۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵
خودروهای وارداتی مشخص شدند

تاکنون هفت شرکت اجازه واردات خودرو را دریافت کرده‌اند. اما این شرکت‌ها چه خودروهایی را وارد می‌کنند؟

فرآیند ثبت سفارش واردات خودرو توسط ۷ خودروساز کشور که موفق به دریافت مجوز واردات از سوی وزارت صمت شدند آغاز شده است. بر اساس سابقه همکاری هرکدام از این خودروسازان با خودروسازان خارجی می‌توان این احتمال را داد که همکاری مجدد با آن‌ها برای واردات خودرو شکل بگیرد.

ویژه: صف خرید بی‌سابقه برای خرید فولکس جدید

بر این اساس پیش بینی می‌شود که خودروسازان داخلی از چه برندهایی خودرو وارد کنند:

۱- کرمان موتور: احتمال دارد کرمان‌موتور با توجه به سابقه همکاری با هیوندایی موتورز کره جنوبی و سابقه تولید خودروهای هیوندایی، واردات از این خودروساز کره‌ای را انجام دهد. کرمان موتور که البته اکنون خود به یک هلدینگ خودرویی تبدیل شده است قرار بود خودروهای آی ۱۰، آی ۲۰، النترا و سانتافه شرکت هیوندایی را در فاز اول همکاری خود با این شرکت کره‌ای مونتاژ کند. کرمان موتور البته مونتاژکننده محصولات جک و لیفان در کشور هم بوده است.

۲- آرین موتور پویا: آرین موتور نیز که پیش از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷، واردکننده رسمی میتسوبیشی و DS (برند لوکس سیتروئن) و محصولات سنگین هیتاچی بود احتمالا امسال بتواند چند مدل میتسوبیشی را که در محدوده مجاز کمتر از ۲۰ هزار دلار قرار می‌گیرند، وارد کند.

۳- پارس خودرو: پارس خودرو و همچنین سایپا سابقه طولانی برای مونتاژ خودروهای رنو دارند. سابقه‌ای که حتی به دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی و تولید رنو ۵ بازمی‌گردد که پس از انتقال تولید این خودرو از سایپا به پارس‌خودرو، این خودرو به رنو PK (مخفف پارس خودرو) مشهور شد.

پارس خودرو همچنین سال ۸۳ با شروع همکاری تجاری با رنو، مسئولیت تولید تندر ۹۰ و سپس مگان را برعهده گرفت. رنو کولیوس و ساندرو هم از دیگر محصولات خودروساز فرانسوی بودند که پارس خودرو در دهه ۹۰ شروع به تولید آن‌ها کرد.

به این ترتیب، رنو از گزینه‌های احتمالی واردات از سوی سایپا و پارس خودرو خواهد بود.

۴- سایپا: گروه سایپا همچنین سابقه واردات از برند زوتی Zotye و چانگان Changan را دارد و باید دید آیا همچنان با این خودروسازان چینی همکاری خواهد کرد یا به سراغ دیگر خودروسازان نیز می‌رود. به گفته خود مدیرعامل سایپا آن‌ها با رنو و چانگان مذاکراتی داشته‌اند. اما هنوز به طور قطع مشخص نیست که کدام محصول را وارد خواهند کرد.

۵- سایپا سیتروئن: این احتمال وجود دارد که سایپا واردات از بند رنو را از طریق زیر مجموعه خود «سایپا سیتروئن» دنبال کند. این زیرمجموعه سایپا هم‌اکنون محصولاتی مانند ساینا و تیبا را تولید می‌کند. همچنین از نام این خودروساز برمی‌آید که احتمالا واردات از خودروسازی فرانسوی سیتروئن را نیز در نظر داشته باشد. هر چند باید دید با توجه به سقف ۲۰ هزار دلاری واردات خودرو، قادر به واردات محصولاتی زیر این قیمت خواهد بود یا خیر. سیتروئن C۳ و رنو مگان ۲۰۲۲ از جمله خودروهایی هستند که به گفته مدیرعامل سایپا برای واردات مدنظر هستند.

۶- خودروسازی فردا: فردا موتورز فعالیت اصلی خود را از سال ۱۳۹۶ و با مونتاژ و عرضه ام جی RX۵ شروع شد. بعد از آن فردا موتورز شروع به مونتاژ محصولات دانگ فنگ کرد. خودروسازی فردا سال ۱۴۰۰ هم سدان چانگان آلسوین، را به عنوان چهارمین خودروی مونتاژی با نشان نشان فردا موتورز وارد بازار کرد. T۵ جدیدترین محصول فردا موتورز هم مونتاژ دیگری از محصولات دانگ فنگ است. باید دید آیا خودروسازی فردا همچنان به سمت این خودروسازان چینی خواهد رفت یا مذاکره با شرکای جدید را آغاز کرده است.

۷- مکث موتور: مکث موتور در حقیقت زیرمجموعه ماموت خودرو محسوب می‌شود که ماموت خودرو ید طولایی در واردات خودرو داشته است. ماموت خودرو در سال ۱۳۹۵ رسما نمایندگی فولکس واگن را گرفت. این شرکت پس از ممنوعیت واردات در سال ۹۷، به سراغ خودروسازان چینی رفت و قرارداد همکاری با خودروسازی دایون (Dayun) بست که اولین نتیجه آن، تولید پیکاپ دایون V۵ در سال ۱۴۰۰ بود. ماموت خودرو سپس برند جدیدی با نام «مکث موتور» را تاسیس کرد و نام پیکاپ دایون را هم به کلوت (Kalut) تغییر داد. پس از تولید دو مدل خودروی دایون، مکث موتور سومین محصول خود را از خودروسازی چینی بایک انتخاب کرد و بایک روژیانگ X۵ را با نام تیارا اخیرا به بازار ایران معرفی کرده است.

با توجه به آنکه ماموت خودرو و شرکت ماموت دیزل، از زیرمجموعه‌های آن در سال ۱۴۰۰ توسط آمریکا تحریم شدند، بعید نیست که تولد برند «مکث موتور» با هدف دور زدن تحریم‌ها انجام شده باشد.

مطلب مرتبط: این شرکت‌های بزرگ مجوز واردات خودرو نگرفتند

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    سلام‌ ۷ماه از سال میگذرد هنوز حقوق بازنشتگان و کارمندان افزایش صورت نگرفته اونوقت مااز مسئولین توقع داریم یک شبه برای ملت ایران خودرو خارجی استاندار ارزان وارد کنند و از منافع خودرو سازی خود بگذرند اخبار عجیبی این روزها نسر داده میشود خدا کنه این دروغ راست باشه
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    زمانی که ایران شرکت ایران جیپ داشت کره ای جنوبی کارخانه خودرو سازی عقب تر ایران داشت از هر نظر گند زدیت
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    فقط حرفه
  • حقیقت IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    اینقدر خودتون را به آب و آتش زدید آخرش همین ...خیلی زحمت کشیدید و کشیدند یه خسته نباشید جانانه .....واقعا که ....
  • حسین کمالی IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    با سلام افغانستان سوخت ندارد و بهترین ماشین ها مثل تویوتا و بنز سوار میشن و ما ایرانیا دنبال ماشینای چینی ارزون میگردیم
  • رامین IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    و همشونم با چندين برابر قيمت ميذارن تو پاچه ما ملت بيچاره....
  • نادر IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    نه ماشینی وارد میشه نه کسی میتونه حتی یه خودرو دلخواه وارد کنه اینا فقط موج سواری رو افکار ملته همین بیشتر از یه ساله که تیتر خبرهاتون واردات آزاد شد واردات مشخص شد ماشینهای وارداتی مشخص شدن ...... بسه دیگه
  • مهدی IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    گوشت رو دادن دست گربه ،خدا به ما ملت ایران خودش رحمی نماید
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    اینقدر لاوی خودرو هست که اجازه واردات نمیدن اخه اگر خودرو خارجی با پانصد میلیون یا بیشتر وارد بشه دیگه ادم مریضه بره حلب ایرانخودرو وسایپارو بهره
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    چندوقت خدا توفیق داد رفتم کربلا چرا اونجا تویوتا لندکروزر فول ۵۰۰ملیون درایران ۶ملیارد خدااااااااا
  • م.ا IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    کلا امیدی به درست شدن انگار نیست .خودروسازها میدونید چقدر دارید گند میزنید.بخدا بسه انقدر خوردید چاپیدید خون ملتو کردید توشیشه.بذارید مردم ایران هم مثل سایر دنیا عادی زندگی کنن عادی ماشین سوار شن.
  • نقی IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    به قول خودتون اینم گفتار درمانی.
  • شهرام IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    اگه قراره اینکار عملی بشه انجام بدین وگرنه مردم دوباره سرکار نذارین.خسته شدیم از این پراید پژوهای ایرانی
  • ناشناس IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    با این شرایطی که الان بر بازار داخلی خودرو حاکم است ، غیر ممکنه که مافیا و رانت خواران مفتخور داخلی و خارجی ،اجازه ورود حتی یک خودرو با قیمت و کیفیت مناسب رو بدهند .چند ساله مردم بیچاره رو سر کار گذاشتید .
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    7تا شرکت درواقع 7 تا خودرو 1: پژو پارس ELX 2 : پراید 151 پلاس 3 : 206 با موتور ef7 4 : سمند سورن با رنگ نیسانی 5 : نیسان آبی با سقف سانروف 6 : 405 تیپ 5 با رینگ آلمینیومی 7 : تیبا با سپرهای ساینا و چراغ های کوییک 😐😐😐
  • حامد مقیمی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    باصدمیلیون‌تومان‌درسال‌۱۴۰۱فقط‌میشودخاکستر‌خاک‌ برسرکردجزآن‌هیچ‌ارزشی‌‌یاکارای‌ندارد
  • اصغر دهقانی IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    تا زمانی که مافیاهای خودروسازی داخلی هستن محاله خودرو با کیفیت با قیمت مناسب دست مردم برسه یکی از علل نارضایتی های مردم و اتفاقات اینروزها مطمئنا صنعت خیانت سازی داخلی هست
  • محمد IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    اگر واردات ازاد بشه،خودروهای تولید داخل ،الفاتحه
  • حمید IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    آیا فرق مردم ما با کشورهای ترکیه پاکستان و افغانستان چیه که بقیه ماشین مارک لاکچری سانتافه و... ارزون میخرن به قیمت کمتر از پرایدبعد ایرانی بیا بنجل چینی با التماس بخره ؟
  • امرلله زارع ده ابادی IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    سلام به هموطنان عزیز حیف ازخودتون نيست دنبال حرف مسئولین بی مسئولیت باشی اینها فقط بفکر خودشون هستند بس من وتو کیلو چند

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها