهم‌ترین موارد بحث مذاکرات هسته‌ای و احتمال احیای برجام بود که درحال حاضر رنگ باخته است و دیگر خبری از خوش‌بینی‌های گذشته در کار نیست. در سطح اقتصادی نیز اتفاق مثبتی رخ نداده و حتی نگرانی بابت دخالت‌های دولت در روند عملیاتی و مالی شرکت‌ها در بودجه سال آینده با توجه به وضعیت اقتصادی کشور نیز تیشه بر ریشه کم‌جان بورس تهران می‌زند.

در این رابطه می‌توان به شایعاتی همچون احتمال افزایش نرخ گاز شرکت‌های پتروشیمی در سال آینده در مقابل کاهش نرخ گاز متانولی‌ها اشاره کرد یا خبرهایی همچون اعلام مواد خام و نیمه‌خامی که در سال آینده مشمول مالیات صادراتی می‌شوند. درست یا غلط بودن این موضوعات نیاز به بحث‌های کارشناسی در سطح کلان دارد اما انتشار خبرهای آن در روزهایی که بازار سرمایه در رکود و ریزش به سر می‌برد، کار را برای بهبود اوضاع سخت‌تر از قبل کرده است. نبابراین جای تعجب ندارد که بورس تهران با فشار فروش بیشتری نسبت به روزهای قبل به کار خود ادامه دهد.

امید بورسی‌ها به کف کانال حمایتی

روند تکنیکالی شاخص کل بورس را طی روزهای گذشته و گزارش‌های قبلی بارها بررسی و درباره امیدها به محدوده حمایتی ۱.۲۷ و ۱.۳۱ میلیون واحدی صحبت کردیم. با توجه به ریزش بیش از ۲ درصدی شاخص بورس در دو روز گذشته و نزول آن تا محدوده ۱.۲۷۷ میلیون واحدی، به نظر می‌رسد که فردا آخرین فرصت بازار برای توقف کاهش‌های بیشتر و برگشت به سمت بالا باشد. همانطور که در تصویر نمودار شاخص کل نیز پیداست، ‌ وضعیت تکنیکالی چه از لحاظ قیمتی و چه از لحاظ اندیکاتورها نامناسب ارزیابی می‌شود. کندل‌های قیمی از اجزای ایچی‌موکو فاصله گرفته‌اند و اندیکاتور rsi نیز تاکنون برای عبور از مرز ۳۰ واحدی ناتوان بوده است. حال باید دید که آیا کف این محدوده حمایتی در حوالی اعداد ۱.۲۷ میلیون واحدی می‌تواند روزهای خوش را به بورس بازگرداند یا باید منتظر مرز ۱.۲ میلیون واحدی در ادامه ریزش‌ها باشیم.

پیش بینی بورس فردا

به طور کلی با توجه به روندهای دو روز گذشته و نبود نشانه‌هایی از تقاضا و برگشت در بازار، پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا نیز حال و روز خوبی را حداقل در ابتدای معاملات نداشته باشد و باز هم معاملات کم‌رمق و رکودی دست برتر را داشته باشند اما احتمال این موضوع که از نیمه بازار با نزدیک شدن شاخص کل به ۱.۲۷ میلیون واحدی، تقاضا قدرت بیشتری را نسبت به قبل بگیرد، کم نیست.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جعفر تیموری IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    آقای رئیسی قول داد که بورس را رونق بده.حتما تا دو الی سه سال آینده درست می کنه.
  • محمدرضامحمدی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    سرمایه های ماروزبه روزازدست رفت کی بازار بورس وسهام خوب می شود
  • محمدرضامحمدی IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    تما کالا ها واجناس صدبرابرشد ولی سهام ماتوی این مدت ازبین رفت مسولین بورس وسهام چکار می کنند ومسولین حکومتی ونظارتی کی می خواهند ورودکنند قوه قضاییه کجاست سرمایه مابه یعما وتاراج رفت پاسخگو دراین مملکت کسی نیست یکعده سرمایه های مارابال کشیده وهیچکس پاسخگونیست سهام ها ازیک آدامس وپفک پاییت تر شده

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار