۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
وقتی ادعای حکومت مردم‌سالاری می‌کنیم، باید به قواعد آن هم پایبند باشیم

رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب اصلاح‌طلب جمهوریت در راهکار پیشنهادی خود برای حل مسئله اعتراضات مردم می‌گوید: یا طبق قانون باید همه‌پرسی بگذاریم یا به مردم و احزاب مجوز داده شود. همانطور که انقلابی‌ها می‌آیند راهپیمایی می‌کنند، باید مردمی که اصلا اینها را قبول ندارند هم به خیابان بیایند تا حرفشان را بزنند.

رویداد۲۴: حجت‌السلام رسول منتجب‌نیا دبیرکل حزب جمهوریت درباره وضعیت کشور و اعتراضات مردمی شکل گرفته به رویداد ۲۴می‌گوید: باید بپذیریم که این نظام متعلق به مردم است و هیچگونه امتیازی برای فرد و گروه خاصی نیست. نه اختصاص به مسلمانان دارد، نه حزب الهی‌ها نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان. وطن متعلق به ایرانی‌هاست و شعار ایران برای همه ایرانیان واقعی است. کسی نمی‌تواند بگوید این فرد حزب اللهی نیست یا مسلمان نیست. صِرف ایرانی بودن، یعنی داشتن حق.

منتجب نیا می‌گوید: یکی از ویژگی‌های این نظام مردمی بودن آن است چراکه مردم آن را روی کار آوردند. امام خمینی که بیشترین نقش برای روی کار آمدن نظام داشت، همواره می‌گفت این نظام از آن مردم است. از سوی دیگر قانون اساسی که میثاق ملی است و مردم هم به آن رای دادند، می‌گوید که همه امور کشور باید به رای‌گیری گذاشته شود؛ یعنی از رهبری به عنوان بالاترین مقام گرفته تا شورای یک روستا و... مستقیم یا غیرمستقیم از طریق رای مردم انتخاب می‌شوند.

او می‌گوید: تمام ساختار نظام بر پایه رای مردم استوار است و این یعنی مسئولان فقط خدمتگزار و مردم ولی‌نعمت هستند. به بیان دیگر همین مردمی که در کوچه و بازار هستند، مسلمان یا غیرمسلمان، دیندار یا بی‌دین، با حجاب یا بی‌حجاب، ولی‌نعمت مسئولان هستند و آنها از بالا تا پایین باید نوکر این مردم باشند.

غلامرضا ظریفیان: برخوردهای امنیتی آتش اعتراضات را شعله‌ورتر می‌کند/ کنیه و نفرت تقویت شده است

این فعال سیاسی ادامه داد: وقتی می‌گوییم کشور متعلق به همه مردم است، یعنی فقط برای نماز جمعه‌خوان‌ها نیست بلکه مردم با هر دیدگاهی صاحب کشور هستند بنابراین این حرف بسیار سخیفی است که برخی می‌گویند اگر ما را قبول ندارید بروید!

منتجب‌نیا می‌گوید: وقتی به مردم برای راهپیمایی اعتراضی مجوز نمی‌دهیم و به جای آن به نیروهای خودی مجوز می‌دهیم، طبیعی است شرایطی ایجاد می‌شود که این معنا را می‌دهد که خیابان فقط متعلق به خودی‌هاست.

او در راهکار پیشنهادی خود برای حل مسئله می‌گوید: یا طبق قانون باید همه‌پرسی بگذاریم یا به مردم و احزاب مجوز داده شود. همانطور که انقلابی‌ها می‌آیند راهپیمایی می‌کنند، بگذارید مردمی که اصلا اینها را قبول ندارند هم به خیابان بیایند تا حرفشان را بزنند. از سوی دیگر باید تریبون‌ها را تقسیم کنیم. الان تریبون‌ها صرفا دست یک قشر خاص و محدود است، در حالی که این کار برای کشور است که ادعای مردمسالاری ندارد. وقتی ادعای حکومت مردم‌سالاری دینی می‌کنیم، باید به قواعد آن هم پایبند باشیم و به مردم تریبون داد اما چنین نیست و از صداوسیما گرفته تا نماز جمعه همه و همه در اختیار یک جمع خاص است و از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی را هم بستند و فیلتر کردند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه مردم جایی برای بیان مطالبات و خواسته‌هایشان ندارند، گفت: در نماز جمعه که کسی نمی‌تواند اعتراض کند. در صداوسیما که راهشان نمی‌دهند. در مجلس که نمایندگان صدای معترضان را نمی‌شنوند. در این شرایط برخی به خیابان‌ها می‌روند اعتراض می‌کنند و ممکن است برخی از مسئولان هم از این اتفاق خوششان نیایید.

او ادامه داد: سرکوب معترضان باعث می‌شود مردم خشمگین‌تر شوند. این مدیریت ضعیف و ناکارآمد است. شکم مردم را پر نمی‌کنید، شغل به آنها نمی‌دهید. تورم و گرانی سر به فلک کشیده و بی‌عرضگی شما در مدیریت اجرایی هم شهره آفاق شده است و سوء مدیریت دارید. مردم هم می‌گویند اگر توان اجرایی ندارید چرا مدیریت را به‌دست گرفته‌اید؟ حق مردم اعتراض کردن است، اما مردم را به بیگانه و نفوذی بودن متهم می‌کنند. این کار بی‌ادبی به مردم است.

منتجب نیا می‌گوید: بارها اعلام کردم به جای اینکه با لباس شخصی‌ها با مردم درگیر شوند، فضای مناسب و بزرگی را به آنها بدهید تا اعتراض کنند و خواسته‌هایشان را مطرح کنند. سپاه و بسیج باید در خدمت مردم باشند نه اینکه با آنها برخورد کنند. این اتفاق بدی است که با دانشگاه کاری کرده‌اند که سخنگوی دولت به هر دانشگاهی که می‌رود او را «هو» می‌کنند.

منتجب نیا ادامه داد: ادامه این روند خطرناک است. حکمرانی کردن با این روش که مردم را با قوه قهریه آرام کنند که حکمرانی نیست. به مردم احترام بگذارید و به خواسته‌ها و مطالباتشان احترام بگذارید. به مردم برگردید وگرنه آینده خطرناکی در پیش است. به جای آرام کردن شرایط، آتش روی بنزین نریزید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها