۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
ادعای وزیر اقتصاد درباره نجات شرکت‌ها

وزیر اقتصاد هدف دولت از انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی را ایجاد شفافیت و مطالبه‌گری عمومی درباره عملکرد این شرکت‌ها برشمرد و گفت: مطالبه‌گری خیرخواهانه و نظارت مردمی بر عملکرد شرکت‌ها موجب اصلاح نواقص و بهبود مدیریت آنها می‌شود.

آثار مثبت شفافیت صورت‌های مالی

وی با اشاره به آثار انتشار شفاف صورت‌های مالی بانک‌ها اظهار کرد: در بانک ملی ۱۴ درصد در پرونده تسهیلات سوخت شده کاهش پیدا کرده، این میزان در بانک توسعه صادرات ۳۳ درصد و در بانکی دیگر ۳۶ درصد بوده است.

وی گفت: از آثار انتشار اسامی بدهکاران بانکی این بود که موجب شد تا کسانی که به فکر حسن شهرت خود بودند نسبت به تسویه این بدهی‌ها اقدام کنند و از محل برگشت میلیاردها وجوهی که به شبکه بانکی از این طریق باز می‌شود افراد زیادی می‌تواند به تسهیلات و منابع خورده بانکی دسترسی پیدا کنند.

خاندوزی با تاکید بر اصرار دولت به شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی تاکید کرد: این که مطالبه گری درباره وضعیت نامناسب و زیان شرکت‌های دولتی وجود داشته باشد، برای دولت مهم است چرا که پیش از این عملکردها مشخص نبود و روشن شدن صورت‌های مالی برای مردم اصحاب رسانه و فعالان اقتصادی و روزنامه‌نگاران موجب می‌شود آنها نسبت به بهبود عملکرد این مجموعه‌ها مطالبه گر باشند و این مطالبه گری آگاهانه و توام با خیرخواهی به اصلاح روندها می‌انجامد.

نجات شرکت‌ها از ورشکستگی

وی با اشاره به تاثیر مثبت این شفافیت در شاخص‌های اقتصادی طی ماه‌های اخیر گفت: ۷ شرکت دولتی طی سال‌های گذشته آنقدر زیان داشتند که به زبان عام شرکت در آستانه ورشکستگی بود در همین یک سالی که صورت‌های مالی منتشر شد از وضعیت ورشکستگی نجات پیدا کردند از لبه پرتگاه خطر دور شد هرچند هنوز زیان انباشته دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: تعداد زیادی شرکت داشتیم که زیان انباشته را صفر کردند و حتی تبدیل به شرکت سود ده شده‌اند.

خاندوزی گفت: البته هیچ دفاعی از عملکرد شرکت‌های دولتی نمی‌کنم بلکه اراده دولت برای اینکه بگوید خط قرمز من شرکت‌های خودم و افراد و نزدیکان و وابستگان خودم نیست و برای هر کسی قاعده شفافیت را اعمال می‌کنم مهم است.

آخرین وضعیت ابربدهکاران بانکی

در مورد درباره آمار ابر بدهکاران بانکی نیز گفت: درباره بانک‌های مختلف این آمار متفاوت است، در بانک تجارت ۴۰ مورد از شرکت‌ها و اشخاص، بانک ملت ۵۱ مورد، بانک مسکن ۹ مورد، بانک ملی ۱۳۶ مورد، بانک توسعه صادرات ۱۰ مورد، صنعت و معدن ۳۳ مورد و … پرونده‌های بدهکاری هستند که معوقه داشتند البته ممکن است فردی تسهیلات بزرگی گرفته و مثلاً کارخانه ساخته و اشتغال ایجاد کرده که البته این افراد باید حمایت شوند اما در موارد دیگر افرادی هستند که دسترسی به تسهیلات داشته اما آن را وارد تولید نکرده و حاضر نیست که منابع را بازگرداند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها