۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱
پیش بینی قیمت دلار / واردات خودرو نرخ ارز را افزایش می‌دهد؟

نرخ ارز از اواخر هفته گذشته بار دیگر به ۳۳ هزار تومان رسید اما سه عامل از جمله عرضه بازارساز مانع ادامه صعود تصور می‌شوند.

فردای اقتصاد: دلار طی روزهای اخیر به سقف دامنه نوسان اخیر خود نزدیک شده و از پنجشنبه گذشته تا امروز (شنبه) بین ۳۲۹۰۰ تا ۳۳۰۶۰ تومان نوسان کرده است. در حالی که نشانه‌هایی از افزایش تقاضا در بازار ارز دیده می‌شود، سه عامل نیز مانع ادامه رکوردشکنی نرخ ارز در هفته‌های اخیر شده‌اند.

پیش بینی قیمت دلار / واردات خودرو نرخ ارز را افزایش می‌دهد؟
قیمت دلار دوباره به مرز ۳۳ هزار تومان رسیده است

سه سد صعود دلار به کانال ۳۳

برخی فعالان بازار ارز عقیده دارند همچنان این بازارساز است که مانع ورود اسکناس آمریکایی به کانال تاریخی شده است. نرخ دلار طی هفته‌های اخیر در تور بازارساز گیر کرده و در دامنه کوچکی زیر مرز ۳۳ هزار نوسان می‌کند. گویی که واکنشی به کمرنگ شدن چشم‌انداز احیای برجام و ناآرامی‌های اخیر نداشته است. اما بانک مرکزی با اعلام آنکه با افزایش عرضه آرامش را در بازار ارز حفظ می‌کند، خود نخستین پاسخ به معمای ثبات دلار را داده است.

البته به جز ارزپاشی، دو عامل دیگر نیز در گمانه‌زنی‌ها از علت ثبات دلار مطرح هستند. عامل نخست کاهش احتمالی تقاضای غیرسرمایه‌گذاری ارز به دلیل رکود نسبی کسب‌وکارها در حدود ۶ هفته اخیر (پس از اختلال در دسترسی به اینترنت) است.

دیگری نیز اوج گرفتن سود سرمایه‌گذاری‌های درآمد ثابت (سود سپرده‌ بانکی و بازده اوراق) که می‌تواند پول‌ها را از سایر بازارها ربوده و به سوی خود بکشد.

پیش بینی قیمت دلار تا دو هفته آینده

برای پیش بینی قیمت دلار باید بدانیم که با توجه به آنکه مذاکرات برجام حداقل تا نیمه دوم ماه نوامبر (حدود دو هفته دیگر) از سر گرفته نخواهد شد، در این مدت انتظار می‌رود بازارساز همچنان سیاست افزایش عرضه را ادامه دهد و دلار را در کریدور مدنظر خود (احتمالا زیر کانال تاریخی ۳۳ هزار تومان) حفظ کند.

هر چند برای فعالان اقتصادی روشن است که هر گونه ارزپاشی بدون چشم‌انداز رفع تحریم‌ها همچون فشرده کردن فنری است که رشد قیمت‌ها با شتاب بیشتر در بلندمدت را به همراه خواهد داشت. خروج سرمایه از مهم‌ترین پیامدهای کاهش دستوری نرخ ارز است.

با این حال، با توجه به آغاز فرآیند واردات خودرو از هفته جاری انتظار می‌رود این مسأله نیز به تدریج بر قیمت دلار فشار آورد. البته سقف ارزی واردات خودرو به یک میلیارد یورو محدود شده است. این رقم شش برابر متوسط حجم معاملات سامانه نیما در یک روز است.

پیش بینی قیمت دلار / واردات خودرو نرخ ارز را افزایش می‌دهد؟
دلار در هفته‌های اخیر به رویدادهای غیراقتصادی بی‌واکنش بوده است

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار