۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
صف دوباره خریداران دلار مقابل صرافی ها؟

افزایش حجم معاملات بازار دلار توافقی تا سطحی کم‌سابقه، نشانه‌ای از افزایش خریداران ارز است.

فردای اقتصاد: امروز در حالی که قیمت دلار آزاد مشابه روزهای گذشته ثابت بود، اما تحرک‌هایی در برخی صرافی‌ها مشاهده شد؛ صرافی‌هایی که با کارت ملی به متقاضیان ارز می‌فروشند. در همین راستا، حجم معاملات بازار توافقی دلار امروز رکورد زد که نشان‌دهنده افزایش خریداران خرد ارز است.

معاملات دلار توافقی رکورد زد

طبق آمار بازار متشکل ارز ایران، حجم معاملات بازار توافقی امروز به ۱۸ میلیون دلار نزدیک شد. این رقم از ۲۳ شهریور یعنی از زمانی که بازار متشکل آمار معاملات روزانه بازار توافقی را منتشر می‌کند، بی‌سابقه است.

بازار توافقی بخشی از بازار متشکل ارزی است که در آن صرافان ارزِ اسکناس صادرکنندگان را با نرخی توافقی می‌خرند. سپس صرافی با اعمال یک درصد حاشیه سود، این ارزها را به متقاضیان استفاده از سهمیه خرید ارز با کارت ملی می‌فروشد. هر فرد سهمیه خرید تا سقف ۲ هزار دلار در سال با ارائه کارت ملی دارد.

تقاضای خرد در حال افزایش است

بنابراین، افزایش حجم معاملات بازار توافقی را می‌توان مرتبط با افزایش تقاضای مردم برای خرید ارز با کارت ملی دانست. نکته جالب توجه آن است که فعال شدن خریداران خرد در حالی اتفاق می‌افتد که بانک مرکزی در تلاش است با عرضه ارز قیمت دلار را ثابت نگه دارد. به عقیده کارشناسان، به تعویق افتادن احیای برجام می‌تواند انگیزه‌ای برای دولت سیزدهم در جهت کنترل بازار ارز باشد. چراکه تصور می‌شود دولت علاقه‌ای ندارد اهرم‌های مذاکراتی خود را به واسطه التهاب اقتصادی از دست دهد.

چگونه با کارت ملی دلار سهمیه ای بخریم + فیلم

دلار سهمیه‌ای هزار تومان ارزان‌تر از دلار آزاد

قیمت دلار آزاد و سهمیه‌ای حدود هزار تومان اختلاف دارد. فعال شدن خریداران حتی با وجود ثابت ماندن این اختلاف قیمت اتفاق افتاده است.

قیمت دلار با کارت ملی در صرافی‌ها امروز حول و حوش ۳۱۷۳۰ تومان بود. در حالی که دلار در بازار آزاد ۳۲۸۴۰ تومان معامله می‌شد. به این ترتیب خرید ارز با استفاده از سهمیه ۲ هزار دلاری، مجموعا برای خریداران حدود ۲ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد می‌افتد. خرید ارز با کارت ملی این مزیت را هم دارد که به دلیل قانونی بودن و اطمینان از اصل بودن اسکناس دریافتی، ریسک کمتری را برای خریدار به همراه خواهد داشت.

همچنین در فردای اقتصاد بخوانید: راز روند عجیب دلار در ماه مهر

صف دوباره خریداران دلار مقابل صرافی ها؟
قیمت دلار آزاد و سهمیه ای اختلاف هزار تومان اختلاف دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار