۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
نقش سیاستگذار در ریزش بازار سهام

در برنامه زنگ پایان یکشنبه همراه با مصطفی مصری‌پور، کارشناس بازار سرمایه به ارزیابی این روزهای بازار پرداخته شد.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس اوراق بهادار امروز اندکی مثبت بود. شاخص هموزن اما نیم درصد منفی شد و خالص فروش اشخاص حقیقی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بود. در بازار امروز صنعت خودرو، پالایش، شیمیایی و فلزات اساسی به همراه غذایی‌ها بیشترین ارزش معاملات سهام را در اختیار داشتند. معامله بلوک فارس در بازار معاملات عمده به فردا موکول شد. سکه بهار آزادی در بورس تهران بیش از ۱۵ میلیون تومان در حال معامله است. بازارهای جهانی بسته هستند. دلار در سامانه نیما ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان قرار دارد.

در برنامه زنگ پایان یکشنبه همراه با مصطفی مصری‌پور، کارشناس بازار سرمایه به ارزیابی این روزهای بازار پرداختیم. این کارشناس عنوان کرد: فارغ از بسته ۱۰ بندی حمایتی این انتظار می‌رفت که پس از ۴ هفته اشباع و ریزش‌های قابل توجه در اکثر نمادهای بورسی، شاهد سبزپوشی بازار سهام باشیم. به اعتقاد وی در بازار سهام فرصت‌های بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. وی در رابطه با بسته حمایتی جدید سازمان بورس اعتقاد داشت به نظر بسته حمایت ۱۰ بندی بازار سرمایه می‌تواند تا حدودی بحران را از بازار سرمایه کم کند اما نکاتی که از سوی برخی از مسئولان در رابطه با لزوم تغییر رئیس سازمان مطرح می‌شود، راه نجات بازار سهام نیست بلکه باید ریشه مشکلات را در تغییر سیاست‌های پولی بانک مرکزی جست‌وجو کرد.

فرمول کارساز حمایت از بازار سرمایه

در یکی از بندهای بسته حمایتی جدید سازمان بورس مقرر شده بخشی از منابع مندرج در ردیف بودجه سال ۱۴۰۱ از روز گذشته جمعا به مبلغ حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال به صندوق تثبیت واریز شود. بر اساس اعلام سازمان بورس دیروز هزار میلیارد تومان از معوقات بودجه‌ای به صندوق تثبیت بازار واریز شد اما همانطور که پیش‌تر نیز کارشناسان مورد تاکید قرار داده بودند؛ تزریق اینگونه منابع فارغ از اثرات تورمی احتمالی شاهد خروج‌های بی‌سابقه سرمایه حقیقی از جریان دادوستدهای امروز بازار سهام بودیم. این کارشناس بازار سرمایه در این رابطه گفت: به نظر می‌رسد با مقایسه صندوق توسعه ملی با صندوق‌های ثروت کشورهای دیگر تزریق منابع از این صندوق به بازار سرمایه از طریق صندوق تثبیت ایرادی ندارد و با توجه به شفافیت مالی در بورس، این موضوع از یک سو منابع صندوق توسعه ملی را کاراتر از قبل هدایت خواهد کرد و از سوی دیگر می‌تواند برای بازار سهام نیز کارساز باشد.

او ادامه داد: با توجه به تحریم‌های اقتصادی کشور و موانعی که جهت سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی برای صندوق توسعه ملی وجود دارد به نظر می‌رسد با توجه اینکه بخشی از منابع این صندوق نیز ریالی است، تزریق این منابع به بورس علاوه بر منافعی که برای بازار سرمایه دارد، به خود صندوق نیز جهت کارایی بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها کمک خواهد کرد.

لزوم تغییر در ریاست سازمان برای نجات بورس؟

در روزهای اخیر مصاحبه‌ای از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی مبنی بر لزوم تغییر ریاست سازمان بورس اوراق بهادار برای بهبود شرایط بازار سهام گفت: ابتدا باید دلایل وضعیت اخیر بازار سرمایه را ریشه‌یابی کرد و در حال حاضر اکثر فعالان بازار سرمایه اعتقاد دارند که دلیل اصلی وضعیت رکودی فعلی بورس تهران ناشی از قیمت‌گذاری دستوری و افزایش نرخ بهره از سوی سیاست‌گذار پولی است البته ایرادات فنی نیز از در رابطه با عملکرد بازارگردان‌ها به سازمان بورس وارد است اما در مجموع به نظر نمی‌رسد راهکار نجات بورس از وضعیت فعلی تغییر مدیریت آن باشد.

بیمه سهام و سود ۲۰ درصدی کارساز خواهد بود؟

در بند نخست بسته ۱۰ بندی حمایت فوری از بازار سرمایه تاکید شده تمامی اشخاصی که ارزش پرتفوی آن‌ها در پایان دادوستدهای روز چهارشنبه ۴ آبان‌ماه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان باشد، در صورتی که طی یک سال آینده تغییری در سهام موجود در سبد خود ایجاد نکنند (هیچ سهمی که در ۴ آبان ماه داشتند را در یک سال آینده به فروش نرساندند)، در زمان سررسید، شامل دریافت نقدی مبلغی به میزان ۲۰ درصد بالاتر از ارزش روز ۴ آبان ۱۴۰۱ خواهند شد. مصری‌پور در رابطه با میزان تاثیر این بند برای تغییر روند فعلی بازار عنوان کرد: این دست اقدامات تنها به لحاظ جو روانی فضا را آرام@تر خواهد کرد؛ به دلیل عدم آشنایی کافی با اوراق تبعی،‌ شرایط سخت تامین بودجه‌ای و نگهداری یک ساله نمی‌تواند تاثیر آنچنانی بر بورس تهران داشته باشد.

او تاکید کرد: این بند حتی می‌تواند با افزایش کسری بودجه دولت فشارهای مضاعفی بر بازار سرمایه وارد کند. دلیل اصلی حال و روز آشفته بورس تهران شیب تند افزایش نرخ بهره بدون ریسک در چند ماه گذشته است و باید اقداماتی در راستای اصلاح سیاست‌های پولی انجام گیرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار